Begin september wil ik met mijn ensemble de Eef van Breen Group ons tweede album CHANGING SCENES opnemen met gloednieuwe composities voor trompet/zang, twee violen, cello, piano, harp. contrabas, foley-artist en percussie.
In CHANGING SCENES spelen we met veranderende contexten. De luisteraar zal zich de hoofdpersoon in een film wanen; een film in het hoofd. Gereconstrueerde omgevingsgeluiden worden uitgevoerd door een ‘foley-artist’ gezeten achter zijn tafeltje met attributen, en
Begin september wil ik met mijn ensemble de Eef van Breen Group ons tweede album CHANGING SCENES opnemen met gloednieuwe composities voor trompet/zang, twee violen, cello, piano, harp. contrabas, foley-artist en percussie.
In CHANGING SCENES spelen we met veranderende contexten. De luisteraar zal zich de hoofdpersoon in een film wanen; een film in het hoofd. Gereconstrueerde omgevingsgeluiden worden uitgevoerd door een ‘foley-artist’ gezeten achter zijn tafeltje met attributen, en vormen een driedimensionaal decor met de composities; Omhuld worden door een kleurrijke visuele ervaring zonder letterlijk iets te zien.
Met CHANGING SCENES willen we de mensen een ervaring bezorgen die verder gaat dan alleen een auditieve ervaring. Beelden oproepend. We gaan een stap verder door de realiteit erbij te betrekken; namelijk de wereld waarin iedereen leeft. Niet alleen dromerigheid, ook frustratie, melancholie, energie en agressie. Alle toestanden van de mens. Dat kan door de context te veranderen.
“_Het idee voor CHANGING SCENES en het gebruik van (live) omgevingsgeluiden ontstond tijdens de opnames van de documentaire PLAYING NEW-YORK. In het hotel luisterde ik een audiofragment terug van een groep Mexicaanse percussionisten die ik in de metro tegenkwam. Wanneer percussie en metro-geraas samen komen ontstaat een wonderlijk samenspel omdat niet meer duidelijk is wat bedoeld en onbedoeld geluid is. Zodra de metro vertrokken is zijn de muzikanten mensen waaraan voorbij gegaan wordt .. de vluchtigheid van het moment. Dit soort extra lagen verwerk ik in de composities voor CHANGING SCENES”._
Vorig brachten wij ons debuut album PLAYING GAMES uit dat zeer goed werd ontvangen door ons publiek en de pers; we zijn onlangs genomineerd voor de Edison Publieksprijs! Het was voor ons heel bijzonder dat we met deze uitzonderlijk bezetting een geweldige start konden maken. Wij willen telkens met iets nieuws te komen; als een group in beweging met steeds weer nieuwe plannen en ideëen. Het ontbreekt ons echter aan de financiele middelen om dit nieuwe project CHANGING SCENES de wereld in te helpen.
Ons streven is om CHANGING SCENES met uw hulp in April 2012 te laten uitkomen op het label Challenge Jazz van bassist Hein van de Geyn. Challenge Records zal zich vervolgens inzetten voor de promotie en marketing van onze muziek.
Als de CD uitgekomen is willen we een tour organiseren met dit programma waarin we de concerten als films zonder beelden brengen.
Zie ook
Nieuwste donaties

Kokkedee
23-08-2011 08:38Groot talent moet gesteund worden

Rob Witte
22-08-2011 21:59De eerste CD van Eef is al een juweeltje, de tweede moet er ook komen en daarna nog veel meer.

Noor Kamerbeek
22-08-2011 21:35Eef van Breen schrijft hele goede muziek, uitgevoerd door topmusici. Hun live-presentaties zijn altijd boeiend om mee te maken en mooi om naar te kijken. Zelf is van Breen een inspirerend musicus die het durft om ook klassieke musici met jazz en theatermuziek te confronteren met behoud van kwaliteit van de compositie en uitvoering. Hij zou kunnen uitgroeien tot een componist die een nieuw type symfonische muziek zou kunnen schrijven. Daarnaast is hij een hele goede jazz-trompettist en intrigerende zanger.