Een slice of life over rapper MAYSA (15) die zich probeert te verhouden tot de sterk door hiphop beïnvloede straatcultuur waar ze zich in bevindt.
DE FILM De film speelt zich af op een avond bij Maysa thuis waar ze, zoals vaker, met wat vrienden aan het chillen is. De avond krijgt een totaal andere wending wanneer een goede vriend onbedoeld over haar seksuele grens gaat. Maysa
Een slice of life over rapper MAYSA (15) die zich probeert te verhouden tot de sterk door hiphop beïnvloede straatcultuur waar ze zich in bevindt.
DE FILM
De film speelt zich af op een avond bij Maysa thuis waar ze, zoals vaker, met wat vrienden aan het chillen is. De avond krijgt een totaal andere wending wanneer een goede vriend onbedoeld over haar seksuele grens gaat. Maysa schrikt hier zo van dat ze in een staat van tonic immobility belandt, beter bekend als bevriezen of verlammen van angst.

MOTIVATIE VAN DE MAKER
Leila Sahir
Als tiener groeide ik op in dezelfde omgeving als het hoofdpersonage Maysa. Er waren voor mij weinig films waar ik als meisje rolmodellen en/of herkenning uit kon halen. Ze waren er allicht, maar ik kwam er niet mee in aanraking. Waar ik wel mee in aanraking kwam was hiphop en R&B. En dan met name de videoclips op MTV.
Uren keek ik naar clips waarin schaars geklede vrouwen sexy dansten en de klaagzang der liefde zongen. Als ze zelf niet zongen, waren ze te zien in de videoclips van het type man waar ze over zongen, als de sexy side kicks die werden bezongen als ‘bitches’ of ‘hoes’. De vrouwen waren hier objecten die in dienst stonden van de man.
In retrospectief kan ik wel zeggen dat ik me, als tiener, onbewust aan hen spiegelde en zelfs tegen hen op keek. Dit klinkt nog vrij onschuldig, maar dit beeld heeft mij dusdanig beïnvloed dat ik mij ben gaan gedragen naar die rol. Hoewel hier vast meer aan ten grondslag lag, hebben videoclips absoluut invloed gehad op de manier waarop ik mijn eigen grenzen op seksueel gebied aanvoelde en aangaf.
Maysa wordt een film waarin een ander beeld van een vrouw wordt geschetst - iets waar ik als tiener veel baat bij had gehad. Het is geen film waaruit meisjes een typisch ‘heldinnen’ rolmodel kunnen halen, maar wel een film die gaat over hoe een vrouw gevormd wordt. Een film die de strijd laat zien van een jong meisje in een door mannen gedomineerde wereld, waarbij zowel de meisjes als de jongens het begrip consent niet lijken te kennen. De onderlaag van de film probeert de totstandkoming hiervan op een subtiele wijze bloot te leggen, om een gesprek los te maken en de (jonge) kijker zowel herkenning te bieden als een spiegel voor te houden.
TONIC IMMOBILITY
De verbeelding van seksueel geweld
Bij seksueel geweld denkt men vaak enkel aan verkrachting en ook in de media wordt vaak een onrealistisch beeld geschetst. De dader is hierin vaak een onbekende, die het slachtoffer bij wijze van spreken uit de bosjes trekt. Seksueel geweld kent echter vele verschillende vormen en uit eigen ervaring weet ik dat het meestal veel subtieler en complexer is. En de cijfers liegen er niet om: in ruim 80% van de gevallen van seksueel geweld is de dader een bekende.
Bovendien bestaat er een onrealistisch beeld over de reactie op seksueel geweld, zowel in film en media als in de maatschappij. Veel mensen denken namelijk dat de meeste slachtoffers van seksueel geweld fel van zich af bijten of vluchten, maar ruim zeventig procent van de slachtoffers verstijft of werkt mee. Dit wordt ook wel Tonic Immobility ofwel een freeze-reactie genoemd. Je lichaam bevriest, waardoor je niet meer in staat bent om iets te doen of te zeggen. Je voelt je als het ware verlamd. Het lichaam schiet automatisch in deze overlevingsmodus uit bescherming, zonder dat je hier zelf controle over hebt.
De korte film MAYSA biedt een tegengeluid. De film verbeeldt seksueel geweld en de reactie hierop op een meer realistische en ‘subtiele’ manier.
SUPPORT
De gehele crew en cast werkt kosteloos aan de film mee. Maar om de film te kunnen maken, worden er altijd onkosten gemaakt, waarbij je kan denken aan huur van apparatuur, catering en transportkosten.
Bovenop de bijdrage van onze realisatiepartner BNNVARA, kunnen we jouw hulp dus goed gebruiken! Mocht je ons willen helpen, dan hebben wij - als bedankje voor je steun - verschillende toffe rewards voor jou, die goed passen bij het female empowering thema van de film.
Alvast heel erg bedankt!
MET DANK AAN
Roufaida Aboutaleb, Titia Hoogendoorn, Sahil Amar Aïssa, Blossom Books & Das Mag voor de rewards | De Ontmoeting, BNNVARA, Amarte Fonds voor het platform en de financiële steun |
Wil je op een andere manier bijdragen aan de film of partner worden? Neem dan contact op met de producent via www.julyfilm.nl
