Stap 2: Jouw campagnepagina

Schreeuw het van de daken: Hoe vertel je jouw verhaal aan de wereld?

De campagnepagina is van groot belang bij het slagen van je campagne. Op jouw campagnepagina laat je zien waarom jouw project er moet komen en moet de inhoud van je project op een aansprekende, leuke en heldere wijze te lezen zijn.

Je campagnepagina op voordekunst bestaat uit drie onderdelen: een promotiefilmpje, je wervende tekst, en tegenprestaties. Wij lopen ze allemaal met je door.

De promotievideo

Het filmpje is een belangrijk onderdeel van je campagnepagina op voordekunst. Het is de beste manier om de emoties, doelstellingen en het karakter van jouw project over te brengen. Crowdfunding draait om de gunfactor, en het filmpje speelt hierin een belangrijke rol. 

Het is daarom noodzakelijk om jouw project een gezicht te geven. We staan niet allemaal even graag voor de camera maar toch is het noodzakelijk om te laten zien wie er achter het project staat en wie jij bent. 

Een video opnemen hoeft niet te moeilijk te zijn: Een computer of laptop met webcam of een mobiele telefoon zijn vaak al voldoende. Ook zijn er simpele montageprogramma’s te vinden. Het gaat er tenslotte vooral om dat je jouw enthousiasme over kunt brengen

Meer is niet altijd beter en je hoeft niet de next Steven Spielberg te zijn. Laat in het filmpje vooral jou en jouw project weerspiegelen.

Algemene tips voor jouw promotievideo

  1. Vertel wie je bent
  2. Vertel het verhaal achter je project
  3. Beantwoord de basisvragen: Waarom heb je het geld nodig? En wat ga je met dit geld doen?
  4. Houd het kort! In 1 a 2 minuten kan je al voldoende vertellen.

Inspiratie: De Meisjes met de Wijsjes

De meisjes laten op ludieke en onvergetelijke wijze zien waarom deze crowdfunding nodig is. Daarnaast is de strak uitgevoerde zang een originele touch die perfect past bij De Meisjes met de Wijsjes.

Benieuwd naar meer voorbeelden? Bekijk hier onze selectie van tien bijzondere, mooie of grappige video's van medemakers op voordekunst.

De wervende tekst

 

De basis van je campagne is je tekst: Een wervende, enthousiasmerende en informatieve tekst. Hier is het belangrijkste dat je leesbaar, helder en duidelijk schrijft.

Verdeel je tekst in hapklare brokken zodat iedereen die op je pagina komt in één oogopslag kan zien waar ze aan gaan doneren. Houd in gedachten dat je niet alles uit de doeken hoeft te doen! Houd het liever kort. Een concreet verhaal spreekt beter aan.

Een donateur wil niet alleen weten aan welk project hij bijdraagt, maar ook wie jij als maker bent. Zorg er daarom voor dat je de belangrijkste vragen (Ja, daar zijn ze weer) beantwoord:

Tuig - wervende tekst
Voorbeeld: De wervende tekst van Tuig
Tuig - wervende tekst
Voorbeeld: De wervende tekst van Tuig

Stel de geefvraag!

En misschien wel de belangrijkste: Vergeet niet actief de de vraag te stellen, de call-to-action.  Dat is een korte oproep aan je donateurs, zodat ze weten wat er van hen verwacht wordt. Doe daarom echt een oproep tot doneren, zoals: 'Doneer nu en help mij dit mogelijk te maken!'

Wil je meer inspiratie? Bekijk hier meer concrete voorbeelden van wervende teksten van medemakers.

Tips voor jouw wervende tekst

  1. Maak de tekst niet te lang, maar wel compleet
  2. Voeg afbeeldingen toe, liggende afbeeldingen werken het beste.
  3. Begin niet met een plaatje, maar plaats eerst een intro en dan pas een afbeelding. Dat werkt ook beter voor mensen die jouw pagina op mobiel bekijken.
  4. Maak gretig gebruik van de opties voor opmaak, zoals tussenkopjes en opsommingen
  5. Gebruik liever geen afbeelding met teksten als vervanging van de tekst. Veel donateurs bekijken jouw pagina op mobiel en mogelijk is dan de tekst minder goed leesbaar. Daarnaast ben je in Google minder goed vindbaar. 

