Stap 5: Promotie, promotie, promotie

Crowdfunding draait om promotie. Tijd om die marketingmachine aan te zetten 🔥
Promotie

De stille week

Hoe gaat het met jouw stille week? In je stille week, bereik je mensen uit cirkel 1. Zij weten al van jouw crowdfundingcampagne voordat je dit aan de grote klok hangt en zorgen ervoor dat de teller van de 0% komt! 

Een persoonlijke aanpak werkt vaak het beste voor het benaderen van deze kring. Pak dus in eerste instantie de telefoon op om de mensen uit cirkel 1 te bereiken. Een persoonlijke e-mail is ook een goed middel. Geef opvolging aan de toegezegde donaties en controleer desnoods of ze wel worden overgemaakt.

Promotie

Waarom gaan mensen doneren?

In stap 3 van de academie vertelden we je over de drie cirkels, lees het gerust nog eens terug. Zoals eerder besproken zijn er binnen jouw achterban verschillende groepen mensen die je moet bereiken en zij doneren om verschillende redenen.

Reden nummer één ben jij, als maker. Een aantal donateurs zal de donatie vooral doen omdat ze jou willen ondersteunen, en het jou gunnen om het project werkelijkheid te worden. Deze donateurs zullen zich vooral in je directe omgeving bevinden. 

Reden nummer twee is het onderwerp van het project. Een groep donateurs kan geïnteresseerd zijn in dit onderwerp of het onderwerp heel belangrijk vinden en willen daarom bijdragen. Deze groep donateurs is veel groter, en bevindt zich binnen en buiten je directe kennissenkring. 

De booschap: Vertel het juiste verhaal aan de juiste personen!

Als je weet met welke groepen je gaat communiceren kun je de boodschap gaan vormgeven. Wat wil je gaan vertellen? Uiteraard wil je graag dat mensen een donatie gaan doen, maar je wilt degenen die je aanspreekt ook informeren over het project.

Het is ook goed om na te denken via welke kanalen je wilt gebruiken om je doelgroepen te bereiken. Als je bijvoorbeeld een groep collega's hebt die je niet op Facebook hebt, maar waar je wel een e-mailadres van hebt, is het goed om deze groep via een leuk opgezette e-mail te bereiken. Als een groep vrienden heel actief is op Instagram is het niet handig om alleen berichten te posten op Facebook. En heb je er al over nagedacht hoe je de groep potentiële donateurs gaat bereiken die niet online zijn? Bijvoorbeeld met een flyer of een evenement?

Een aantal tips voor het formuleren van een goede boodschap

  1. Zorg dat de berichten persoonlijk zijn en afgestemd zijn op de mensen die je wilt bereiken

  2. Ga op zoek naar leuk beeld voor bij de boodschap.

  3. Maak het activerend en vergeet niet de directe vraag te stellen: Wil je doneren?

  4. Laat de donateurs gedurende de campagne zien waar je allemaal mee bezig bent.

Een concreet voorbeeld: Gewoon Koffie

Om je te helpen dit tastbaar te maken, lichten we graag een voorbeeld voor je uit. 

Bekijk onderstaande video van de crowdfundingcampagne van Gewoon Koffie, een fotografieproject van Gijs van den Berg.

Motivaties van donateurs
Een greep uit de motivaties van donateurs

De motivatie voor een donatie

Gijs heeft veel vrienden en kennissen die het leuk vinden dat hij een fotoserie wil maken. Maar bij het project van Gijs zijn er ook donateurs die het belangrijk vinden dat het beeld van de traditionele koffiehuizen in Amsterdam bewaard blijft, omdat ze zich verbonden voelen met de stad Amsterdam. Een derde groep donateurs is koffieliefhebber. Zij vinden het tof dat er een fotoserie wordt gemaakt over hun favoriete product.

Zo heeft Gijs drie verschillende groepen ontdekt, die allen om een andere reden eventueel willen doneren:

  1. Mensen die Gijs zelf leuk vinden
  2. Amsterdammers
  3. Koffieliefhebbers.
Een greep uit de motivaties van donateurs
een bijpassende boodschap
een bijpassende boodschap

Een bijpassende boodschap

We gaan nu een stapje verder door deze verdeling te koppelen aan een motivatie en bijpassende boodschap.

De eerste kring van Gijs zal vooral een donatie doen om Gijs: ze willen hem graag verder helpen (cirkel 1).

Een aantal vrienden en kennissen van hem uit Amsterdam (cirkel 2) doen de donatie omdat het over Amsterdam gaat.

En donateurs uit cirkel 3, die Gijs niet kennen, zouden een donatie kunnen doen omdat ze de koffiehuizen kennen of zelf barista zijn. 

Bedenk dus met welke motivatie verschillende groepen mensen uit de drie cirkels een donatie zouden kunnen doen, en pas daar de boodschap op aan. 

Als Gijs de koffielovers gaat benaderen met een boodschap over Amsterdam en de waarde van zijn project voor de stad spreekt dat deze doelgroep niet direct aan, die vinden immers koffie het belangrijkste onderdeel van dit project. Als hij een bericht maakt over de werkzaamheden in het koffiehuis, de koffie en de geschiedenis van koffiehuizen is de kans groter dat deze groep zich aangesproken voelt en over zal gaan op een donatie.

Promotiekanalen

Welke kanalen kun je gebruiken om jouw potentiële donateurs te bereiken?

