HELP mij mijn afstudeerfilm te realiseren, een korte aangrijpende fictiefilm over rouw, getiteld "TREURZANG", doneer nu!
Hoi! Mijn naam is Daan Kamphorst en dit jaar zal ik afstuderen aan de kunstacademie St.Joost Breda als filmregisseur. M'n film is een absurdistische drama over een man die door rouw heen gaat. Het is een zoektocht door emoties, symbolen en metaforen die Huub een spiegel voorhouden. Hij zoekt manieren
HELP mij mijn afstudeerfilm te realiseren, een korte aangrijpende fictiefilm over rouw, getiteld "TREURZANG", doneer nu!
Hoi! Mijn naam is Daan Kamphorst en dit jaar zal ik afstuderen aan de kunstacademie St.Joost Breda als filmregisseur.
M'n film is een absurdistische drama over een man die door rouw heen gaat. Het is een zoektocht door emoties, symbolen en metaforen die Huub een spiegel voorhouden. Hij zoekt manieren om zijn pijn te vermijden, in de hoop tot verzoening. Maar zoekt hij wel de juiste manieren? Wat is nou juist binnen een rouwproces?
Volg mijn proces TREURZANG op:
Instagram: https://www.instagram.com/daankamphorst/
Facebook: https://www.facebook.com/deheerkamphorst/
LinkedIn: https://www.linkedin.com/in/daankamphorst/

LOGLINE
Huub, een man van 40, die zijn vrouw is verloren. Zijn rouw moet hij recht aankijken om tot verzoening te komen. Een strijd tussen angst en schoonheid.
MOTIVATIE
Helaas ben ik een paar jaar geleden mijn geliefde vader verloren aan de ziekte ALS. Woorden schieten mij tekort om uit te leggen wat mijn rouw precies inhoudt en hoe ik het ervaar. Ik kan het niet in woorden vangen omdat het niet helemaal een aansluiting vindt met mijn beleving. Er zal toch wel iets anders zijn waarin ik het beter kan omschrijven? Voor mij voelt het medium film als een rijk instrument en nieuwe taal waarin ik mijn ervaringen, herinneringen en emoties kan projecteren, uitleggen en verwerken. Huub is eigenlijk mijn semi alter-ego, maar dan met een fictieve draai eromheen. Ik zet mijn rouw als kracht in om nieuwe verhalen te vertellen en in een ander jasje te steken, ik zie mijn rouw als inspiratie.
THEMATIEK
Rouwprocessen moeten vooral niet in een model gestopt worden. Bijvoorbeeld dat het na een jaar al voorbij is, dat is niet zo. We maken zoveel ruimte voor de dood en wat voorbij is terwijl het in het dagelijks leven helemaal niet zoveel plek lijkt te hebben. Ik moet het vooral wegstoppen omdat we door moeten in deze “winst cultuur”. Ik vind het belangrijk om goed stil te staan bij rouw, überhaupt bij het leven. Ik sta veel stil bij het leven om mijn omgeving, gedachtens en gevoelens te ervaren, analyseren en een plek te geven. Ik leef enorm bewust sinds het overlijden van mijn vader. Dit is het leven wat ik heb gekregen.
WAAROM MAAK IK DEZE FILM?
In mijn film wil ik het publiek laten stilstaan bij rouw. We nemen de tijd ervoor om het recht aan te kijken. Ik biedt letterlijk een ervaring waarbij de tijd stilstaat. Rouw is iets universeels, ik wil het hiermee bespreekbaar en voelbaar maken. Ik wil hiermee vertellen dat een mens kwetsbaar is en dat je dat mag zijn. Het verlies wordt geïntegreerd in je leven, het is onderdeel geworden van je autobiografie. ROUW IS DE PRIJS VAN DE LIEFDE.
KARAKTERPROFIELEN
Huub en Herman
Huub (40 jaar) gespeeld door Tim Haars. Het karakter heb ik deze naam gegeven omdat mijn vader heel erg fan was van Huub van der Lubbe.
Huub is een man van veertig jaar oud die een jaar geleden weduwnaar is geworden. Zijn vrouw is overleden na een kort ziekbed van drie maanden waardoor Huub na een jaar nog steeds in ontkenning zit omdat de pijn veel te groot is. Hij is rouwende, neerslachtig, verward, rusteloos, vermoeid en durft niet onder de mensen te komen, laat staan zijn beste vriend Herman. Het kost ontzettend veel lichamelijke energie. Geen slaap en amper eetlust. Een slopende situatie waar mentale en lichamelijke klachten op de loer liggen. Het is een man die niet weet hoe hij met zijn eigen rouw moet omgaan omdat het voor hem onbekend terrein is. Doordat hij continue thuis zit, raakt hij in conflict met zijn gedachtens en emoties waar hij graag de controle over heeft. Hij is bang om die controle te verliezen wat zich uit in vermijdingsgedrag. Zijn emoties zitten continu op het randje van uiten, maar hij duwt de bal telkens weer terug onder water. Doordat Huub dit doet, raakt hij stuk voor stuk steeds meer zichzelf kwijt. Symbolen, metaforen en emoties laten Huub’s zijn rouw recht aankijken, hij komt steeds meer tot het besef dat vechten geen zin heeft. Hij wordt somberder en alles lijkt even geen zin meer in het leven te geven, behalve zijn kat Piet en het verleden waar hij zich aan vasthoudt. De toekomst is onzeker en beangstigend zonder zijn overleden vrouw. Huub verlangt naar iets wat er niet meer is en zal daar een weg in te vinden om hiermee te dealen.
Herman (42 jaar) gespeeld door Micha Hulshof.
Herman is een man van tweeënveertig jaar oud. Het tweede karakter heb ik deze naam gegeven omdat mijn vader ook fan was van Herman Brood. Hij is de beste vriend van Huub, maar hij vind het te moeilijk om met zijn rouw en verdriet om te gaan. Herman wilt er voor hem zijn, hem steun bieden maar wat is de juiste manier? Het is een loyale, vriendelijke man die ontzettend trouw is. Hij vindt het hartverscheurend om Herman zo te zien lijden en probeert het luchtig te houden omdat hij bang is om het verkeerde tegen hem te zeggen. Herman is onzeker en zoekt moeiteloos naar de juiste woorden in een conversatie met Huub.

