Stap 2 - Je campagnepagina

Hoe vertel je jouw verhaal aan de wereld?
campagnepagina

Op je campagnepagina laat je zien waarom jouw project er moet komen.

De campagnepagina is van groot belang bij het slagen van je campagne. Hier moet de inhoud van je project op een aansprekende, leuke en heldere wijze te lezen zijn.

Houd in gedachten dat je niet alles uit de doeken hoeft te doen! Houd het liever kort. Een concreet verhaal spreekt beter aan.

Je campagnepagina op voordekunst bestaat uit drie onderdelen: een promotiefilmpje, je wervende tekst, en tegenprestaties. Wij lopen ze allemaal met je door: 

 

1. Promotiefilmpje

Het filmpje is een belangrijk onderdeel van je campagnepagina op voordekunst. Het is de beste manier om de emoties, doelstellingen en het karakter van jouw project over te brengen. 

We staan niet allemaal even graag voor de camera. Toch is het noodzakelijk om jouw project een gezicht te geven. Crowdfunding draait om de gunfactor, en het filmpje speelt hierin een belangrijke rol.

Denk niet te moeilijk. Een computer met webcam, microfoon en een simpel montageprogramma is vaak al voldoende. Het gaat er tenslotte om dat je jouw enthousiasme over kunt brengen.

Als je de mogelijkheid hebt om uit te pakken met professioneel montagewerk en special effects; doe dit vooral. Bedenk echter: meer is niet altijd beter. Laat het filmpje vooral jou en jouw project weerspiegelen.

Tips voor jouw filmpje

Richtlijnen:
  1. Vertel wie je bent (en laat jezelf zien voor de camera)
  2. Vertel het verhaal achter je project
  3. Beantwoord de basic vragen: waarom heb je geld nodig en wat ga je doen met dit geld?
  4. Houd het kort! In 1 a 2 minuten kan je voldoende vertellen.
Belangrijke details:
  1. Gebruik geen auteursrechtelijk beschermde muziek zonder het betalen van rechten!
  2. Jouw video is maximaal 150 MB
  3. Het bestandstype is .mov, .mp4 of .avi
Gearbooker

Apparatuur nodig voor jouw video? Huur het via Gearbooker

Contentmakers en andere creatieven huren en verhuren daar onderling hun gear. Je vindt op meer dan 3.500 locaties door het hele land camera’s, lenzen en andere foto- en filmapparatuur, maar ook drones, beamers, VR brillen en zelfs muziek- en audiogear. Lees in dit blog hoe Voordekunst-lezers er tijdelijk speciaal van kunnen profiteren met 10 euro starttegoed. 

En vergeet niet: extra (film)materiaal kan je altijd nog kwijt in de updates.

2. Wervende tekst

De basis van je campagne is je tekst.  In je tekst leg je uit wat het project inhoudt, wanneer het plaats gaat vinden, waar je het geld voor gaat gebruiken en waarom het noodzakelijk is dat het project er komt.

Ook vertel je kort wie je bent en wat je al hebt gedaan.

Het is een wervende, enthousiasmerende en informatieve tekst. Hier is het belangrijkste dat je leesbaar, helder en duidelijk schrijft. Verdeel je tekst in hapklare brokken zodat iedereen die op je pagina komt in één oogopslag kan zien waar ze aan gaan doneren.

Maak het niet te lang maar wel volledig, je kunt altijd nog informatie toevoegen.

tekst

Tips voor je wervende tekst

Hou het simpel en gebruik de mogelijkheden. 

 

  1. Maak de tekst niet te lang, maar wel compleet.
  2. Voeg (liggende) afbeeldingen in om het geheel aantrekkelijker te maken.
  3. Begin niet met een plaatje: plaats eerst een intro, dan pas een afbeelding.
  4. Maak gretig gebruik van de opties voor opmaak - vooral tussenkopjes.
  5. Liggende afbeeldingen werken het beste.
  6. Gebruik liever geen afbeeldingen met teksten als vervanging van de tekst.
Zorg ervoor dat je nooit ongevraagd materiaal van anderen gebruikt op je pagina.
Dit kan je namelijk vervelende copyrightclaims opleveren.
Lees hier meer over auteursrecht op internet. 

