Geen crowdfundingcampagne zonder crowd.
De donaties die je gaat ophalen via crowdfunding komen in eerste instantie vanuit jouw eigen netwerk. Maar naast de financiering van je project wil je het ook onder de aandacht brengen en een nieuw publiek bereiken.
Bij crowdfunding spreken we over de drie cirkels van publieksbereik: Family, Friends en Fools.
Deze cirkels representeren elk een groep donateurs. Je begint bij de mensen in cirkel 1 en werkt dan langzaam naar buiten toe.
Hoe het aanspreken van je publiek idealiter werkt lees je in deze stap van de academie.
Vrienden, familie en trouwe fans. Mensen die al weten waar jouw project over gaat voordat het op voordekunst staat. Je moeder, partner, buurvrouw, tante en oma horen dus tot deze groep, maar ook de bezoeker die wel zeven keer naar je vorige voorstelling is geweest.
Dit zijn jouw ‘first-responders’, de harde kern die als eerste aan jouw project doneert. De ‘eerste schapen over de dam’ als het ware. Deze mensen zijn de allerbeste ambassadeurs van je project. Ze weten immers exact waar het over gaat.
Voordat je project online staat bij voordekunst vertel je ze al alles over je project. Misschien deel je jouw projectpagina al in een vroeg stadium met ze. Probeer ze een toezegging te laten doen. Willen ze jouw project op dag 1 steunen? En met welk bedrag? Met deze groep bereik je de eerste 10% a 20%.
Persoonlijk! Je kent ze goed dus bel ze op of ga langs. Herinner ze aan hun toezegging en zorg ervoor dat ze ook daadwerkelijk doneren. Vergeet ze niet direct te bedanken.
De mensen in je mailinglist; Facebook-, Twitter- en LinkedIn-contacten; mensen die je spreekt tijdens uitgaan; de mevrouw op de loopband in de sportschool.
Deze mensen ken je niet heel goed. Ze weten echter wel wat je doet. Daarnaast hebben ze over het algemeen een heel ander netwerk dan jij en is een groot aantal ook best bereid om wat te geven aan jouw project. Vraag ze dus vooral om een bijdrage maar ook om jouw project onder de aandacht te brengen.
Wanneer er een redelijk aantal van de mensen uit cirkel 1 hebben bijgedragen ga je cirkel 2 activeren. Dit is meestal na een dag of vijf in je looptijd en als je de 20% hebt bereikt.
Via e-mail, social media en flyers. Ga na waar ze actief zijn en welke gegevens je van ze hebt. Stem hier je communicatiemiddel op af. Dit kun je goed voorbereiden.
Dit zijn de mensen die je uiteindelijk wilt bereiken, je nieuwe publiek. Ze komen door jouw crowdfundingactie in aanraking met je werk. Je kent ze niet, maar ze geloven wel in je.
Deze groep is het moeilijkst te bereiken, maar wanneer dit eenmaal lukt heeft jouw project de potentie om sky-high te gaan. Het vuurtje is gaan lopen—maak er gebruik van.
Deze groep komt binnen via voordekunst.nl, via je ambassadeurs en via (sociale) media. Ze worden over het algemeen pas bereikt wanneer je project al een tijdje live staat op voordekunst en een redelijk percentage heeft bereikt. Denk hierbij aan minimaal 60%.
Door het goed en slim inzetten van cirkels 1 en 2. Daarnaast zijn optredens in de media, interviews, evenementen en promotieacties zeer geschikt om nieuw publiek bij jouw project te betrekken.
Bekijk de video hoe Mats en Anne hun doelgroep in kaart brachten en uitbreiden en zo 13.500 euro ophaalden voor hun boek.
Kom naar een workshop!