Artist Book met unieke wandelkaart.
INTRO. Met trots en genoegen breng ik je op de hoogte van het binnenkort te verschijnen artist book annex wandelgids 'Het is grijs en het valt uit de hemel. Een ander gezicht op de stad', dat ik samen met schrijfster Nina van den Broek gemaakt heb. Het boek biedt in 52 teksten en 52 tekeningen een verrassende kijk op de randen van de stad Groningen.
Artist Book met unieke wandelkaart.
INTRO.
Met trots en genoegen breng ik je op de hoogte van het binnenkort te verschijnen artist book annex wandelgids 'Het is grijs en het valt uit de hemel. Een ander gezicht op de stad', dat ik samen met schrijfster Nina van den Broek gemaakt heb. Het boek biedt in 52 teksten en 52 tekeningen een verrassende kijk op de randen van de stad Groningen. Prachtboek van grafisch vormgever Flip Drukker.
- Losse wandelkaart.
- Waardevol cadeau
- Een aanrader voor iedereen die geïnteresseerd is in kunst, cultuur,
geschiedenis, wandelen en steden.
- Een prikkelende uitnodiging tot een wandelende verkenning van de stad Groningen.
- Support van de Kunstraad Groningen.
WIE ZIJN WE?
Peter Dijk is beeldend kunstenaar met nadrukkelijke interesse voor mapping. www.peterdijk.com
Nina van den Broek is schrijfster met grote aandacht voor geschiedenis en wandelen. www,ninavandenbroek.nlOnze Instagram account heeft als titel flanereningroningen.
MOTIVATIE
‘Wij maken vaak grote reizen om dingen te zien waarop we in onze eigen woonplaats geen acht slaan,’ schreef de historicus Allard Pierson. Deze uitspraak van zeker honderd jaar geleden krijgt in deze tijd waarin globalisering zijn keerzijde blijkt te hebben meer dan ooit actualiteit.
Waarom, zo vroegen wij ons af, verstaan we in een buitenlandse stad wél de kunst van het doelloos ronddolen en stilstaan, en in onze eigen stad niet? Waarom doen we thuis niet wat we in het buitenland juist als een verrijkend tijdverdrijf ervaren? En wat als we ons nu eens in de straten van onze woonplaats gaan gedragen zoals we in het buitenland doen? Als flaneurs, kortom.
WANDELEN ALS EEN FLANEUR
Flaneur – dat klinkt alsof we gezien willen worden. Maar wij verschuilen ons achter de definitie die de Dikke van Dale van het woord flaneren geeft: slenteren, genoeglijk en zonder bepaald doel.
En we wagen het aan deze definitie toe te voegen: met een scherpe afstemming op het zien en ontdekken. Onze werkwijze is geïnspireerd op de zogenoemde dérive, een begrip uit de kunststroming het ‘Situationisme’. Inspirator Guy Debord (1931-1994) beschreef de activiteit van de dérive als ‘het lopen in de stad zonder specifieke bestemming, om zich zo opnieuw over te kunnen geven aan de prikkels van de omgeving en de daarmee gepaard gaande ontmoetingen. Omzwervingen die een ander gezicht van de stad openbaren, chaotisch en onvoorspelbaar.’
WAT KOMEN WE TEGEN IN DE STAD
In de geest van de dérive dwaalden we door de stad Groningen. We kwamen in buitenwijken, op braakliggende terreinen, bij het graf van een arbeider-filosoof, in een kroeg, langs oude kanalen. We stonden stil bij straatnaamborden, Street Art, hekken met opschriften, en we namen plaats op bankjes bij een fabriek, in een volkstuin, een Vogelaarwijk of een woonschepenhaven.
We keken, om met de dichter Gerrit Kouwenaar te spreken, naar het grijs dat uit de hemel valt, en daarmee bedoelde hij niet de Hollandse motregen, maar het onbestemde of schijnbaar onbeduidende dat zich aan de rand van ons blikveld en onze aandacht bevindt. Randzaken kortom, en wij hebben dat in de breedste zin van het woord opgevat.
Vanuit onze randblik tekende zich een ander gezicht op de stad af.
TEKST nr. 48
"Roer, Kraaiennest, Boeg, Vaargeul, Lichtboei –de wijk Lewenborg ontleent de namen van zijn straten aan een schip. Daar is een eenvoudige verklaring voor: het ontwerp op de tekentafel zag er uit als een schip aan de kade. Dat bracht de architect op de volgende gedachte: als we weten dat in een schip het roer midden achter zit, het kraaiennest hoog in de centrale mast, en de boeg naar de vaargeul met lichtboei wijst, dan kan men relatief gemakkelijk zijn weg in de wijk vinden. We zijn in de jaren zeventig beland. Nieuwe zakelijkheid maakte plaats voor de ideeën van geborgenheid en kleinschaligheid. Maar de logische gedachte van de architect is aan ons niet besteed; we dwalen door de wijk als een schip op drift."
Nieuwste donaties
Een donateur
8-11-2021 13:14Al jaren ben ik 'fan' van Peter Dijk. Hij vindt zichzelf steeds opnieuw uit. Dit boek laat ik dus niet aan mij voorbij gaan.
Conny Jennewein
5-11-2021 10:25Mooi om zo anders naar het mooie Groningen te kijken!
Agustín y Guido
2-11-2021 17:07Omdat Flip.