Amsterdams Fonds voor de Kunst is partner van voordekunst

Het AFK juicht ondernemerschap toe en is daarom als initiator en partner aan voordekunst verbonden. Projecten die voor steun van het AFK in aanmerking komen, hebben in ieder geval een artistiek uitgangspunt, een Amsterdams belang en verhouden zich tot een publiek. Het Amsterdams Fonds voor de Kunst (AFK) investeert in kunst die het leven in de hele stad verrijkt. Het AFK ondersteunt zowel het experiment als bewezen kwaliteit, gevestigde en relatief nieuwe organisaties, professionele kunst en amateurkunst – uit alle delen van de stad.

1.

Het Amsterdams Fonds voor de Kunst draagt door middel van matchfunding bij aan creatieve campagnes van Amsterdamse makers en instellingen.

2.

Het Amsterdams Fonds voor de Kunst draagt bij aan campagnes die Amsterdams belang hebben.

3.

Het Amsterdams Fonds voor de Kunst draagt bij aan campagnes die een publieksmoment in Amsterdam organiseren.

Wat het Amsterdams Fonds voor de Kunst mede mogelijk heeft gemaakt

Wanneer het Amsterdams Fonds voor de Kunst, ondernemende makers en particuliere donateurs samenwerken

donaties

€ 4.500.572
sinds onze oprichting in 2010

projecten

572
succesvol afgerond door onze makers

donateurs

43.703
het grootste netwerk van nederland

talentvolle makers

550
realiseren samen met jou hun projecten

Lees meer over onze samenwerking

OPEN CALL: City, Company & Crowd 2022

2 mei 2022

‘’"Het traject van City, Company & Crowd heeft Platform Nexus een vliegende start gegeven. Niet alleen op financieel niveau, maar vooral op het niveau van netwerk en publiek. Door de zeer fijne begeleiding van voordekunst, hebben wij de moed gehad culturele organisaties te benaderen waar wij ons verbonden mee voelen, om bijvoorbeeld sponsor of ambassadeur te worden.’’  - Platform Nexus, deelnemer City, Company & Crowd 2021   Voor het vijfde jaar op rij bieden Amsterdams Fonds voor de Kunst en voordekunst kleine tot middelgrote instellingen een uniek traject aan genaamd City, Company & Crowd. Met behulp van een workshopreeks worden instellingen begeleid om in totaal 30.000 euro op te halen door middel van crowdfunding, sponsoring en matchfunding. Instellingen worden begeleid door experts van voordekunst. Voor kleine tot middelgrote instellingen liggen nog vele mogelijkheden voor het creëren van een gezonde financieringsmix open. In de afgelopen vijf jaar haalden al bijna 20 kleine tot middelgrote instellingen in totaal meer dan 300.000 euro op dankzij het City, Company & Crowd traject. We bieden dit jaar 5 instellingen de mogelijkheid om 30.000 op te halen voor een specifiek project. Dit betekent 10.000 euro vanuit crowdfunding en 10.000 euro sponsoring. Wanneer dit succesvol is behaald, matcht het Amsterdams Fonds voor de Kunst dit bedrag met nogmaals 10.000 euro.     Hoe gaat het traject in zijn werk? Het traject start in augustus 2022 en eindigt in december en bestaat uit vijf workshops en de sponsor- en crowdfundingcampagne. Samen met experts van voordekunst kijk je samen naar jouw doelgroep, het vinden van de juiste sponsor, het opzetten van een campagne en de campagneplanning. We sluiten de workshopreeks af met een presentatiemiddag.   "Het City, Company & Crowd traject biedt veel praktische, toepasbare handvatten voor het financieren van een project, maar ook zelfvertrouwen om volgende stappen te zetten en energie om je onderneming of instelling weer eens goed onder de loep te nemen.’’ - Nienke van der Wal van Young Collectors Circle maakte de Young Collectors Circle Podcast mogelijk via City, Company & Crowd 2020.   Dien nu jouw voorstel in! Het voorstel kun je tot en met 19 juni indienen via dit formulier . Laat ons weten welk project jullie als instelling willen realiseren en waarom het belangrijk is dat dit project er komt. Als deelnemende instelling betaal je 100 euro ex. btw en 9% fee over het opgehaalde doelbedrag. Als deelnemende instelling moet je aan de volgende voorwaarden voldoen: De instelling heeft een artistieke doelstelling De instelling is een stichting of vereniging De organisatie heeft niet meer dan 10 medewerkers in dienst De instelling is gevestigd in Amsterdam   Vragen? Je kunt altijd met je vragen terecht bij Lisanne Brouwer via [email protected]   City Company & Crowd wordt mede mogelijk gemaakt door het Amsterdams Fonds voor de Kunst.    

lees verder

Dit zijn de deelnemers van City, Company & Crowd 2021!

