Stap 10 - Jouw nieuwe fans

Laat je fans niet meer gaan.
fans

Je donateurs horen dolgraag hoe je project vordert. 

Het is geweldig dat het doelbedrag binnen is, maar eigenlijk heb je met het behalen van het doelbedrag nog iets veel mooiers gekregen. Een groep fans, een groep ambassadeurs: jouw achterban! Dit is natuurlijk veel belangrijker dan het geld. De groep donateurs die hebben gedoneerd aan jouw project zijn fan van jouw werk en willen jou steunen. Hopelijk ook in de toekomst! Dit heb je echter zelf in de hand.

Blijf vooral communiceren over je project en over je ideeën met je achterban... en ook met ons, voordekunst! Wij zijn altijd benieuwd naar het vervolg van de projecten en willen dit ook graag delen met onze fans.

We vragen je ook om een kleine afronding van je project, met name omdat we benieuwd zijn. Deze ontvangen we graag binnen drie maanden na afronding van je project.

update

Up-to-date

Updates blijven een goede manier om te communiceren.

Hoe ga je deze groep behouden? Begin met de achterban up-to-date te houden. Vertel jouw fans alles over het vervolg van het project. Wat ben je aan het doen? Welke nieuwe ontwikkelingen zijn er?

Dit kan door updates te blijven plaatsen op voordekunst (zoals je hier rechts kunt zien; bekijk hier alle updates van deze makers). Je project verdwijnt namelijk niet van de website. Het is dus nog steeds een manier om te communiceren met jouw donateurs.

Daarnaast ontvangen de donateurs ook nog steeds een mail als er een update is geplaatst, dus ze worden eraan herinnerd om een kijkje te nemen bij het project!

actie

Tijd voor actie

Gebruik je database vol fans op een slimme manier.

Na het afronden van het project heb je van voordekunst een database ontvangen met de gegevens van jouw liefhebbers. Gebruik deze! Je weet hoe jouw achterban kan bereiken en zorg dat ze je niet verlaten.

Maak het leuk en spannend om fan van jou en je projecten te zijn. Verzin leuke acties, maak filmpjes met een boodschap, of schenk eens een klein kleinigheidje aan je achterban. Zoals bijvoorbeeld de zanger Hüseyin Badilli, die donateurs een gratis track van diens album aanbood.

Dit alles kun je bijvoorbeeld in een nieuwsbrief die je structureel verstuurd. Je kunt onderaan deze pagina een handig excelbestand downloaden die je helpt met het maken van een planning

ManCo

En... denk aan de toekomst!

Het belangrijkste van een achterban is natuurlijk om deze te behouden. Waarom? Je hebt een geweldig project bedacht en deze succesvol gefinancierd via crowdfunding. Maar je bruist vast nog van de ideeën! Er zijn nog wel honderd projecten die je wil verwezenlijken!

Jouw achterban kan je hiermee helpen. Door in de toekomst wederom een project financieel te steunen, te bezoeken, mee te helpen of misschien door sponsoring. Wie weet wat voor talent er in je netwerk zit.

Check bijvoorbeeld deze update van dansgroep MAN || CO, die ze een tijdje na het eindige van hun actie gedeeld hebben, met informatie over vervolgoptredens. Wie weet hoe lang je nog contact kan onderhouden met je fans! 

Laat ons je helpen!

Wist je dat voordekunst je ook nog verder kan helpen na de actie? We kijken graag samen naar de donateursgegevens om te kijken waar de donateurs vandaan komen, en analyseren de acties die je hebt ondernomen tijdens de campagne om het resultaat te meten. 

We doen dit in een workshop voor het na-traject. Wil je hier meer over weten? Mail dan Alyssa Mahler

Dit was 'm dan, je hebt de academie met succes doorlopen. 

Wat vond je ervan? Laat het ons weten!

© 2024