Van een fotoshoot tot een fotoboek: tips voor tegenprestaties voor fotografieprojecten

Van een fotoshoot tot een fotoboek: tips voor tegenprestaties voor fotografieprojecten

Wat zijn nou eigenlijk goede tegenprestaties voor een fotografieproject? We zetten een aantal voorbeelden voor je op een rijtje.

Bij een tegenprestatie denk je natuurlijk als eerste aan iets wat je project voortbrengt, zoals bijvoorbeeld het fotoboek waar je voor gecrowdfund hebt. Donateurs zijn echter niet altijd op zoek naar een materiële tegenprestatie, maar ook naar een ervaring. Jouw donateurs willen graag meegenomen worden in jouw avontuur: nodig hen bijvoorbeeld uit voor de expositie of bied ze een een fotoshoot aan.

Denk goed na over de verschillende donateurs en wat zij eventueel interessant zullen vinden. Variatie in de tegenprestaties die je aanbiedt, zorgen  ervoor dat er voor iedere donateur iets passends tussen zit. Let daarbij ook op verschil in bedragen. Sluit hoge bedragen niet uit, want die zijn juist interessant voor zakelijke relaties of bedrijven die bij willen dragen aan jouw project. 

 

Voor jouw fotografieproject kun je aan de volgende tegenprestaties denken: 

  1. Het product van de campagne, bijvoorbeeld het fotoboek

  2. Uitnodiging tot de expositie

  3. Een naamsvermelding

  4. Kaartenset van jouw foto’s

  5. Fotoshoot

 

Een aantal voorbeelden

Expo: Cova da Moura -  Dexa Mundo Papia 

Marie-Louise Hodge is fotografe uit Amsterdam en startte een crowdfundingcampagne om haar expositie te financieren. Tussen mei 2021 en september 2022 bracht Marie-Lousie periodes door in Cova da Mourar en fotografeerde ze het leven. Ze bood in ruil voor een donatie onder andere een uitnodiging aan voor de expositie, maar voor een bedrag van 150 euro was het ook mogelijk om een persoonlijke rondleiding van Marie-Louise te krijgen.

 

kwwI4BObkaYf7DRx.jpg

 

Fotoboek: Melting Heart

Diewke van den Heuvel is fotograaf en legt al ruim 6 jaar het smelten van de Zwitserse Aletsch gletsjer vast. Ze startte een crowdfundingcampagne voor haar boek ‘Melting Heart’. In ruil voor een donatie bood ze onder andere een fotoshoot aan. Maar ze bood ook het product van de campagne aan namelijk het fotoboek, ongesigneerd (45 euro) of gesigneerd (55 euro).

 

lcQPLIvLflHilrkL.jpg

 

Maria (I need your lovin’) van Martijn van de Griendt

Ambassadeur van voordekunst, fotograaf Martijn van de Griendt, laat bij de tegenprestaties van de campagne ‘Maria (I need your lovin)’ goed zien hoe je zowel kleine als grote (zakelijke) donateurs iets kunt aanbieden. Van een symbolisch bedankje met de waarde van 10 euro tot een tegenprestatie van 1000 euro waarbij Martijn en Maria aanbieden naar jouw bedrijf of school te komen. 

 

rueaHUkEbn9AI5WF.jpeg

 

Geïnspireerd geraakt? Vertel ons hier je idee en we geven je binnen 2 dagen vrijblijvend advies!

© 2024