Living Room is een korte horror-komedie over de slopende werking van eenzaamheid, isolatie en faalangst in pandemische tijden. Een beeldverhaal over eenzaamheid, isolatie en besluiteloosheid. Wat als de muren letterlijk op je afkomen? Wat als hetgeen je beschermen moet je consumeert?
Mijn naam is Lilia Scheerder, woonachtig in Eindhoven waar ik al geruime tijd actief ben als beeldend kunstenaar. Ik ben performer, graficus, tekenaar, filmmaker en fotograaf. Ik wil een
Living Room is een korte horror-komedie over de slopende werking van eenzaamheid, isolatie en faalangst in pandemische tijden.
Een beeldverhaal over eenzaamheid, isolatie en besluiteloosheid. Wat als de muren letterlijk op je afkomen? Wat als hetgeen je beschermen moet je consumeert?
Mijn naam is Lilia Scheerder, woonachtig in Eindhoven waar ik al geruime tijd actief ben als beeldend kunstenaar. Ik ben performer, graficus, tekenaar, filmmaker en fotograaf. Ik wil een film maken waarin die disciplines zijn verenigd en dat kan ik niet zonder uw hulp!
In mijn werk spelen structuren en gebouwen een belangrijke rol. Ik haal de ideeën hiervoor uit mijn dromen en nachtmerries, die ik me vaak tot in details kan herinneren. Een bron van fascinerende beelden die ik gebruik in mijn grafische werk (etsen, litho’s en zeefdrukken). Gebouwen en interieurs in dromen kunnen worden opgevat als beelden voor lichaam en geest. In die zin zie ik de kamer in "Living Room" als een personage. Vandaar ook de Engelstalige titel: In het Engels betekent living room zowel “woonkamer” als “levende kamer”.
"Living Room" probeert te verbeelden welke uitwerking de bizarre omstandigheden waarin we nu leven op sommige mensen kan hebben. De isolatie, de angst voor het onbekende, het gebrek aan ritme, het verlangen om iemand vast te houden. De film vertelt het verhaal van twee eenzame zielen die op verschillende momenten dezelfde kamer huren. De kamer blijkt een kwaadaardige entiteit die zijn bewoners tot slachtoffers maakt. Eenmaal binnen kunnen zij er niet meer uit. De kamer voedt zich met hun onzekerheid en speelt manipulatieve spelletjes met hen. Langzaam maar zeker komen letterlijk de muren op hen af....

Ik ben liefhebber van sci-fi en horror. Met de beeldtaal die in die genres wordt gebruikt wordt de samenleving heel doeltreffend een spiegel voorhouden.
"Living Room" heeft geen gesproken dialoog. De acteurs vertellen het verhaal door hun fysieke spel, dat wordt versterkt met speciaal daarvoor gecomponeerde muziek. “Living Room” is een eerbetoon aan de stomme film, die in de periode tussen 1920 en 1930 evolueerde tot een perfecte kunstvorm, een zorgvuldig gecomponeerd samenspel van beeld en geluid, een combinatie van zintuiglijke ervaringen die de mens als geen ander kunnen ontroeren. Een schitterende kunstvorm die het verdient om te blijven voortbestaan. Daarvoor wil ik me inzetten met alle mij beschikbare middelen. De visuele droomwerelden die ik oproep in mijn werk lenen zich er uitstekend voor.
Voor "Living Room" gebruik ik elementen uit stomme films, met name van Duits-expressionistische films en de gesofisticeerde slapstick komedies uit de jaren ‘20, maar het wordt geen nostalgische trip. Hij wordt bewust met moderne technieken gemaakt en dat mag ook zichtbaar zijn. We gebruiken moderne camera’s en een moderne soundtrack. We willen een tijdloze film maken, geen imitatie van een stomme film.
Het decor speelt een sleutelrol in de film. De acteurs zijn meer gewend om op een podium te staan dan voor een camera. Ik wil alles "echt" laten zien. Dit heeft gevolgen voor de set, die verrijdbaar is. Ik zie het ook als een kunstobject.

Het idee voor "Living Room" ontstond in januari 2021 na een gesprek met acteur en coauteur Johnny Mirer. Ik vertelde over een nachtmerrie en Johnny zag verbanden met verhalen die hij kende en met ideeën van hemzelf. Gaandeweg ontstond uit dat gesprek een verhaal. Een verhaal over een man, een vrouw, een huis.Toen het verhaal gaandeweg vorm begon te krijgen drong de relatie met de Coronapandemie tot me door. Alles in mij zegt dat deze film juist nu gemaakt moet worden.
Crowdfunding vinden we een sympathieke vorm van financieren vanwege het directe contact dat het legt tussen maker en donateur. Het spreekt ons aan dat niet een anonieme jury maar een uiteenlopende groep mensen die ieder hun steentje bijdraagt dit project tot een goed einde te brengen. We hopen heel erg dat we u hebben kunnen enthousiasmeren over de film, die ons zeer dierbaar is en met de mooie tegenprestaties die we voor u gaan maken.
Tevens helpt u ons om een volgende stap te maken in ons kunstenaarschap. Ik maakte al eerder korte films en videoclips met een zeer minimaal budget. Met deze crowdfunding krijgen we meer mogelijkheden te hebben bij de realisatie om de film succesvol te maken en om verder te groeien als filmmakers. De kwaliteit die we kunnen bereiken met de financiering zorgt ervoor dat we de film ook kunnen aanbieden aan diverse filmfestivals. Ook verschijnt de film op DVD en wordt als beeldend werk gepresenteerd in samenwerking met TAC Eindhoven. Over precieze data wordt u op de hoogte gehouden via onze nieuwsbrief.
We willen dat deze film het startschot is om de schoonheid van film als visueel medium aan het Brabantse publiek te blijven tonen en hopen van harte dat u ons hierbij kan helpen.

Dit project wordt ondersteund door Kunstloc Brabant. De motivatie van Kunstloc Brabant bij dit project:
De Brabantse Lilia Scheerder is performer, graficus, tekenaar, filmmaker en fotograaf en maakt een stomme film over eenzaamheid en isolatie in tijden van een pandemie. In deze korte horror-comedy zet zij al deze disciplines in. Kunstloc Brabant draagt graag een steentje bij aan dit bijzondere project!

QUOTE DIE DE FILMMAKER INSPIREERDE
THEY SAY PANTOMIME'S A LOST ART. IT'S NEVER BEEN A LOST ART AND NEVER WILL BE, BECAUSE IT'S TOO NATURAL TO DO.
- Buster Keaton