17 maart 2022

In het tweede half jaar van 2021 stoomden we maar liefst zeven kleine culturele instellingen uit Amsterdam klaar voor een crowdfundingcampagne met het traject City, Company & Crowd. De komende tijd zullen de instellingen van start gaan op voordekunst.nl! Wie zijn de deelnemers? City, Company & Crowd is een traject in samenwerking met het  Amsterdams Fonds voor de Kunst waarbij deelnemers in het traject, bestaande uit 5 workshops, begeleid worden om 15.000 euro op te halen voor een specifiek project door middel van crowdfunding, sponsoring en matchfunding.  Lees hier meer over het traject .   Vrienden van de Kamermuziek Stichting Vrienden van de Kamermuziek zet zich in om op toegankelijke wijze kamermuziekconcerten naar een breed publiek te brengen. De stichting biedt een podium aan jong volwassen musici; musici die met een of twee benen in de (inter)nationale muziekwereld staan. De concerten zijn thematisch van opzet, worden altijd toegelicht door de musici middels leuke anekdotes, en worden omlijst door een drankje, bij het thema passende hapjes en een meet & greet tussen het publiek en de musici na afloop. “We willen dit seizoen vier kamermuziekconcerten organiseren, waarbij ruim 20 musici een podium wordt geboden, en waarbij we volop kunnen inzetten op het bereiken van een breed publiek.'' En dat is gelukt! De campagne was een succes! In totaal haalde Vrienden van Kamermuziek € 16.180 op. B ekijk de campagne >    Platform Nexus Nexus is een groep van zes individuele makers uit verschillende disciplines, die bij elkaar kwamen om een creatief platform te bouwen. Ze zijn installatie- en performancekunstenaars, zich bewegend tussen de werelden van theater, dans en beeldende kunst. Onlangs zijn ze verhuisd naar een magazijn in de wijk Het Domijn in Weesp. Platform Nexus renoveert het enorme magazijn om er een gemeenschappelijke creatieve werkruimte van te maken, waar ze zij aan zij kunnen werken, wat kruisbestuiving en samenwerkingen mogelijk maakt, en waar werk gedeeld kan worden met het publiek. Het doel is om een culturele basis te worden, van waaruit ze zowel individueel als collectief werk maken.  Inmiddels zijn zij gestart met hun crowdfundingcampagne! ''Help mee met het opzetten van kunstenplatform Nexus: een nieuwe artistieke makersplaats in Weesp waar jonge kunstenaars elkaar ontmoeten. Met jouw hulp kunnen we onze nu nog lege loods verbouwen tot theaterzaal, werkplaats en dansstudio.'' Bekijk de campagne >   ZOGrace Creative Agency ZOGrace Creative Agency is actief in Amsterdam Zuidoost. ZOGrace verbindt, creëert, organiseert en entertaint! De organisatie verbindt (culturele) instellingen met het diverse publiek woonachtig in dit deel van de stad. Naast verbinding in de wijk brengen ze hiermee talentvolle jazzmuzikanten uit de wijk een stuk verder in hun ontwikkeling. ''In het bruisende Amsterdam-Zuidoost wil ZOJazz Stage hét nieuwe jazzpodium van Amsterdam ontwikkelen waar Jazzmusici, jonge Jazztalenten en buurtbewoners samen komen en hun gezamenlijke liefde voor jazz kunnen delen! Op deze manier houden wij samen de rijke muzikale geschiedenis van Zuidoost in eren en maken wij jongeren uit het stadsdeel enthousiast voor Jazz''     Stichting Beleef de Nederlandse Natuur ‘Onder het Maaiveld’ is een film van EMS Films over de bodem: een zoektocht naar een visuele metafoor tussen het ‘rooten’ van planten en het ‘rooten’ van een nieuwe gemeenschap. Tijdens het filmen fotografeert Miriam Brunke de makers en mensen die later ook in de documentaire te zien zijn. De foto’s laten de verbinding tussen mens en natuur zien; hoe een gemeenschap van mensen ontstaat als je met de natuur bezig bent en hoe goed het voor je mentale gezondheid is door in weer en wind buiten te zijn. De kwaliteit van ons eten, leven en klimaat is afhankelijk van de bodem; door het vastleggen van mensen en door te laten zien hoe ze samen hun best doen voor een gezonde bodem, wordt dit complexe onderwerp tastbaar en herkenbaar gemaakt. De foto’s zullen worden getoond in een bijzondere verplaatsbare buitenexpositie.  Binnenkort online!   Stichting Embrace Educatief zelfzorgplatform Embrace verbindt middelbare scholieren met zelfzorg en activisme, door middel van kunst en creativiteit. Embrace richt zich op iedereen die buiten de norm valt: jongeren die deel uitmaken van de LHBTI+ gemeenschap, mensen met een migratieachtergrond of die te maken hebben met racisme. Doel is om een inclusieve, diverse omgeving te creëren. Met City, Company & Crowd realiseert Embrace een zelfzorgworkshop en -pakket over identiteit, aansluitend bij een dansvoorstelling. De workshop en voorstelling wil Embrace naar scholen en verzorgingstehuizen brengen. Binnenkort online!    Homemade Productions Stichting Homemade Productions maakt voorstellingen over maatschappelijke thema's, meestal voor jongeren en liefst ook met zoveel mogelijk jongeren in het makersteam. “Dit jaar maken we Klaartje de Zwarte Walvisch, een voorstelling voor kinderen van 11 tot 14 jaar. De hoofdpersoon heeft werkelijk bestaan, ze is in 1943 naar de Joodsche Schouwburg weggevoerd en in Sobibor om het leven gekomen. Klaartje vertelt het verhaal over Jodenvervolging, oorlog en discriminatie als een verhaal over Walvissen, Oceanen en Verre Landen, om kinderen hierover te leren.”  Binnenkort online!   The Beach The Beach is een werkplaats en hub voor sustainist design gevestigd in Amsterdam Nieuw-West. Met mensen en organisaties maken ze projecten die gemeenschappen versterken. Waarden als duurzaamheid, menselijke maat, eerlijk delen zijn daarbij het kompas. Het ontwerpen van nieuwe vormen van relaties – het maken van nieuw maatschappelijk weefsel – en onderzoek naar de onderliggende processen is de kern van wat ze doen. “Met City, Company & Crowd realiseren we 3SF: 3-zijdig voetbal met een 6-zijdig veld en 3 doelen. Dit spel, bedacht door kunstenaar Waël El Allouche en ontwikkeld met personal trainer Bilal El Hadaoui en The Beach, is een unieke combinatie van bewegen en creëren, van media en voetbal. In dit project worden jongeren van 10 tot 14 jaar uitgedaagd een nieuwe variant van voetbal, namelijk 3-zijdig voetbal te spelen.” Binnenkort online!   City, Company & Crowd wordt mede mogelijk gemaakt door Amsterdams Fonds voor de Kunst. Niets missen? Je volgt de verhalen van de deelnemers via Facebook , Instagram of LinkedIn !

