Een allegorische animatiefilm over de rol die vergankelijkheid speelt in ons leven.
JOUW HULP
Langzaam maar zeker is een klein project uitgegroeid tot een internationale onderneming. Voor FINITY CALLING hebben we al financiële ondersteuning van het Nederlands Filmfonds, het Vlaams Audiovisueel Fonds en het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie.
Ik kan niet wachten om te beginnen met de opnames, maar we zijn er nog né
Een allegorische animatiefilm over de rol die vergankelijkheid speelt in ons leven.
JOUW HULP
Langzaam maar zeker is een klein project uitgegroeid tot een internationale onderneming. Voor FINITY CALLING hebben we al financiële ondersteuning van het Nederlands Filmfonds, het Vlaams Audiovisueel Fonds en het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie.
Ik kan niet wachten om te beginnen met de opnames, maar we zijn er nog nét niet helemaal. Help me met deze allerlaatste stap zodat dit bijzondere project gestalte kan krijgen – en jij trots kan zijn op jouw bijdrage.
HET VERHAAL
De film speelt zich af in één kleine ruimte. Een groep mensen zit aan een tafel in een kamer met ramen, maar niemand kijkt naar buiten. Op de tafel staan borden met eten en glazen met drank. Het is stil, niemand zegt iets. Verveeld prikken de mannen en vrouwen in hun eten. Onder de tafel zit een jongetje. Hij is aan het spelen en verstoort zo op baldadige wijze voortdurend de rust boven tafel. Zijn jeugdige onbevangenheid wordt hem niet in dank afgenomen. Het verhaal neemt een vreemde en onheilspellende wending als het buiten vogels begint te regenen. Wanneer het nieuwsgierige jongetje stiekem één van de vogels naar binnen haalt, weet hij niet dat hij daarmee een serie gebeurtenissen in gang zet die uiteindelijk grote gevolgen zal hebben voor iedereen.
FINITY CALLING
Volwassenen kijken met een zekere afgunst naar kleine kinderen omdat die nog geen besef van eindigheid hebben. Wanneer we het doen en laten van kinderen gadeslaan worden wij grote mensen geconfronteerd met onze eigen sterfelijkheid. Het contrast met ons handelen, dat onbewust maar continue bepaald wordt door het gevoel van vergankelijkheid, kan haast niet groter zijn.
Ik denk dat het besef van de eindigheid van het leven een bewustwordingsproces is, een overgangsritueel. ‘Coming of age’ (‘het volwassen worden’) is een veelvoorkomend thema in de literatuur en de cinema. Deze individuele overgang van de ene wereld naar een andere, wil ik in FINITY CALLING gebruiken als metafoor. Door het vertellen van een wonderlijk en tot de verbeelding sprekend verhaal wil ik dit moment laten zien als een cruciale omslag in tegenstrijdige manieren van denken.
Het kleine verhaal dat ik in de animatiefilm vertel, fungeert als een deur naar het grote, algemene verhaal dat voor elke volwassene herkenbaar is. In FINITY CALLING wordt de tijd heel even stil gezet en kunnen we reflecteren op een bijzonder moment van bewustwording. Ik denk dat vragen over vergankelijkheid juist in deze tijd relevant zijn. Ontwikkelingen op het gebied van technologie, communicatie en ook van kunst zitten in een stroomversnelling, waardoor de verleiding ontstaat alleen vooruit te kijken. Om een beeld te krijgen van waar we ons bevinden denk ik dat het zeker zo belangrijk is om achterom te kijken. Hoe vormt het verleden het heden? Wat is de invloed daarvan op hoe we de toekomst zien?
FINITY CALLING bevindt zich op het snijvlak van experimentele animatie en conventionele film. De film onderscheidt zich door de combinatie van de traditionele stop-motion techniek met een hedendaagse vormgeving. Hiervoor werk ik onder anderen nauw samen met het opmerkelijke duo MaryMe-JimmyPaul dat internationaal furore maakt met ontwerpen op het grensgebied van mode en beeldende kunst.
VORMGEVING EN SAMENWERKING
Bij de vormgeving heb ik ervoor gekozen om het toeval een rol van betekenis te laten spelen. Zo heb ik voor de karakterontwerpen van de personages een proces ontwikkeld dat niet volledig te beheersen is. Met het eroderen van de gipsen afgietsels ontstaan de meest grillige vormen en texturen die met geen mogelijkheid bewust geconstrueerd zouden kunnen zijn.
Om de vertelling zo doeltreffend mogelijk te maken kies ik voor een vervreemdende sfeer. Glans, reflectie en rechte vlakken met onnatuurlijk strakke lijnen, zorgen vaak voor een onaantrekkelijke kilheid in 3D-computeranimaties. Door deze eigenschappen op een positieve manier in te zetten bij een stop-motion film, ontstaat een vervreemdend contrast tussen de kille ruimte en de mensfiguren. Het werken met reflecterende materialen maakt het opnemen er niet gemakkelijker op, maar door extra aandacht te besteden aan de belichting, zal dit uiteindelijk voor een poppenfilm een spannend en nieuw soort beeld opleveren.
Het is een langgekoesterde wens van mij om voor een van mijn animatiefilms te kunnen samenwerken met modeontwerpers. Voor de kleding van de poppen in FINITY CALLING heb ik me gewend tot het duo MaryMe-JimmyPaul. In hun werk zoeken zij de grens op tussen mode en beeldende kunst, wat resulteert in spannende narratieve ontwerpen, met bizarre materialen en extreme silhouetten. De miniatuurcollectie die zij speciaal voor de film hebben ontwikkeld, zal daarbuiten gepresenteerd worden als een op zich staande modecollectie.
De producent van FINITY CALLING, seriousFilm, werkt nauw samen met onze zuiderburen in de vorm van coproducent Walking The Dog. Het voortraject en ontwikkeling van de film is ondersteund door het NIAf in de vorm van een artist-in-residence. Voor het maken van de poppen gaan we een samenwerking aan met de gerenommeerde stop-motion animatiestudio Pedri Animation. De armaturen worden ontwikkeld In Polen door studio Se-Ma-For. De jonge filmmaker Jos Meijers is nauw betrokken bij onder andere het scenario, het storyboard en uiteindelijk ook bij de montage. En daarnaast heeft hij zijn talent losgelaten op de trailer voor deze campagne.
BELONING
Rechts vind je een kolom met verschillende beloningen voor de donaties. Verder kun je ons natuurlijk helpen door de Facebook pagina te ‘liken’ en onze berichten te delen met vrienden, familie, kennisen en collega’s, zodat zo veel mogelijk mensen dit project te zien krijgen.Stichting CineCrowd is door de Belastingdienst aangemerkt als culturele ANBI. Dit brengt fiscale voordelen met zich mee voor zowel de donateurs aan projecten als voor de partners van CineCrowd. Hoeveel dat is hangt af van je belastingtarief en je donatie.Klik hier voor meer informatie.
Jasper Kuipers | Breda, september 2013