Stap 7: Reminders

Geloof in de kracht van herhaling.

Zo! 80% van de looptijd is voorbij! 

Dat betekent dat je richting het einde van jouw crowdfundingcampagne nadert, en dat de urgentie om te doneren hoger wordt. Dit is het moment voor het sturen van reminders. Hoe vaker jouw publiek over je campagne leest, hoort of op wordt gewezen, hoe eerder ze daadwerkelijk zullen doneren. Daarom is het belangrijk om de donateurs vaker dan één keer te bereiken. Dit kan aan de hand van verschillende nieuwtjes, weetjes en feitjes. Wist je dat mensen gemiddeld de campagne 5x langs moeten zien komen voordat zij over gaan op donatie?

Het versturen van herinneringen is het meest effectief in de laatste week van de campagne. De vrienden, familie en kennissen die hebben toegezegd te willen doneren, maar er nog niet aan toegekomen zijn, zullen dat in deze dagen doen. Ze willen immers wel onderdeel zijn van jouw project en jou ondersteunen. Plan dus extra tijd in om elke groep nog even een herinnering te sturen en ze te vertellen hoe ver de campagne is.

reminders

Trek ze over de streep met nieuwe content

Misschien zitten er nog een aantal twijfelaars in je doelgroep. Tijd om deze over de streep te trekken! Verzin een leuke actie of een tijdelijke tegenprestatie, maak mensen die nu donateur worden onderdeel van een unieke tegenprestatie: ‘’Speciaal voor de laatste loodjes van mijn project bied ik een unieke tijdelijke actiecampagne aan’’. Of organiseer een evenement, bijvoorbeeld een pizza-avond, een kleine veiling of een optredentje om de campagne nog een extra boost te geven.

Welke nieuwtjes kun je met de langzame donateurs delen? Wie weet waren ze alleen maar vergeten om een donatie te doen! Een toffe manier kan zijn om de huidige donateurs zichtbaar te maken. Hiermee laat je zien wie het project al allemaal ondersteunen en dat je de kans niet moet missen om ook onderdeel te zijn van het project. Zet bijvoorbeeld een donateur in het zonnetje of licht een motivatie uit.

De drie scenario's na afloop

Als je een campagne start, of een project steunt wil je natuurlijk dat het werk waar het om gaat er komt. Samen werken we daarom zo goed mogelijk naar de 100% toe, en 92% van de campagnes op voordekunst slaag. Het is fijn om te weten dat een project ook kan doorgaan als dat nét niet gehaald wordt. Na het aflopen van de looptijd van een crowdfundingcampagne op voordekunst zijn er namelijk drie scenario's mogelijk.

Lees hier over de drie scenario's na afloop van jouw campagne op voordekunst 

© 2024