lees verder

Dit zijn de deelnemers van City, Company & Crowd 2021

13 september 2021

Op 9 september vond de aftrap plaats van een nieuwe editie van City, Company & Crowd! Maar liefst zeven kleine culturele instellingen uit Amsterdam doen dit najaar mee aan dit traject, waarbij de financieringsmix centraal staat. Ook dit jaar bundelen voordekunst  en  Amsterdams Fonds voor de Kunst de krachten om de zeven deelnemers de mogelijkheid te bieden 15.000 euro op te halen voor een specifiek project door middel van crowdfunding, sponsoring en matchfunding.  In het traject, bestaande uit vijf workshops, worden deze Amsterdamse instellingen begeleid om 10.000 euro vanuit crowdfunding en sponsoring op te halen. Wanneer dit succesvol is behaald, matcht het AFK dit bedrag met 5.000 euro. We stellen de deelnemers graag aan je voor!   Vrienden van de Kamermuziek Stichting Vrienden van de Kamermuziek zet zich in om op toegankelijke wijze kamermuziekconcerten naar een breed publiek te brengen. De stichting biedt een podium aan jong volwassen musici; musici die met een of twee benen in de (inter)nationale muziekwereld staan. De concerten zijn thematisch van opzet, worden altijd toegelicht door de musici middels leuke anekdotes, en worden omlijst door een drankje, bij het thema passende hapjes en een meet & greet tussen het publiek en de musici na afloop. “We willen dit seizoen vier kamermuziekconcerten organiseren, waarbij ruim 20 musici een podium wordt geboden, en waarbij we volop kunnen inzetten op het bereiken van een breed publiek. We organiseren de met aansprekende thema's en een avontuurlijke programmering!” The Beach  The Beach is een werkplaats en hub voor sustainist design gevestigd in Amsterdam Nieuw-West. Met mensen en organisaties maken ze projecten die gemeenschappen versterken. Waarden als duurzaamheid, menselijke maat, eerlijk delen zijn daarbij het kompas. Het ontwerpen van nieuwe vormen van relaties – het maken van nieuw maatschappelijk weefsel – en onderzoek naar de onderliggende processen is de kern van wat ze doen. “Met City, Company & Crowd realiseren we 3SF: 3-zijdig voetbal met een 6-zijdig veld en 3 doelen. Dit spel, bedacht door kunstenaar Waël El Allouche en ontwikkeld met personal trainer Bilal El Hadaoui en The Beach, is een unieke combinatie van bewegen en creëren, van media en voetbal. In dit project worden jongeren van 10 tot 14 jaar uitgedaagd een nieuwe variant van voetbal, namelijk 3-zijdig voetbal te spelen.”   Platform Nexus Nexus is een groep van zes individuele makers uit verschillende disciplines, die bij elkaar kwamen om een creatief platform te bouwen. Ze zijn installatie- en performancekunstenaars, zich bewegend tussen de werelden van theater, dans en beeldende kunst. Onlangs zijn ze verhuisd naar een magazijn in de wijk Het Domijn in Weesp. Platform Nexus renoveert het enorme magazijn om er een gemeenschappelijke creatieve werkruimte van te maken, waar ze zij aan zij kunnen werken, wat kruisbestuiving en samenwerkingen mogelijk maakt, en waar werk gedeeld kan worden met het publiek. Het doel is om een culturele basis te worden, van waaruit ze zowel individueel als collectief werk maken.    