Veel dank aan iedereen voor de enthousiaste en genereuze steun! De crowdfundingcampagne is afgelopen, maar dat wil niet zeggen dat je niet meer aan een kaartje kan geraken! De captatie zal worden uitgezonden op de website van Jef Neve Live, waarop de stream vanaf 31 mei te bekijken zal zijn.
Neem hier alvast een kijkje: www.jefneve-live.com/transportxxi
TRANSPORT XXI - een concertvoorstelling ten voordele van
Veel dank aan iedereen voor de enthousiaste en genereuze steun! De crowdfundingcampagne is afgelopen, maar dat wil niet zeggen dat je niet meer aan een kaartje kan geraken! De captatie zal worden uitgezonden op de website van Jef Neve Live, waarop de stream vanaf 31 mei te bekijken zal zijn.
Neem hier alvast een kijkje:
www.jefneve-live.com/transportxxi
TRANSPORT XXI - een concertvoorstelling ten voordele van Amnesty International
Hallo!
Mijn naam is Noah Senden en ik ben Masterstudent compositie op het Koninklijk Conservatorium van Antwerpen. Om af te studeren dit jaar organiseer ik een muziek- en theatervoorstelling ten voordele van Amnesty International, genaamd TRANSPORT XXI. Deze naam verwijst naar de deportatietreinen van voormalig Duits verzamelkamp Kazerne Dossin te Mechelen, maar het wordt in een hedendaagse, éénentwintigste-eeuwse context geplaatst.
Ik werk hiervoor samen met acteur en Klara-presentator Johannes Wirix-Speetjens, een samengesteld strijkensemble onder leiding van dirigent Simon De Paepe, Zuid-Koreaanse celliste Yuri Kang en Spaanse gitarist Alex Tentor. Het programma omvat muziek van Arvo Pärt, Dimitri Sjostakovitsj en mezelf, met werken die elk een eigen link hebben met mensenrechten.
Alle steun is meer dan welkom om mijn afstudeervoorstelling te realiseren.
Neem een kijkje in de lijst met tegenprestaties en doneer nu!
De ONLINE concerten
We krijgen de eer het Lunalia (Festival van Vlaanderen Mechelen) af te sluiten dit jaar. De twee concerten hadden beiden doorgegaan op zaterdag 8 mei 2021 in kunstencentrum nona (Begijnenstraat 19, 2800 Mechelen) om 18u00 (website Lunalia, Facebook-event) en 20u30 (website Lunalia, Facebook-event). Er ging normaal gezien ook een derde voorstelling door in Amuz (Antwerpen). Als gevolg van de verstrengende coronamaatregelen hebben we deze echter moeten annuleren.
Als vervanging gaan we een professionele audio- en videocaptatie maken van de concerten op 8 mei. We hebben de eer om deze stream op het platform van Jef Neve te doen en zal te zien zijn in de week van 31 mei 2021. Tickets zullen per mail verstuurd worden naar de donateurs eens deze beschikbaar zijn.
Heel veel dank aan Lunalia en het team van Jef Neve voor de enthousiaste steun om ons project te realiseren!

Het thema mensenrechten
Kazerne Dossin is een centrum dat vandaag een tweeledige boodschap overbrengt op haar bezoekers. Naast het gedenken van de deportatie van Joden ten tijde van de Tweede wereldoorlog wordt er ook aandacht geschonken aan de schending van mensenrechten in de huidige tijd. Zo doet Amnesty dat ook. Tijdens een bezoek aan Kazerne Dossin mochten we in de rijke archieven duiken, vol getuigenissen en registraties van mensen die de holocaust overleefden. Zo kwamen we ook het verhaal van Fanny Kornblum (1926-2004) tegen. Zij was een violiste die met Transport XXI, het eenentwintigste deportatietransport van Mechelen naar Birkenau, werd overgebracht. Ze overleefde dit. In de voorstelling Transport XXI willen we de toenmalige en de huidige inbreuk op mensenrechten naar voren brengen. Op dit moment vindt er bijvoorbeeld nog steeds onderdrukking plaats bij Oeigoeren, een islamitische minderheid in de Chinese autonome regio Xinjiang. Getuigenissen van toen en nu vormen de rode draad van de voorstelling.

