Scroll down for English
Help jij mee met de restauratie van de 'Amsterdam’?
Sinds 1991 ligt het V.O.C.-schip ‘Amsterdam’ aan de steiger van Het Scheepvaartmuseum. Het schip is één van de belangrijkste publiekstrekkers van het museum en met zijn monumentale en opvallende verschijning een landmark van de stad Amsterdam geworden. De 'Amsterdam' is echter hoognodig aan restauratie toe en
Scroll down for English
Help jij mee met de restauratie van de 'Amsterdam’?
Sinds 1991 ligt het V.O.C.-schip ‘Amsterdam’ aan de steiger van Het Scheepvaartmuseum. Het schip is één van de belangrijkste publiekstrekkers van het museum en met zijn monumentale en opvallende verschijning een landmark van de stad Amsterdam geworden. De 'Amsterdam' is echter hoognodig aan restauratie toe en daarbij hebben we jouw hulp nodig!

Opkalefateren
Ondanks dat het schip niet vaart, wordt het wekelijks onderhouden en is één keer in de zoveel tijd 'groot onderhoud' nodig, dat wordt opkalefateren genoemd.
Momenteel wordt iedere 8 minuten water uit het schip gepompt, omdat het anders volloopt met water. Dit najaar zal het schip daarom opgekalefaterd worden. Zwakke plekken in het schip worden gerepareerd en waterdicht gemaakt door naden te breeuwen, houtrot op te sporen en aangetast materiaal te vervangen. De masten worden vervangen en natuurlijk krijgt het schip een nieuw laag lak en verf om het te beschermen tegen weer en wind.
Een groot gedeelte van de kosten voor de restauratie draagt Het Scheepvaartmuseum zelf. Maar dit is niet genoeg om alle noodzakelijke werkzaamheden te kunnen verrichten. En daarom hebben wij jouw hulp nodig om de laatste € 50.000 bijeen te brengen. Hiermee kunnen we het schip waterdicht maken en werkzaamheden verrichten om de binnenkant van het schip te conserveren.
Een schip vol verhalen
Het VOC-schip 'Amsterdam' is gebouwd naar voorbeeld van het spiegelretourschip Amsterdam dat de Verenigde Oost-Indische Compagnie (V.O.C.) gebruikte om goederen te vervoeren van Europa naar Azië. Dit schip is tijdens zijn eerste reis in 1749 voor de kust van Hastings in Engeland vergaan (oeps!). Op basis van gegevens uit het scheepswrak werd ons schip in 5 jaar gebouwd met als hoofddoel om meer te weten te komen over hoe men vroeger te werk ging bij de bouw van dergelijke schepen. Daarnaast hebben maar liefst 400 vrijwilligers aan de bouw van het schip gewerkt. In 1990 was het schip één van de publiekstrekkers van SAIL.

Educatie object
Vanwege de sterke verbintenis met de geschiedenis van de V.O.C. en de zeventiende eeuw is het schip een belangrijk onderdeel van de publieksprogrammering van het museum. Bovendien is de 'Amsterdam’ een belangrijk educatie object waarmee ook verhalen uit de geschiedenis onder de aandacht worden gebracht, waarvoor in het verleden collectief de ogen werden gesloten. Zoals de verstrekkende gevolgen van slavernij, slavenhandel, overzeese oorlogsvoering en kolonialisme. Als het schip straks terug is, worden verschillende en nieuwe perspectieven op de geschiedenis van het schip gepresenteerd.
Het verleden kunnen we niet veranderen, maar als museum kunnen we wel context bieden en een zo volledig mogelijk en meerstemmig verhaal vertellen.
Help jij mee om ook volgende generaties het schip te laten beleven? Elke bijdrage klein of groot is welkom.

Will You Help Us Out With the Restoration of the 'Amsterdam'?
Since 1991, the East Indiaman 'Amsterdam' has been moored at the jetty of the National Maritime Museum. Thanks to its striking appearance, the ship has become one of the museum's main attractions and a landmark of the city o fAmsterdam. However, the 'Amsterdam' is in dire need of restoration and we need your help!
Refurbishment
Even though the ship is not sailing, it is maintained on a weekly basis. Moreover, once every couple of years major refurbishing is required.
In the current situation, water is pumped out of the ship every eight minutes, otherwise it will fill up with water. For this reason, the ship is planned to undergo refurbishing this fall. Weak spots in the ship will be repaired and made watertight by caulking the seams, detecting wood rot, and replacing any damaged material. The masts will be replaced and the ship will be given a new coat of paint to protect it from wind and weather conditions.
The National Maritime Museum will bear a large part of the restoration costs itself. Unfortunately, this is not enough to carry out all the necessary work. That is why we need your help to raise the remaining €50,000. This will allow us to make the ship watertight and carry out activities to preserve the interior of the ship.

A Ship Full of Stories
The East Indiaman 'Amsterdam' was constructed after the mirror return ship 'Amsterdam’, which was used by the Dutch East India Company (VOC) to transport goods from Europe to Asia. This ship was wrecked off the coast of Hastings in England on its maiden voyage in 1749. Based on data from the shipwreck, our current ship was built in 5 years with the main goal of learning more about the construction of these types of ships at the time. No fewer than 400 volunteers worked on the construction of the ship. In 1990, the ship was one of SAIL's main crowd pullers.
Educational Object
Due to its strong connection with the history of the VOC and the seventeenth century, the ship has become an important part of the museum's public programme. In addition, the 'Amsterdam' is an important educational object by means of which stories from history are brought to life. These are often stories to which we have closed our collective eyes in the past. For example, this includes the consequences of slavery, slave trade, overseas warfare, and colonialism. Once the ship has been completely refurbished, the plan is to present new and unique perspectives on the history of the ship.
Although we cannot change the past, as a museum we can offer context and tell stories that are as complete and wide-ranging as possible.
Will you help us let future generations experience the history of the ship? Any contribution, no matter how small or large, is welcome.
Nieuwste donaties

Daan van den Broek
14-09-2020 21:42In 1991 stapte ik als 10 jarige aan boord. Wat een indruk maakte het. Laten we de vele kanten van onze geschiedenis zo tastbaar doorgeven.

Een donateur
14-09-2020 10:50Affiniteit met het museum en onze maritieme historie

Joris Siermann
13-09-2020 18:09Tof schip
Deze campagne maakt gebruik van tussendoelen
Doel 1: € 30.000
Help het schip waterdicht te maken!
Met jouw hulp kan het dek waterdicht gemaakt worden.
Doel 2: € 20.000
Binnenkant conserveren
Nu kunnen we werkzaamheden verrichten om de binnenkant van het schip te conserveren.