Homemade Productions Stichting Homemade Productions maakt voorstellingen over maatschappelijke thema's, meestal voor jongeren en liefst ook met zoveel mogelijk jongeren in het makersteam. “Dit jaar maken we Klaartje de Zwarte Walvisch, een voorstelling voor kinderen van 11 tot 14 jaar. De hoofdpersoon heeft werkelijk bestaan, ze is in 1943 naar de Joodsche Schouwburg weggevoerd en in Sobibor om het leven gekomen. Klaartje vertelt het verhaal over Jodenvervolging, oorlog en discriminatie als een verhaal over Walvissen, Oceanen en Verre Landen, om kinderen hierover te leren.”     ZOGrace Creative Agency ZOGrace Creative Agency is actief in Amsterdam Zuidoost. ZOGrace verbindt, creëert, organiseert en entertaint! De organisatie verbindt (culturele) instellingen met het diverse publiek woonachtig in dit deel van de stad. Naast verbinding in de wijk brengen ze hiermee talentvolle jazzmuzikanten uit de wijk een stuk verder in hun ontwikkeling. “In december wil ZOGrace Creative Agency het ZOJazz Lounge Christmas Charity Gala organiseren, waar bewoners in stijl kunnen genieten van een dinnershow met hoge kwaliteit live Jazzmuziek, geheel in kerststijl. Tijdens dit gala wordt een grote groep eenzame senioren in Zuidoost in de watten gelegd. Muziek verbindt en een beetje glitter & glamour geeft shine aan het leven van een ieder.”      Stichting Beleef de Nederlandse Natuur ‘Onder het Maaiveld’ is een film van EMS Films over de bodem: een zoektocht naar een visuele metafoor tussen het ‘rooten’ van planten en het ‘rooten’ van een nieuwe gemeenschap. Tijdens het filmen fotografeert Miriam Brunke de makers en mensen die later ook in de documentaire te zien zijn. De foto’s laten de verbinding tussen mens en natuur zien; hoe een gemeenschap van mensen ontstaat als je met de natuur bezig bent en hoe goed het voor je mentale gezondheid is door in weer en wind buiten te zijn. De kwaliteit van ons eten, leven en klimaat is afhankelijk van de bodem; door het vastleggen van mensen en door te laten zien hoe ze samen hun best doen voor een gezonde bodem, wordt dit complexe onderwerp tastbaar en herkenbaar gemaakt. De foto’s zullen worden getoond in een bijzondere verplaatsbare buitenexpositie.    Stichting Embrace  Educatief zelfzorgplatform Embrace verbindt middelbare scholieren met zelfzorg en activisme, door middel van kunst en creativiteit. Embrace richt zich op iedereen die buiten de norm valt: jongeren die deel uitmaken van de LHBTI+ gemeenschap, mensen met een migratieachtergrond of die te maken hebben met racisme. Doel is om een inclusieve, diverse omgeving te creëren. Met City, Company & Crowd realiseert Embrace een zelfzorgworkshop en -pakket over identiteit, aansluitend bij een dansvoorstelling. De workshop en voorstelling wil Embrace naar scholen en verzorgingstehuizen brengen.   Op 22 september staat de tweede workshop over sponsoring (digitaal) gepland. In totaal volgen de deelnemers 5 verschillende workshops: het campagneverhaal, sponsoring, crowdfunding, de campagneplanning en een presentatiemiddag.  City, Company & Crowd wordt mede mogelijk gemaakt door Amsterdams Fonds voor de Kunst. Niets missen? Je volgt de verhalen van de deelnemers via  Facebook  of  LinkedIn !  

lees verder

Stuur vrijblijvend jouw idee inΒ 

Stuur je idee in Arrow down

Je krijgt binnen twee dagen advies van een van onze crowdfundingexperts