Stap 6 - Promotie, promotie, promotie

Extra tips om je campagne onder de aandacht te krijgen.
contact

Jij maakt je eigen nieuws.

Crowdfunding draait om promotie. En, zoals eerder besproken zijn er nogal wat verschillende groepen mensen die je moet bereiken.

Creëer nieuws door kleine evenementen te organiseren, in de media te komen, ludieke acties te verzinnen of tipjes van de sluier op te lichten. En vertel niet alles in één keer, maar bewaar bepaalde nieuwtjes voor later. Balans is alles!

We kunnen het niet vaak genoeg zeggen: een duidelijke, korte boodschap is de meest effectieve manier om jouw potentiële donateurs aan te spreken.

Een persoonlijke aanpak werkt daarnaast vaak het beste. Pak dus in eerste instantie de telefoon op om de mensen uit cirkel 1 te bereiken. Een persoonlijke e-mail is ook een goed middel. Geef opvolging aan de toegezegde donaties en controleer desnoods of ze wel worden overgemaakt.

Sociale media

Tijd om je een slag in de rondte te posten!

Jouw campagne loopt via een online-platform. Social media zijn dus bij uitstek geschikt om jouw project onder de aandacht te brengen bij een breed publiek. Het is echter wel belangrijk om ze goed te gebruiken. Dus: de juiste boodschap bij het juiste medium.

Om je te helpen volgen hieronder een paar richtlijnen. Voor alle social media geldt: tijdens je crowdfundingcampagne staat elk bericht in het teken van deze actie!

Facebook

Houd je bericht kort en gebruik actief taalgebruik. Dus niet: “Je kan mijn CD kopen op voordekunst.nl via de volgende link:” maar: “Help mijn CD mogelijk te maken en steun me alsjeblieft via:” Plaats de link een ‘bijlage’ in je bericht zijn (dat doet Facebook automatisch wanneer je een link plakt). En als je geen link plaatst, gebruik dan altijd een afbeelding die past bij je project.

foam
Nieuwsbrief Foam
Twitter

Houd ook hier je bericht kort (je hebt maar 140 tekens) en plaats de link altijd aan het begin van je tweet. Vraag je twitterende vrienden om je te retweeten en gebruik wederom activerend taalgebruik. Betrek anderen door de @-tag te gebruiken. Soms is het goed om een eigen #hashtag te verzinnen.

Instagram

Instagram is een zeer beeldgericht medium. Zorg dus dat je mooie foto's plaatst! Tag iedereen die met je samenwerkt in de foto, zorg voor een leuk, snappy tekstje, en maak gretig gebruik van hashtags. Je kan geen link posten onder je foto; zet dus een link naar je crowdfundingpagina in je profiel en verwijs ernaar met de tekst 'link in bio'.

Nieuwsbrief

Een pakkende titel (onderwerpregel), relevante inhoud en een goede vormgeving zijn essentieel voor een nieuwsbrief. Je mag de frequentie best iets verhogen ten opzichte van je normale verzend-interval, maar... zorg ervoor dat het geen spam wordt. Een goed voorbeeld van een nieuwsbriefvermelding zie je hiernaast.

foam
Nieuwsbrief Foam
IRL

Ook offline zijn er promo-mogelijkheden.

In het echte leven gaat jouw online voordekunstproject ook met je mee. Jouw enthousiasme (en die twinkeling in je ogen) kunnen precies datgene zijn wat mensen over de streep trekt.

Print posters of flyers om in de omgeving te verspreiden, organiseer evenementen om jouw project onder de aandacht te brengen, neem contante donaties in ontvangst of maak gebruik van de incassoformulieren.

En het belangrijkste: wees creatief! Benefietavonden, huiskamerconcerten, straatoptredens: er is vast een offline evenement te bedenken dat bij jou en je project past.

Tip:
Ongeacht het kanaal dat je gebruikt om het verhaal van het project te vertellen, zorg dat het geen spam wordt.

Het meest effectief is om mensen mee te nemen in het verhaal van je campagne, iets over de achtergrond van je project te vertellen, de dagelijkse stand te communiceren, mooie motivaties van donateurs te delen en je waardering uit te spreken voor mensen die al hebben bijgedragen.

In het nieuws

De ultieme promotie: laat anderen over jou schrijven!

Neem contact op met de lokale krant, tv en radio en vertel hen over jouw project. Ga op zoek naar gelijkgestemde blogs en ​​online media om te vragen of zij aandacht willen geven aan het project.

Schrijvers, bloggers en journalisten zijn altijd op zoek naar verhalen waar ze over kunnen schrijven, en de media heeft een groot zwak voor doe-het-zelf-succesverhalen.

Ga zelf dus op zoek naar kanalen die het project kunnen verspreiden!

      

voordekunst promoot graag mee

Voordekunst krijgt gemiddeld 40 aanmeldingen per week, waarvan driekwart ook daadwerkelijk online komt te staan. Wij doen er alles aan om ook jouw project onder de aandacht te brengen. We doen dit bij projecten die zelf al een behoorlijk percentage hebben binnengehaald en met nieuws dat interessant is voor nieuw publiek (cirkel 3).

Dus: kom je in de media, heb je een evenement waar je mensen voor wilt uitnodigen of heb je een zeer speciale donateur weten te interesseren? Laat het ons weten. 

Als we plek hebben communiceren wij dit naar de volgers van onze nieuwsbrief, Facebook, Twitter of Instagram.

Je campagne toch nog even in het echt met ons doorspreken? Dat kan!

Op dit moment staat er niets gepland in deze categorie. Neem contact met ons op als je meer wil weten

Nadat je zoveel mogelijk mensen hebt aangesproken ben je meestal toch nog niet klaar. Daar gaat de volgende stap over: de kracht van updates. We sturen je over een paar dagen een bericht, zodat je eerst met bovenstaande tips aande slag kan gaan.

Veel succes!

© 2019