Stap 4 - Je campagneplan

Crowdfunden is campagne voeren.
nieuws

Een waterdicht plan helpt je om je campagne op de rails te houden.

De campagne heeft de grootste kans op slagen met een goed campagneplan. In deze stap leggen we uit hoe je deze maakt en waar je rekening mee moet houden. 

Bij het opzetten van het campagneplan is het belangrijk dat je de drie cirkels die zijn uitgelegd bij Stap 3: Je doelgroep goed voor jezelf hebt uitgewerkt. Als je namelijk gaat communiceren met jouw publiek is het belangrijk dat de juiste boodschap bij het juiste publiek komt. Zo zorg je dat mensen zich aangesproken voelen. 

Waarom gaan mensen doneren?

Twee redenen: jouw gunfactor, en je product.

Deze vraag is de eerste stap bij het opzetten van het campagneplan: nagaan waarom het publiek een donatie wil doen. 

Reden nummer één ben jij, als maker. Een aantal donateurs zal de donatie vooral doen omdat ze jou willen ondersteunen, en het jou gunnen om het project werkelijkheid te worden. Deze donateurs zullen zich vooral in je directe omgeving bevinden. 

Reden nummer twee is het onderwerp van het project. Een groep donateurs kan geïnteresseerd zijn in dit onderwerp of het onderwerp heel belangrijk vinden en willen daarom bijdragen. Deze groep donateurs is veel groter, en bevindt zich binnen en buiten je directe kennissenkring. 

Praktijkvoorbeeld: Gewoon Koffie 

Om het verhaal wat helderder te maken lichten we een voorbeeld voor je uit. Bekijk bovenstaand filmpje, de crowdfundingvideo van Gewoon Koffie, een fotografieproject van Gijs van den Berg.

Gijs heeft veel vrienden en kennissen die het leuk vinden dat hij een fotoserie wil maken. Maar bij het project van Gijs zijn er ook donateurs die het belangrijk vinden dat het beeld van de traditionele koffiehuizen in Amsterdam bewaard blijft, omdat ze zich verbonden voelen met de stad Amsterdam. Een derde groep donateurs is koffieliefhebber. Zij vinden het tof dat er een fotoserie wordt gemaakt over hun favoriete product. 

Dit geeft Gijs al drie verschillende groepen:

 

  1. Mensen die Gijs zelf leuk vinden
  2. Amsterdammers
  3. Koffieliefhebbers
© Gijs van den Berg
© Gijs van den Berg

De drie cirkels

Bij de vorige stap van de academie heb je nagedacht over de drie cirkels van donateurs (1. Family, 2. Friends en 3. Fools). We gaan nu een stapje verder door deze verdeling te koppelen aan de waarom-vraag hierboven: waarom willen mensen doneren aan je project?

De eerste kring van Gijs zal vooral een donatie doen om Gijs: ze willen hem graag verder helpen. Een aantal vrienden en kennissen van hem uit Amsterdam (cirkel 2) doen de donatie omdat het over Amsterdam gaat. En donateurs uit cirkel 3, die Gijs niet kennen, zouden een donatie kunnen doen omdat ze de koffiehuizen kennen of zelf barista zijn. 

Bedenk dus met welke motivatie verschillende groepen mensen uit de drie cirkels een donatie zouden kunnen doen, en werk dit alvast uit voor jezelf.

boodschap

De boodschap 

Vertel het juiste verhaal aan de juiste personen.

Als je weet met welke groepen je gaat communiceren kun je de boodschap gaan vormgeven. Wat wil je gaan vertellen? Uiteraard wil je graag dat mensen een donatie gaan doen, maar je wilt degenen die je aanspreekt ook informeren over het project.

Daarnaast is het belangrijk dat de potentiële donateur zich aangesproken voelt door het bericht. Zorg dus voor een uniforme, authentieke boodschap. Door het zo concreet en kort mogelijk te maken kunnen jouw donateurs het verhaal doorvertellen.

Als Gijs de koffielovers gaat benaderen met een boodschap over Amsterdam en de waarde van zijn project voor de stad spreekt dat deze doelgroep niet direct aan. Als hij een bericht maakt over de werkzaamheden in het koffiehuis, de koffie en de geschiedenis van koeffiehuizen is de kans groter dat deze groep zich aangesproken voelt. 

Een aantal tips voor het formuleren van een goede boodschap:

  1. Zorg dat de berichten persoonlijk zijn
  2. Weet dat doelgroepsegmentatie lastig is: je kan nooit iedereen bereiken. Maar je kan het proberen!
  3. Ga op zoek naar leuk beeld voor bij de boodschap.
  4. Maak het activerend: roep op tot doneren
  5. Laat de donateurs gedurende de campagne zien waar je allemaal mee bezig bent. 

Promotiekanalen

Hoe directer, hoe beter.

Je hebt nu de doelgroep in kaart gebracht en een boodschap opgesteld. Dan is het nu tijd voor de laatste stap van het campagneplan. Via welke kanalen ga je de boodschap verspreiden? Ook hier is goed om eerst weer even te kijken naar de groepen en hoe je deze kan bereiken.

Als je bijvoorbeeld een groep collega's hebt die je niet op Facebook hebt, maar waar je wel een e-mailadres van hebt, is het goed om deze groep via een leuk opgezette e-mail te bereiken. 

Als een groep vrienden heel actief is op Instagram is het niet handig om alleen berichten te posten op Facebook. 

En heb je er al over nagedacht hoe je de groep potentiële donateurs gaat bereiken die niet online zijn? Bijvoorbeeld met een flyer of een evenement? 

Denk eraan: hoe persoonlijker de communicatie hoe beter! Een like op Facebook is nog geen donatie.

Publiek

Dubbelchecken?

Heb je een planning uitgewerkt, maar wil je zeker weten of deze klopt en of je de juiste informatie op het juiste moment deelt? Wij kijken graag mee! Boek een spreekuur met ons, dan lopen we persoonlijk je planning door. 

Of bepaal samen met ons de doelgroep en het opzetten van de planning tijdens een workshop Succesvol jouw publiek bereiken

Klaar om campagne te voeren!

Als je deze stappen hebt doorlopen heb je een goed idee hoe en met welke info je de donateurs gaat benaderen. Misschien ben je beetje het overzicht kwijt omdat je gelijk snel aan de slag bent gegaan met groepen maken en leuke berichten schrijven. Daarom helpen we je graag om alles nog even op een rijtje te zetten. 

Hieronder kun je een afbeelding downloaden van een planning. Als je deze uitprint kun je de besproken aspecten invullen en een planning per week maken. Zo weet je alvast wat je te doen staat zodra je de campagne live hebt gezet. 

Op dit moment staat er niets gepland in deze categorie. Neem contact met ons op als je meer wil weten

© 2019