Voordekunst Talent Tour: eindexpo KABK

Voordekunst Talent Tour: eindexpo KABK

Voordekunst is er voor iedereen: gevestigde makers, maar ook jong talent. Reden genoeg voor voordekunst-projectassistent Michelle om eens rond te gaan kijken op afstudeerexposities van de verschillende kunstacademies van Nederland. 

In de weken van de eindexposities van de kunstacademies hier in Nederland, mag ik het land door om maar liefst 5 stuks te bezoeken. Ik ben Michelle, afgestudeerd in Autonome Beeldende Kunst op de Willem de Kooning Academie te Rotterdam. Momenteel ben ik werkzaam bij voordekunst als projectassistent en begin ik in september de pre-master Gender Studies aan de Universiteit Utrecht. #credentials

Annemiek_Schout_-_Ill_Never_Wash_My_Hand_AgainAnnemiek Schout - 'I'll Never Wash My Hand Again' in de expo 'The Ink, The Milk, The Blood'

Academie nummer drie alweer! De Koninklijke Academie van Beeldende Kunst Den Haag welteverstaan. Deze prachtige academie viert een heus Graduation Festival, waarin alle richtingen van de hogeschool een plek krijgen om het werk van hun alumni tentoon te stellen. Zo’n 200 studenten presenteren hun eindexamenwerk. Ik bezocht het Graduation Festival op maandag 3 juli en sprak ik met de crowdfunders van de afdelingen Graphic Design en Fotografie.

“The Royal Academy of Art The Hague (KABK) educates students to become independent and self-aware artists and designers with investigative mindsets, distinctive visual and conceptual abilities, and the capacity to produce authentic and in-depth creative work capable of playing a meaningful role in both their chosen disciplines and in society as a whole.” - Aldus KABK

De KABK kent menig succesvol alumnus, waaronder Martijn van de Griendt, die al zo’n 5 keer een fotoboek heeft gecrowdfund, check hier zijn laatste project. Ook ken je misschien Sanja Marusic (met haar fotoboek) en Isabella Rozendaal (met de campagne Animalia). 

IMG_8485Haewon Lim - '(Un)stable' in de expo 'My Opinion Is Bigger Than Yours'

Van alle academies lijkt de KABK het meest succesvol in het enthousiasmeren van studenten voor crowdfunding. Zo waren bijvoorbeeld de studenten van zowel Graphic Design als Beeldende Kunst en Interior Architecture and Furniture Design er vorig jaar ook al bij. Ook schitterde de studenten van de afdeling Interieurarchitectuur en Meubelontwerp dit jaar op voordekunst. Met de titel Wonder Why voerde zij campagne met als doel materialen, transport, en publicaties te kunnen bekostigen. Ook produceerde ze eigen merchandise om aan te bieden als tegenprestaties. Met 113 donateurs haalde Wonder Why €5.050 op.

WonderWhyLieke Vernooy - 'AlienNation' en Nanneke Boomgaard - 'Speaking in Forms' in de expositie 'Wonder Why'

My Opinion is Bigger than Yours

De richting Grafische Vormgeving van de KABK heeft dit jaar de titel 'My Opinion is Bigger than Yours', een flinke uitspraak voor een groep van 32 studenten. Ze vinden crowdfunding een goede manier om reclame te maken en zich te presenteren naar de buitenwereld. Ook is het een vast platform waar ze aan kunnen refereren tijdens de opbouw van de expositie.

Het doel van de campagne was het bekostigen van de catalogus en deze word tijdens de expositie niet alleen verkocht in de shop, maar ook gebruikt als de bordjes om aan te geven naar wiens werk je staat te kijken.

 Shop_OpinionShop in de expositie 'My Opinion Is Bigger Than Yours'

Uit de groep is een zogeheten 'dreamteam' samengesteld, een club die de crowdfundingcampagne heeft geleid, de vormgeving en inrichting van de expositie heeft verzorgd en de catalogus en andere merchandise vorm hebben gegeven. Het bleef niet bij een catalogus: er is ook een sweater gemaakt (die binnenstebuiten gedrukt is) en sommige studenten hebben zelf ook een publicatie geproduceerd.

In de eerste week haalde het project al 50% van het doelbedrag op. Ook namen zij de Instagram van het vorige jaar over, zodat zij niet een hele nieuwe volgers-basis hoefde te werven en ook dit (nieuwe) publiek wisten te bereiken. 

De groep is het meest trots op alle kleine donaties. Vooral omdat hieruit blijkt dat veel mensen toch een steentje willen bijdragen. “Drie biertjes minder op vrijdagavond kan ons enorm helpen” vertelt Jordy.

IMG_8490Jordy Ringeling - 'Manifest for the Anthropos: Extinction'

“Drie biertjes minder op vrijdagavond kan ons enorm helpen”

Met 83 donateurs haalde My Opinion Is Bigger €2.698 op. Je leest meer over hun campagne op hun projectpagina.

The Ink, The Milk, The Blood: The Sweat, The Tears

Een heerlijk ruige naam voor 37 studenten van de afdeling fotografie die niet alleen wilde crowdfunden voor het geld, maar ook om zichzelf te profileren en zichtbaar te maken. Tijdens de campagne organiseerden ze een prints-sale en expositie in de Melkweg Galerie om zoveel mogelijk publiek te bereiken.

Ik sprak Angeniet Berkers over de campagne van The Ink, The Milk, The Blood. Het leukste van de campagne was het maken van de video, vond ze. "We hebben natuurlijk melk in elkaars gezicht staan gooien, dat was hilarisch!".

screenshot_promo_the_inkStudent in promovideo 'The Ink, The Milk, the Blood'

De titel van het collectief komt van een gedicht. "The Ink is de materialisatie van het beeld, het is nodig om de visie van de kunstenaar concreet te maken. The Milk staat voor de artistieke voeding, die nodig is voor de productie van kennis. The Blood refereert naar de offers die met het creëren van werk gepaard gaan."

IMG_8503Angeniet Berkers bij haar werk 'Echo'

Angeniet verteld dat mensen de campagne als punk of rauw hebben ervaren, niet gepolijst of gelikt en dat vind zij erg positief. Zelf ontving ze zelfs donaties voor haar verjaardag.

Met 89 donateurs haalde Angeniet Berkers met haar klas €3.767 op, 107% van hun doelbedrag. Bekijk hier de pagina.  

 

Maak kennis met meer ondernemende jonge makers die Michelle zag op de eindexpositie van kunstacademies in 2017: 

© 2024