VORM
Tonaliteit
In het fotografische aspect van het shot, wil ik laten opvallen dat de tonaliteit en helderheid van kleuren is weggehaald, behalve de oranje kater Piet, die geeft Huub hoop en houvast.
Het beeld is uitgevlakt, grauw en eentonig wat de nadruk legt op Huub’s rouwproces. Met kleuren, saturatie en contrast kunnen bepaalde aspecten van het shot meer aandacht krijgen. In mijn film ga ik daar geen gebruik van maken, er wordt geen nadruk gelegd op bepaalde zaken, behalve de kat Piet. Alles is even (on)belangrijk. Een verwijzing naar Huub’s rouwproces.
De vertraging van shotlengtes
In mijn scènes zou je kunnen verwachten om de emotionele achtbaan van Huub te gaan benaderen met korte shots, en een snelle montage; jump cuts, close-ups en dergelijk zouden meer inleving kunnen versterken en intensiveren. Maar nee, ook in hier kies ik voor om precies een tegenovergestelde werkwijze toe te passen en bestaan de eerste twee aktes van mijn film uit lange shots, weinig close-ups en bewegen loze camerabeelden. Denk aan de style van Yorgos Lanthimos, Roy Andersson en Rick Alverson. Hierdoor worden de scènes weinig dynamisch en super droog waarmee ik de kijker wil distantiëren. Met deze techniek kan ik ook mijn humor die ik tot verlichting en overleving wil brengen beter overdragen aan het publiek. De absurditeit van het verhaal wordt door deze cinematografie verstrekt.
Het omgooien van de absurde cinematografie
In de derde akte en de subjectiviteit zal ik de cinematografische benadering, zoals de vertraging van shotlengtes helemaal omgooien. Ik ga precies het tegenovergestelde doen om de kijkers te isoleren in Huub’s achtbaan en expressie. Denk hier aan Terrence Malick.
Hiermee wil ik meer inlevingsvermogen creëren, maar ook komt Huub tot verzoening die ik tastbaarder wil maken. We raken zijn ziel aan en zijn onderdeel van zijn acceptatie en aanvaarding. Een gevoel van vreugde en rust. Verder ga ik met deze benadering zijn expressie meer visualiseren. In zijn dromen, de surrealiteit.

WAAROM HEB IK JULLIE NODIG?
Deze film is ook een ode aan mijn vader en om deze zeer persoonlijke en prachtige film neer te zetten, heb ik jullie hulp enorm hard nodig. Bij elke donatie kom ik dichterbij het realiseren van mijn droom.
Het maken van een film is helaas erg duur. Zo heb ik bijvoorbeeld geld nodig voor camera’s, lenzen, geluidsapparatuur, lichten, vervoerskosten, het opmaken van de set en het vullen van de maagjes van de crew en cast. Zowel door te doneren als door de pagina te delen help je mij enorm en kan ik samen met de crew dit filmidee waar maken! Alvast heel erg bedankt!

Nieuwste donaties

Sharona Hartgers
21-03-2022 19:51Zet hem op topper veel succes! Xx

Rianne
19-03-2022 21:52Een onderwerp wat aandacht verdiend.

K. Kieslowski
12-03-2022 20:21LUFTHANSA! 🎉🎉🎉