Stap 3 - Je doelgroep

Wie zijn je donateurs?
draagvlak

Geen crowdfundingcampagne zonder crowd.

De donaties die je gaat ophalen via crowdfunding komen in eerste instantie vanuit jouw eigen netwerk. Maar naast de financiering van je project wil je het ook onder de aandacht brengen en een nieuw publiek bereiken.

Bij crowdfunding spreken we over de drie cirkels van publieksbereik: Family, Friends en Fools.

Deze cirkels representeren elk een groep donateurs. Je begint bij de mensen in cirkel 1 en werkt dan langzaam naar buiten toe.

Hoe het aanspreken van je publiek idealiter werkt lees je in deze stap van de academie.

Cirkel 1. Family

Wie zijn het?

Vrienden, familie en trouwe fans. Mensen die al weten waar jouw project over gaat voordat het op voordekunst staat. Je moeder, partner, buurvrouw, tante en oma horen dus tot deze groep, maar ook de bezoeker die wel zeven keer naar je vorige voorstelling is geweest.

Hoe zet je ze in?

Dit zijn jouw ‘first-responders’, de harde kern die als eerste aan jouw project doneert. De ‘eerste schapen over de dam’ als het ware. Deze mensen zijn de allerbeste ambassadeurs van je project. Ze weten immers exact waar het over gaat.

Wanneer activeer je ze?

Voordat je project online staat bij voordekunst vertel je ze al alles over je project. Misschien deel je jouw projectpagina al in een vroeg stadium met ze. Probeer ze een toezegging te laten doen. Willen ze jouw project op dag 1 steunen? En met welk bedrag? Met deze groep bereik je de eerste 10% a 20%.

Hoe bereik je ze?

Persoonlijk! Je kent ze goed dus bel ze op of ga langs. Herinner ze aan hun toezegging en zorg ervoor dat ze ook daadwerkelijk doneren. Vergeet ze niet direct te bedanken.

ambassadeurs

Wie zijn jouw ambassadeurs?

Ambassadeurs zijn personen uit je netwerk die (bijna) net zo enthousiast kunnen vertellen over jouw project als jij zelf. Deze personen zorgen voor een groter bereik en nieuw publiek voor je project.

Cirkel 2. Friends

Wie zijn het?

De mensen in je mailinglist; Facebook-, Twitter- en LinkedIn-contacten; mensen die je spreekt tijdens uitgaan; de mevrouw op de loopband in de sportschool.

Hoe zet je ze in?

Deze mensen ken je niet heel goed. Ze weten echter wel wat je doet. Daarnaast hebben ze over het algemeen een heel ander netwerk dan jij en is een groot aantal ook best bereid om wat te geven aan jouw project. Vraag ze dus vooral om een bijdrage maar ook om jouw project onder de aandacht te brengen.

Wanneer activeer je ze?

Wanneer er een redelijk aantal van de mensen uit cirkel 1 hebben bijgedragen ga je cirkel 2 activeren. Dit is meestal na een dag of vijf in je looptijd en als je de 20% hebt bereikt. 

Hoe bereik je ze?

Via e-mail, social media en flyers. Ga na waar ze actief zijn en welke gegevens je van ze hebt. Stem hier je communicatiemiddel op af. Dit kun je goed voorbereiden.

Wanneer

Wanneer begin je je doelgroep aan te spreken? 

Campagne voeren begint al voordat je project live gaat. Vertel iedereen in je achterban van tevoren dat je gaat crowdfunden: via mail, social media, of natuurlijk persoonlijk. 

Cirkel 3. Fools

Wie zijn het?

Dit zijn de mensen die je uiteindelijk wilt bereiken, je nieuwe publiek. Ze komen door jouw crowdfundingactie in aanraking met je werk. Je kent ze niet, maar ze geloven wel in je.

Hoe zet je ze in?

Deze groep is het moeilijkst te bereiken, maar wanneer dit eenmaal lukt heeft jouw project de potentie om sky-high te gaan. Het vuurtje is gaan lopenmaak er gebruik van.

Wanneer activeer je ze?

Deze groep komt binnen via voordekunst.nl, via je ambassadeurs en via (sociale) media. Ze worden over het algemeen pas bereikt wanneer je project al een tijdje live staat op voordekunst en een redelijk percentage heeft bereikt. Denk hierbij aan minimaal 60%. 

Hoe bereik je ze?

Door het goed en slim inzetten van cirkels 1 en 2. Daarnaast zijn optredens in de media, interviews, evenementen en promotieacties zeer geschikt om nieuw publiek bij jouw project te betrekken.

Hoe doen anderen dit?

Bekijk de video hoe Mats en Anne hun doelgroep in kaart brachten en uitbreiden en zo 13.500 euro ophaalden voor hun boek.

Meer voorbeelden en hulp nodig?

Kom naar een workshop!

Kickoff Crowdfunding met voordekunst

Kickoff Crowdfunding met voordekunst

Aan de hand van een canvas zet je de eerste stappen in het vormen van een crowdfundingcampagne. Tijdens de kickoff kom je erachter welke projecten zich lenen voor crowdfunding, waarom je wel of niet van een platform als voordekunst gebruik moet maken en wat de uitdagingen en valkuilen zijn bij crowdfunding.
© 2019