Een brug dichtbij is bedacht door Stadsdichter Heidi Koren en tevens het eerste project van de Stichting Iets met veren. Rondom het thema de brug zullen vijf kunstvakdocenten (onder wie de Stadsdichter zelf en voormalig Stadstekenaar Elske Berndes) procesgerichte kunsteducatie aanbieden aan ouders, verzorgers en leerkrachten van kinderen in de basisschoolleeftijd. Het materiaal zal in voor iedereen toegankelijke filmpjes gratis te zien zijn op de (nog te bouwen)
Een brug dichtbij
is bedacht door Stadsdichter Heidi Koren en tevens het eerste project van de Stichting Iets met veren. Rondom het thema de brug zullen vijf kunstvakdocenten (onder wie de Stadsdichter zelf en voormalig Stadstekenaar Elske Berndes) procesgerichte kunsteducatie aanbieden aan ouders, verzorgers en leerkrachten van kinderen in de basisschoolleeftijd. Het materiaal zal in voor iedereen toegankelijke filmpjes gratis te zien zijn op de (nog te bouwen) website van de stichting, samen met geschreven lesmateriaal, achtergrondinformatie en foto’s en kaarten van onze Nijmeegse bruggen. En dat zijn er 229!!
Bibliotheek
De openbare Bibliotheek Gelderland Zuid stelt boekenpakketten samen rondom het thema de brug en de vijf kunstdisciplines (fotografie, tekenen, beeldend, architectuur en poëzie). Scholen kunnen deze boekenpakketten (geselecteerd op onder,-midden,- en bovenbouw) lenen voor in de klas. De kunstdocenten zijn voor verdiepingslessen in te huren.
De Gemeente Nijmegen
heeft groot vertrouwen uitgesproken in ons project door middels Het Makersfonds een subsidie toe te kennen van € 19.800,- Om het project door te kunnen laten gaan hebben we echter nog een aanvulling nodig van minstens € 6.975,- Als we het maximale bedrag van € 15.692,- bijeen brengen kunnen we het project helemaal volgens plan uitvoeren en krijgen de betrokken kunstenaars al hun gewerkte uren betaald conform fair pay practise!
Wat is eigen procesgerichte kunsteducatie
vraag je je misschien af. Nou: iedere maker doorloopt een proces om tot een eigen creatie te komen. In de literatuur wordt dit ‘creatieve proces’ verdeeld in vier fasen: oriënteren, onderzoeken, uitvoeren enevalueren. De maker deze vier fasen op zijn eigen manier, in zijn eigen volgorde en herhaalt als daaraan behoefte is, ondertussen voortdurend reflecterend.
Dat klinkt heel bijzonder
maar dat is het niet. Het creatieve proces is niet alleen maar iets wat we nodig hebben als we een kunstwerk willen maken. Kijk maar eens goed: oriënteren, onderzoeken, uitvoeren en evalueren zijn stappen die je bewust of onbewust toepast op zo’n beetje iedere stap die je zet in je leven: als je naar de stembus gaat, een nieuw huis koopt, een carriereswitch overweegt of boodschappen doet. Je hebt het misschien niet in de gaten maar deze vier stappen zet je voortdurend.
Waarom leren we onze kinderen dat dan niet?
Ja dat vroegen wij ons dus ook af. Het antwoord daarop is te lang om hier te formuleren. De oplossing is simpel. We moeten het wèl gaan doen. We moeten onze kinderen gaan leren om bewust het creatieve proces te doorlopen zodat ze (met een hoop plezier) de vaardigheden ontwikkelen die ze vervolgens voor zo’n beetje alles kunnen inzetten. En dàt gaat de Stichting iets met Veren dus organiseren.

Nieuwste donaties

Carlijn
13-04-2022 23:17Ik ben zelf leerkracht en ik vind het een prachtig project!!

Gerien
13-04-2022 21:07Kunst inspireert!

Pieter Nabbe
11-04-2022 10:13Kunst in welke vorm dan ook zijn de longen van onze samemleving. Zonder kunenn we niet.