Het concertprogramma
1. Arvo Pärt - Psalom (1985)
zie: Youtube (in plaats van Arvo Pärt - Fratres (1977)
Het thema mensenrechten is het grote leidmotief, ook in de afzonderlijke muzikale werken. De voorzet voor het gehele thema is daarmee geïnspireerd op maatschappelijke inbreng in de mensenrechten door de Estse componist Arvo Pärt (°1935). Vanuit Pärts voorgeschiedenis met Sovjetonderdrukking in het toenmalige Sovjet-Estland voelde hij zich gedwongen om de situatie in het huidige Rusland aan te pakken. Pärt wijdde in 2006 en 2007 alle uitvoeringen van zijn werken aan journaliste en mensenrechtenactiviste Anna Politkovskaja als reactie op haar spraakmakende moord, ook Symfonie nr.4 ‘Los Angeles’ richtte hij aan de onterecht gevangengenomen anti-Kremlin-zakenman Michail Chodorkovskij. Om deze reden bevat het concertprogramma onder andere het werk Psalom.
2. Tõnu Kõrvits - Labyrinths
zie: Spotify (in plaats van Dimitri Sjostakovitsj - Kammersinfonie op.110a)
Mijn fascinatie voor de muziek van Pärt beïnvloedde onwaarschijnlijk de keuze om in 2019 zes Erasmusmaanden in Tallinn, Estland door te brengen. Het was dan ook een eer om les te mogen krijgen van componist Tõnu Kõrvits (°1969). Tõnu schreef dit werk voor de Estse dirigent Tõnu Kaljuste in 2010. Op het eerste gezicht gaan we van een stuk overladen van de Estse geschiedenis en cultuur naar een internationaal domein, waar de referentie ligt bij een van Borges' meest bekende ficties: The Garden of Forking Paths. Hieruit volgen ook de twee citaten die de componist aanneemt in zijn epigraaf: "Ik toon met verschillende toekomsten mijn 'garden of forking paths' ... Deze 'garden of forking paths' is een enorm raadsel, of parabel, wiens thema tijd is." Strijkers hebben de levendigheid van stemmen, en de modaliteit van de muziek heeft een Estlands karakter. Kõrvits' zeven Labyrinths zijn harmonisch, lussen die terug of spiraalsgewijs door zeven bewegingen cirkelen, elk specifiek in zijn karakter.
3. Noah Senden - 5 Visual Fragments
zie: Soundcloud
Het concertprogramma zal ook twee eigen werken bevatten. Het concert wordt ingeleid door 5 Visual Fragments (2019), het werk voor gitaar en cello waarmee ik de eerste prijs mocht ontvangen voor de Duo Kottos International Composition Competition 2020 in Londen. Elk van de vijf delen van dit werk symboliseren een kleur, beginnend bij blauw en eindigend bij rood. Ik bekeek hiervoor deze twee kleuren als absolute tegenpolen. Blauw symboliseert kalmte en ruimte; groen symboliseert tijd, natuur en vrede; geel symboliseert levensenergie en vreugde; oranje symboliseert kracht; rood symboliseert waanzin, haast en spanning. 5 Visual Fragments is een intiem spel tussen gitaar en cello en het introducerende werk in de voorstelling.
4. Noah Senden - Transport XXI
Het concert wordt afgesloten met het werk voor strijkorkest, genoemd naar de titel van het project, TRANSPORT XXI. Dit is meteen ook de culminatie van het verhaal waarmee acteur Johannes Wirix-Speetjes de voorstelling bundelt.
Het muzikale team

- Noah Senden - Concept en Compositie
- Simon De Paepe - Dirigent
- Johannes Wirix-Speetjens - Verteller
- Yuri Kang - Cello
- Robert Denies - Gitaar
- Audio-opname - Motor Music Mechelen
- Video-opname en regie - Jeremiah Joél
Ensemble - Studenten Koninklijk Conservatorium Antwerpen:
- Viool I: Vera Werkman, Iola Cornelis, Noémie Saintandré, Kasper Delrue, Maïté Wenda
- Viool II: Eleni Giovanis, Pieter Van den Branden, Ebert Rens, Ise Dolhain
- Altviool: Ana Sofia Sousa, Raquel Sanchez Gonzalez, Francisca Barata Feyo
- Cello: Yuri Kang, Thibaud Maesen, Xavier Mas
- Contrabas: Orion Lavin Martinez
HELP ONS DIT PROJECT TE REALISEREN
Uw donatie zal ons helpen om deze voorstelling te realiseren. Afstuderen in covid-tijden is niet makkelijk, de totale onkosten zijn hoger dan in normale omstandigheden, mede omdat we willen streven naar een kwaliteitsvolle audio- en videocaptatie van de voorstelling zonder veel publiek te mogen ontvangen. Door de vele externe tegenslagen, moeten we eerst en vooral mikken op een mooie creatie van de voorstelling zelf. Het geld binnengehaald met de ticketverkoop zal aan Amnesty International gedoneerd worden!
De donaties in deze crowdfunding zullen worden gebruikt om een groot deel van de kosten voor het maken van deze voorstelling te dekken. Dit houdt onder andere in: auteursrechten, huurprijs van de partituren, een kwaliteitsvolle videoverwerking, regie, audioproductie, huur van het video- en audiomateriaal, postproductie, publicatie-en promomateriaal, vervoerskosten voor het ensemble, zelfklaargemaakte maaltijd voor het ensemble en een kleine vergoeding voor de hoofdrolspelers in de voorstelling.
We gaan er alles aan doen om in deze tijden toch live een voorstelling te mogen geven, maar de huidige cijfers zien er niet al te best uit. Indien de voorstelling toch live zou mogen doorgaan laten we dit op het einde van de maand april weten. Maar niet getreurd, we zouden de mooie beeld- en klankweergave van het concert nooit hebben kunnen realiseren zonder uw bijdrage!
Indien u ons wilt sponsoren met uw bedrijf, neem dan contact op met [email protected]
We danken u daarom alvast namens het gehele muzikale team om ons project te steunen en deze droom waar te maken!
Nieuwste donaties

Siebe Thijs
3-05-2021 23:41Go Noah !

Cynthia Valck
3-05-2021 21:30Veel succes, Noah! Ga je goed doen!

Jan & Ingrid
3-05-2021 18:16Een prachtig initiatief. Veel succes!