Jouw campagne loopt via een online-platform. Social media en nieuwsbrieven zijn bij uitstek geschikt om jouw project onder de aandacht te brengen bij een breed publiek. Het is echter wel belangrijk om ze goed te gebruiken. Om je te helpen volgen hieronder een paar richtlijnen.

Nieuwsbrief

In een nieuwsbrief kun je meer inhoud kwijt dan in een sociale media post. Dat is leuk, want daarom kan je net wat meer uitlichten dan je normaal zou doen. Je mag de frequentie best iets verhogen ten opzichte van je normale verzend-interval, maar probeer wel de nieuwsbrief anders in te steken: vertel bijvoorbeeld over de nieuwe stand, of een bijzondere tegenprestatie die je extra onder de aandacht wilt brengen. Een pakkende titel (onderwerpregel), relevante inhoud en een goede vormgeving zijn essentieel voor een nieuwsbrief.

Facebook

Houd je bericht kort en gebruik actief taalgebruik. Dus niet: “Je kan mijn CD kopen op voordekunst.nl via de volgende link:” maar: “Help mijn CD mogelijk te maken en steun me alsjeblieft via:”. Plaats de link in je bericht en Facebook genereert dan automatisch een afbeelding. En als je geen link plaatst, gebruik dan altijd een afbeelding die past bij je project.

Instagram

Instagram is een zeer beeldgericht medium. Zorg dus dat je mooie foto's plaatst! Tag iedereen die met je samenwerkt in de foto, zorg voor een leuk, behapbaar tekstje, en maak gretig gebruik van hashtags. Je kan geen link posten onder je foto; zet dus een link naar je crowdfundingpagina in je profiel en verwijs ernaar met de tekst 'link in bio'.

Je kunt ook Instagram-stories gebruiken om potentiële donateurs een kijkje achter de schermen te geven, of direct en actief aan te spreken om eens op jouw campagnepagina te kijken en te doneren. Maak gebruik van de link-sticker om naar jouw campagnepagina te verwijzen.

Twitter

Houd ook hier je bericht kort (je hebt maar 280 tekens) en plaats de link altijd aan het begin van je tweet. Vraag je twitterende vrienden om je te retweeten en gebruik wederom activerend taalgebruik. Betrek anderen door de @-tag te gebruiken. Soms is het goed om een eigen #hashtag te verzinnen.

LinkedIn

Ook hier geldt: Houd je bericht kort en gebruik actief taalgebruik. Besef je ook dat dit vooral om zakelijke relaties gaat en dat zij mogelijk een ander soort boodschap verwachten dan de mensen die je op Facebook volgt of op Instagram.

Offline promotiemogelijkheden

In het echte leven gaat jouw online voordekunstproject ook met je mee. Jouw enthousiasme (en die twinkeling in je ogen) kunnen precies datgene zijn wat mensen over de streep trekt.

 

Print posters of flyers om in de omgeving te verspreiden, organiseer evenementen om jouw project onder de aandacht te brengen, neem contante donaties in ontvangst of maak gebruik van de incassoformulieren. Plaats daarnaast bijvoorbeeld een QR-code op jouw flyer of poster om donateurs makkelijk naar jouw pagina te leiden.

 

En het belangrijkste: wees creatief! Benefietavonden, huiskamerconcerten, straatoptredens: er is vast een offline evenement te bedenken dat bij jou en je project past.

In het nieuws

De ultieme promotie: laat anderen over jou schrijven! Neem contact op met de lokale krant, tv en radio en vertel hen over jouw project. Ga op zoek naar gelijkgestemde blogs en ​​online media om te vragen of zij aandacht willen geven aan het project.

Schrijvers, bloggers en journalisten zijn altijd op zoek naar verhalen waar ze over kunnen schrijven, en de media heeft een groot zwak voor doe-het-zelf-succesverhalen. Ga zelf dus op zoek naar kanalen die het project kunnen verspreiden!

Het is wel slim dit te doen wanneer je cirkel 2  en 3 gaat bereiken en er al wat geld op de teller staat.

Voordekunst promoot mee!

Voordekunst krijgt gemiddeld 30 aanmeldingen per week, waarvan 50% ook daadwerkelijk online komt te staan. Wij doen er alles aan om ook jouw project onder de aandacht te brengen. We doen dit bij projecten die zelf al een behoorlijk percentage hebben binnengehaald en met nieuws dat interessant is voor nieuw publiek (cirkel 3).

Dus: kom je in de media, heb je een evenement waar je mensen voor wilt uitnodigen of heb je een zeer speciale donateur weten te interesseren? Laat het ons weten. 

7 keer vragen

Durf te vragen! 

Vergeet niet actief de de vraag te stellen, de call-to-action.  Dat is een korte oproep aan je donateurs, zodat ze weten wat er van hen verwacht wordt. Doe daarom echt een oproep tot doneren, zoals: 'Doneer nu en help mij dit mogelijk te maken!' 

Wees je daarnaast bewust dat mensen na één keer vragen niet direct over gaan op een donatie. Wij geloven stellig in de kracht van herhaling. Soms moet je iets niet één keer vragen, maar drie. Of vier. Of zeven.  Veel makers die crowdfunden voelen zich bezwaard om zoveel te spammen. De angst dat mensen moe worden van je project is vaak aanwezig. En dat terwijl je juist allemaal creatieve manieren kan bedenken om jouw project onder de aandacht te blijven brengen!

Lees hier onze tips > 

© 2022