De tegenprestaties

De donateurs die jouw project steunen wil je natuurlijk ook bedanken. Dit doe je door middel van tegenprestaties. Tegenprestaties ontvangen donateurs in ruil voor hun donatie. Jouw tegenprestaties kunnen van doorslaggevend belang zijn tijdens je crowdfundingactie. Projecten met niet-aansprekende of alledaagse tegenprestaties zijn over het algemexen minder succesvol.

Wat heeft jouw project de donateur te bieden in ruil voor zijn of haar donatie? Dit kan een product zijn dat het project zelf voortbrengt of een exclusief kijkje achter de schermen. De tegenprestaties zorgen ervoor dat jouw donateurs, net als jij, profiteren van het project. Ze krijgen dus een leuk product of een creatieve dienst die zij mede mogelijk hebben gemaakt.

Gelukkig zijn er ook veel donateurs die geld geven zonder daar iets voor terug te willen (zo'n 40%). Dit is altijd een mogelijkheid op voordekunst!

Tegenprestaties AtelierNL
De tegenprestaties van AtelierNL
Tegenprestaties AtelierNL
De tegenprestaties van AtelierNL

Inspiratie: AtelierNL

Variatie tussen de producten of diensten die je aanbiedt, zorgt ervoor dat er voor iedere donateur iets leuks is om voor te doneren. Zo biedt AtelierNL verschillende tegenprestaties aan, van kleinere bedragen (35 euro) tot grotere bedragen (1000 euro). Zo zit er voor alle donateurs wat tussen, van de buurvrouw die 50 euro wilt doneren tot aan de zakelijke relatie die meer wil sponsoren.

Daarnaast maken de makers het visueel aantrekkelijk door middel van een afbeelding op de pagina, zo weet je heel duidelijk wat je ontvangt wanneer je een bepaalde tegenprestatie kiest. 

 

Wil je meer concrete voorbeelden zien? Laat je hier inspireren voor de beste tegenprestaties.

Onze tips voor de tegenprestaties

  1. Bied 5 tot 8 tegenprestaties en maximaal 12 tegenprestaties met verschillende bedragen, voor zowel kleine donateurs en grotere donateurs.
  2. Zorg ervoor dat je per bedrag een unieke tegenprestatie aanbiedt en probeer te voorkomen dat je gaat stapelen. Hiermee bedoelen we bij elk bedrag 'het voorgaande én een beetje meer' aanbieden.
  3. Je kunt één tegenprestatie uitlichten, de tip-tegenprestatie. Deze komt bovenaan te staan in je lijst. Het gemiddelde doelbedrag op voordekunst ligt tussen de 60 en 70 euro. Het is een goed idee om daarom je tip-tegenprestatie ook in deze prijsklasse aan te bieden.
  4. Je kunt bij de tegenprestaties ook een beoogde levertijd en oplage invoeren. Op deze manier weet de donateur wanneer de tegenprestatie verwacht kan worden.
  5. Het kan zijn dat je BTW over je tegenprestaties moet afdragen. Wil je meer weten over hoe het zit met belasting en tegenprestaties? We schreven een blog over btw en belasting om je op weg te helpen. 

Wij staan voor je klaar!

We kunnen ons voorstellen dat dit best wat informatie is, maar wees gerust! Voor, tijdens en na de campagne beantwoorden Mies en Laura al jouw vragen en helpen jou naar een zo succesvol mogelijke crowdfundingcampagne. 

Mies Koppelmans (die/hen)

Mies begeleidt makers op voordekunst in de disciplines: dans, media, fotografie, beeldende kunst en film. 

Neem contact op met Mies

Laura Meeuwesse (zij/haar)

Laura begeleidt makers op voordekunst in de disciplines erfgoed, vormgeving, publicatie, theater en muziek. 

Neem contact op met Laura
© 2022