Zó bepaal je de tegenprestaties voor jouw theaterproject

Zó bepaal je de tegenprestaties voor jouw theaterproject

De meeste supporters beslissen aan de hand van de crowdfundingvideo of ze je willen ondersteunen, maar de tegenprestatie bepaalt vaak de hoogte van de donatie. Wat zijn nou eigenlijk goede tegenprestaties? Van een uitnodiging voor je show tot een kijkje achter de schermen: we zetten de tips en voorbeelden van tegenprestaties voor jouw theaterproject op een rijtje.

 

De basisregels voor het aanbieden van tegenprestaties

Bij een tegenprestatie denk je natuurlijk als eerste aan iets wat je project voortbrengt, zoals bijvoorbeeld het theaterstuk waar je voor gecrowdfund hebt. Donateurs zijn echter niet altijd op zoek naar een materiële tegenprestatie, maar ook naar een ervaring. Jouw donateurs willen graag meegenomen worden in jouw avontuur: nodig hen bijvoorbeeld uit tijdens de repetities, deel updates over de productie of geef een kijkje achter de schermen. 

Denk goed na over de verschillende donateurs en wat zij eventueel interessant zullen vinden. Variatie in de tegenprestaties die je aanbiedt, zorgen ervoor dat er voor iedere donateur iets passends tussen zit. Naast variatie in het soort tegenprestatie, is het ook belangrijk dat je tegenprestaties aanbiedt voor verschillende bedragen. Sluit hoge bedragen niet uit, want die zijn juist interessant voor zakelijke relaties of bedrijven die bij willen dragen aan jouw project. 

 

Voor jouw theaterproject kun je aan de volgende tegenprestaties denken: 

  • Tickets voor de voorstelling - eventueel de première of VIP tickets incl. hapje/ drankje

  • Passe partout voor verschillende voorstellingen of evenementen

  • Meet & Greet met de cast en/of crew

  • Figurantenrol 

  • Op de foto in een van de kostuums of in het decor

  • Op de foto met de cast

  • Props of decorstukken, eventueel gesigneerd! 

  • Naam -of logovermelding in het programmaboekje

  • Merchandise 

  • Toegang tot een repetitie 

  • Behind the scenes footage van bijvoorbeeld het repetitieproces 

  • De voorstelling op een locatie naar keuze 

 

Inspiratie: Voorbeelden van andere theatermakers

 

Help Sylvia & Ted aan een decor: een berichtje van de makers

David Geysen en Beaudil Elzenga maken een toneelvoorstelling over Ted Hughes en Sylvia Plath. Voor het decor startten ze een crowdfunding campagne. Onder de titel ‘Onze stem, hun taal, uw oor’ kregen donateurs een audiofragment van het favoriete gedicht van- en voorgelezen door David of Beaudil. Ook kregen de donateurs o.a. het ‘Heilig script’ en de Biografie van Sylvia Plath met daarin de aantekeningen van de makers.

Bekijk de campagne hier >

 

Theater Tocht maakt De Ramptoerist: Een kijkje achter de schermen

De makers van Theater Tocht namen hun donateurs letterlijk mee achter de schermen door ze uit te nodigen voor een openbare repetitie. De meer standaard tegenprestaties verpakten ze in een leuk jasje door originele titels aan de tegenprestaties te geven. Zo kregen donateurs o.a. Een Loftrompet (bedankje van de makers), Originele bewijsstukken (het script) en Een kleine ramp voor in huis (een maquette van een rampplek).

Bekijk de campagne hier > 

 

Theater Speeldoos: voor ieder wat wils

Om de theaterbeleving te optimaliseren, plaatst Theater Speeldoos tafeltjes in hun grote zaal. Een idee dat ontstond tijdens corona, maar ook zeker nuttig voor daarna. Voor de aanschaf van deze tafeltjes schakelde het theater de hulp van het publiek in. Over de tegenprestaties werd goed nagedacht. Zo was voor 85 euro je naam permanent zichtbaar op het tafeltje of ontving je voor 40 euro een borrelbox. Theater Speeldoos speelde ook goed in op eventuele zakelijke relatie en boden een tegenprestatie van 750 euro aan voor een naamsvermelding voor bedrijven.

Bekijk de campagne hier >



Geïnspireerd geraakt? Vertel ons hier je idee en we geven je binnen 2 dagen vrijblijvend advies!

© 2024