Tegenprestatietips voor de discipline media: Van een shout-out tot een toegangskaartje

Tegenprestatietips voor de discipline media: Van een shout-out tot een toegangskaartje

Bij het voeren van jouw crowdfundingcampagne voor jouw media-project bied je in ruil voor een donatie en tegenprestatie aan. Maar wat zijn tegenprestatie die passen bij een mediaproject? Wij helpen je op weg met tips en voorbeelden.

Projecten die onder de discipline media vallen kunnen erg divers zijn: van het starten van een radio-station, het creëren van een magazine tot het opzetten van een podcast.

Bij een tegenprestatie denk je natuurlijk als eerste aan iets wat je project voortbrengt. Maar een mediaproject hoeft niet altijd tastbaar te zijn. Dat is niet erg, donateurs zijn niet altijd op zoek naar een materiële tegenprestatie, maar juist ook naar een ervaring. Jouw donateurs willen graag meegenomen worden in jouw avontuur.

Denk goed na over de verschillende donateurs en wat zij eventueel interessant zullen vinden. Variatie in de tegenprestaties die je aanbiedt, zorgen ervoor dat er voor iedere donateur iets passends tussen zit. Let daarbij ook op het verschil in bedragen. Sluit hoge bedragen niet uit, want die zijn juist interessant voor zakelijke relaties of bedrijven die bij willen dragen aan jouw project. 

 

Voor jouw mediaproject kun je aan de volgende tegenprestaties denken: 

  1. Het product van de campagne, bijvoorbeeld het magazine die je kan realiseren dankzij de campagne of een toegangskaartje van de expositie of voorstelling.

  2. Een naamsvermelding of logovermelding, denk bijvoorbeeld aan een shout-out in jouw podcast

  3. Kijkje achter de schermen, zoals een ontmoeting met de makers.

 

Een aantal voorbeelden

Lize Korpershoek met het project Ok Wow

Lize Korpershoek bespreekt met de podcast ‘Ok Wow’ films en series van vroeger met de blik van nu. In ruil voor een donatie bood ze verschillende tegenprestaties aan, waaronder de toegang tot de eerste drie afleveringen voordat deze online komen, maar ook de populaire tegenprestatie voor een shout-out op haar Instagramvolgers. Een donatie die wel 37 keer werd gekozen! 

WnVH34BWhewJLKvL.png

 

NARCISSUS & ECHO en hun project 'Dance meets VR'

Narcissus & Echo is een ontroerende Virtual Reality dance performance over eenzaamheid en verbinding. Een bijzondere voorstelling met een combinatie van techniek, design en dans. Bij een donatie van 100 euro ontvingen donateurs als tegenprestatie een ontmoeting met de makers over hoe de productie tot stand is gekomen. Maar ook een ticket voor de voorstelling of een een eigen VR-bril hoorde tot de verschillende tegenprestaties.

M5u9eW22GUzY67Ga.jpg

 

TRANS magazine: van een editie tot een advertentie

De campagne ‘Help genderdiversiteit te normaliseren’ maakte met hun campagne het online magazine TRANS mogelijk. In ruil voor een donatie was het mogelijk om het magazine thuis te ontvangen als tegenprestatie. Daarnaast boden ze ook sponsormogelijkheden aan in het magazine, zoals een advertentie of een artikel in het magazine. Interessant voor zakelijke partijen!

qJo9PPPqL1tWPc4z.jpg

 

Geïnspireerd geraakt? Vertel ons hier je idee en we geven je binnen 2 dagen vrijblijvend advies! 

© 2024