In de film van een halfuur in stijl van poëtisch realisme volgen we de poging van een oude, dove vrouw, die stiekem op reis gaat om haar sociaal isolement te ontvluchten.
GEÏNSPIREERD OP HET PERSOONLIJKE VERHAAL Bábushka - grootmoedertje - Nina kwam bij ons in het gezin wonen in Nederland, omdat ze anders eenzaam was in haar dorp in Rusland. Tien jaar later overleed
In de film van een halfuur in stijl van poëtisch realisme volgen we de poging van een oude, dove vrouw, die stiekem op reis gaat om haar sociaal isolement te ontvluchten.
GEÏNSPIREERD OP HET PERSOONLIJKE VERHAAL
Bábushka - grootmoedertje - Nina kwam bij ons in het gezin wonen in Nederland, omdat ze anders eenzaam was in haar dorp in Rusland. Tien jaar later overleed haar enig kind en niet lang erna viel het gezin uiteen. Nina kreeg een woning waar ze op zich zelf moest leren leven. Door haar doofheid en onvermogen om Nederlands goed te leren werd ze eenzaam.
Naast mijn werk en studie probeer ik zo vaak mogelijk langs te gaan bij mijn oma. Daar voelt zij zich erg schuldig over. Alles in haar wil terug naar Rusland, naar haar huisje in Golikovo. Ik zei tegen haar dat we er het beste van gaan maken, maar zij...
Zij ziet een andere weg. Op een mooie ochtend pakt ze haar koffer en vertrekt.
Gelukkig is de aller laatste zin niet waar.Nina koos ervoor om bij mij en mijn zus te blijven, maar ze was bereid om het ons 'makkelijker' te maken en weg te gaan zodat we minder 'zorg' aan haar hadden. Terwijl Nina van niets zo blij wordt als van haar kleinkinderen! Hoe lief en zelfonbaatzuchtig is dat?
Nina heeft vaker op haar oude dag besloten impulsief een reis te maken. Wat als ze écht deze reis ging maken? Was ze dan sneller over haar depressie gekomen? Oma Nina en ik besloten mijn vragen te verfilmen in een film van een half uur op basis van een collage aan werkelijke situaties uit onze levens.
- Vlad Romanovski
DE FILM
Nina wist al dat ze onvoorwaardelijk geliefd wordt maar nu voelt ze dat ook, en leert haar hulpbehoevendheid meer een plek te geven. De subthema’s zijn: heimwee, en de twijfel tussen Stalin's atheïsme en God. De stijl van de film is dromerig, observerend en zintuigelijk. De karakters genieten van de frisse lentelucht, voelen de warme regen en doen een jasje om de schouders als de avond kouder blijkt. Er is een fijne balans tussen melancholie, spanning en humoristische ontladingen.
De film willen we eind april opnemen over een periode van 21 dagen. We werken met non-acteurs. De film zal ongeveer een half uur lang worden. De opnames zullen in Duitsland, Polen, Oekraïne, en Rusland zijn. Het totaalbudget is €8500.
MOTIVATIE
Het lijkt me erg interessant om een verhaal te vertellen vanuit het oogpunt van zo’n interessante persoon als mijn oma: spontaan, stokdoof, een eeuwige dromer, een vrouw van principes en weinig nuances. Pessimisme wordt bij haar afgewisseld met kinderlijke hoop.
Mijn oma en ik hebben een bijzondere band. Ik ben blij dat ze mee wil doen aan zo’n enorme onderneming. Gelukkig is ze nu goed ter been, maar zoals alle producties bepaalde uitdagingen hebben, moeten we in dit geval de fysieke conditie van Nina als hoogste prioriteit zien. Dit houdt in dat we genoeg rust moeten inplannen en meer draaidagen hebben dan bij andere fictieproducties.
Met dit werk hoop ik de kijker een exclusief kijkje te geven in het leven van een stil persoon, en neem ik de toeschouwer mee op reis naar plaatsen waar die niet snel komt.
Nina Vladimirovna is de laatste van haar lijn. Als we de film niet nu maken, zal het wellicht volgend jaar al niet meer gaan. Het zou eeuwig zonde zijn om dit universeel en tijdloos verhaal van onvoorwaardelijke liefde, niet door een persoon als Nina te vereeuwigen.
WAAR DRAAGT U AAN BIJ?
Een film maken kost veel geld. Nu hebben we een manier gevonden om deze film voor nog ‘slechts’ €8,500 af te kunnen maken. Hier zijn een paar voorbeelden waar u geld voor gebruikt wordt:
- De locaties die we op het oog hebben moeten van te voren bezocht worden. Het gaat om Duitsland, Polen en Oekraïne. In Nederland is alles al gedraaid. Rusland is al uitgezocht.
- Reiskosten! We gaan met een 9 persoons busje om kosten te sparen en apparatuur mee te kunnen nemen. Wij zullen op alle locaties onderweg uitstappen om te filmen. Sommige mensen moeten terug worden gevlogen. Om de trajecten in de trein te filmen, hebben we uiteraard treintickets nodig.
- Overnachtingen.
- Visums, verzekeringen, vergunnigen, etc etc
WIJ SAMEN
Al onze tijd en spaargeld zit in de film. En ondanks dat iedereen - ook de professionals uit het vak - er gratis aan meewerken, hebben we niet genoeg middelen om dit project tot stand te komen. Omdat dit een afstudeerfilm is komen we voor de meeste subsidies niet in aanmerking, daarom moeten we het hebben van uw sympathieke donatie.
Hopelijk tot gauw!
Volg onze ontwikkelingen op Facebook
Of reis met ons mee op Instagram