Stap 1: Het doel van jouw crowdfundingcampagne

First things first: Voor hoeveel ga je crowdfunden? En voor wat?

Via crowdfunding ga je op zoek naar draagvlak en financiering voor je idee. Je zoekt publiek dat jou wil ondersteunen met een financiële bijdrage, waarvoor zij een tegenprestatie kunnen krijgen. Maar hoe bepaal je hoeveel je gaat crowdfunden? En voor wat?

 

Stel deze vier vragen aan jezelf:

  1. Wat wil je precies gaan doen?
  2. Waar is het geld voor nodig?
  3. Hoeveel geld is daarvoor nodig?
  4. Hoe communiceer ik dit als een concreet doel? 

 

Crowdfunding begint bij een goed idee

Wat betekent dat, een concreet doel?

Stel, je hebt een cd opgenomen. De opnames zijn al rond, maar dankzij je crowdfundingactie kan je het album masteren en op CD's laten persen, en er mooi artwork voor laten ontwerpen. Het resultaat: een tastbaar eindproduct, gefinancierd door je donateurs. Natuurlijk is het formuleren van een concreet doel ook met andere disciplines mogelijk. Denk aan de financiering van een decor voor een toneelstuk, klei voor een sculptuur, of een groot scherm voor een filmfestival. 

Voor minder concrete projecten kun je natuurlijk ook crowdfunden, bijvoorbeeld wanneer je juist de kosten om te experimenteren in jouw discipline wilt dekken. Het is dan extra van belang om duidelijk te maken waarom je het project wilt waarmaken. 

Het crowdfundingproces op voordekunst

Voor, tijdens en na de campagne staat een crowdfundingexpert van voordekunst voor je klaar! Ben je benieuwd hoe het crowdfundingproces in zijn werk gaat? We leggen het je hier stap-voor-stap uit.
1. Hoera! Jouw idee is geaccepteerd!

Als je jouw idee hebt ingestuurd, kijken we eerst of het past op voordekunst. Dat betekent: is het een creatief project? Je ontvangt daarbij vrijblijvend advies van een van onze crowdfundingexperts, Mies of Laura.

 

2. Eerste feedbackronde

Als jouw idee past op voordekunst, wordt je project door ons geaccepteerd. Mogelijk hebben we nog wat vragen over jouw ingestuurde idee, we kijken daarbij naar de haalbaarheid en duidelijkheid van je crowdfundingcampagne. Maar je kunt van start met het invullen van jouw campagnepagina.

3. Invullen van jouw campagnepagina

Je kunt als jouw project geaccepteerd is direct van start met het bouwen van je campagne en het invullen van jouw campagnepagina. Op dat moment opent ook stap 2 in de voordekunst-academie waarbij je alle tips vindt over het opbouwen van jouw campagnepagina en bijbehorende zaken. Tijdens het hele proces staan we voor je klaar met vragen.

Als je tevreden bent, kun je je jouw pagina insturen voor feedback. Dit is ook het moment dat je de contributie betaald, verder op deze pagina lees je meer over kosten. 

4. Feedbackronde

Heb je je pagina ingezonden, dan kijken onze projectmedewerkers, Mies of Laura, binnen twee werkdagen naar je campagnepagina en geven je feedback op de pagina en diens onderdelen, de video, de wervende tekst en de tegenprestaties.

5. Feedback verwerken en live!

Als je de feedback hebt verwerkt, of tevreden bent over jouw pagina, geef je ons een seintje. Wij checken nog een keer of het doelbedrag en de looptijd goed zijn ingesteld en zetten jouw pagina dan op ‘startklaar’. Je ontvangt dan een e-mail waarmee je jouw project met 1 klik op de knop zelf live zet. Crowdfunden maar! 

En dan? Dan begint het werven van donateurs. Tijdens jouw crowdfundingcampagne staat jouw persoonlijk projectbegeleider per e-mail of telefoon klaar. Ook ontgrendeld er elke keer een stap in de voordekunst-academie, met de tips die jij op dat moment nodig hebt.

De kosten van voordekunst

 

 

Wat kost crowdfunden via voordekunst? 

Om een betrouwbaar platform mogelijk te maken, betaal je voor het gebruik van het platform. 

Voordat je campagne online komt betaal je een contributie van €100,00 (exclusief BTW). Die is een jaar geldig. Alleen na een succesvolle campagne betaal je 7% over het opgehaalde bedrag (exclusief BTW). Wat krijg je hiervoor?

Naast een betrouwbaar platform dat we continu verbeteren en ons persoonlijke advies voor tijdens en na je campagne, nemen we ook de financiële afhandeling van de crowdfundingcampagne voor onze rekening. Mede dankzij ons advies heeft voordekunst een van de hoogste slagingspercentages van alle crowdfundingplatforms: 90% slaagt. Bij het succesvol afsluiten van een campagne krijg je van ons een handig overzicht met alle donateurs, de tegenprestaties die ze hebben gekozen en hun e-mailadressen. En, niet onbelangrijk: je donateurs betalen géén transactiekosten. Een donatie gaat direct naar jouw campagne. Bekijk hier rekenvoorbeelden.

 

© 2024