3. Tegenprestaties

tegenprestaties

De donateurs die jouw project steunen wil je natuurlijk ook bedanken. Dit doe je door middel van tegenprestaties.

Tegenprestaties ontvangen donateurs in ruil voor hun donatie. Jouw tegenprestaties kunnen van doorslaggevend belang zijn tijdens je crowdfundingactie. Projecten met niet-aansprekende of alledaagse tegenprestaties zijn over het algemeen minder succesvol.

Wat heeft jouw project de donateur te bieden in ruil voor zijn of haar donatie? Dit kan een product zijn dat het project zelf voortbrengt. Wanneer jij dus een CD wilt uitbrengen is een logische beloning in ruil voor een donatie een gesigneerd exemplaar van deze CD. Ditzelfde geldt uiteraard voor een fotoboek, een documentaire op DVD of een unieke lamp.

De tegenprestaties zorgen ervoor dat jouw donateurs, net als jij, profiteren van het project. Ze krijgen dus een leuk product of een creatieve dienst die zij mede mogelijk hebben gemaakt.

Tips voor je tegenprestaties

 Houd de kosten van je tegenprestatie laag, en maak de beloning uniek.

 

  1. Je kan bij de tegenprestaties een beoogde levertijd en oplage invoeren. Op deze manier weet de donateur wanneer hij of zij de tegenprestatie kan verwachten.
  2. Wist je dat je tijdens je campagne tegenprestaties kan uitzetten en toevoegen? Op deze manier kan je bepaalde tegenprestaties voor een korte duur aanbieden.
  3. Je kan één tegenprestatie uitlichten, de tip-tegenprestatie. Deze komt bovenaan te staan in je lijst. 
  4. Creëer er minimaal 4 (maximaal 12) met verschillende bedragen. Denk hierbij aan je doelgroep(en) en aan de tijd, geld en energie die het je kost om de tegenprestatie te voldoen.
  5. Zorg ervoor dat je per bedrag een unieke tegenprestatie aanbiedt en probeer te voorkomen dat je gaat stapelen, hiermee bedoelen we bij elk bedrag 'het voorgaande én een beetje meer' aanbieden.
Gelukkig zijn er ook veel donateurs die geld geven zonder daar iets voor terug te willen (zo'n 40%). Dit is altijd een mogelijkheid op voordekunst!

TIP 1: Het kan zijn dat je BTW over je tegenprestaties moet afdragen, en de inkomsten uit de crowdfundingcampagne ook moet opgeven bij je jaarlijkse aangifte. Wil je weten hoe het zit met belasting en tegenprestaties? We schreven een blog over btw en belasting om je op weg te helpen!

 

TIP 2: Je krijgt de gegevens van de donateurs pas bij succesvolle financiering, na afloop van je project. In alle andere gevallen niet! Dit is in verband met de privacywetgeving. Houd hier rekening mee bij het bedenken van je tegenprestaties.

Heb je hulp nodig? Ook in deze fase kan je gewoon een spreekuur boeken: 

Spreekuur crowdfunding

Spreekuur crowdfunding

Heb jij een concreet idee waarvoor je wilt crowdfunden? Of wil je meer weten over crowdfunding als financieringsvorm? Schrijf je dan in voor een spreekuur met een voordekunst medewerker! Dit betreft een gesprek van een half uur.
Spreekuur crowdfunding

Spreekuur crowdfunding

Heb jij een concreet idee waarvoor je wilt crowdfunden? Of wil je meer weten over crowdfunding als financieringsvorm? Schrijf je dan in voor een spreekuur met een voordekunst medewerker! Dit betreft een gesprek van een half uur.
Spreekuur crowdfunding

Spreekuur crowdfunding

Heb jij een concreet idee waarvoor je wilt crowdfunden? Of wil je meer weten over crowdfunding als financieringsvorm? Schrijf je dan in voor een spreekuur met een voordekunst medewerker! Dit betreft een gesprek van een half uur.

Downloads

Nog meer tips nodig? Hieronder vind je een aantal downloads die je verder kunnen helpen. 

© 2019