Martijn van de Griendt adviseert fotografen op voordekunst

Martijn van de Griendt adviseert fotografen op voordekunst

Sinds kort adviseert en helpt Martijn van de Griendt andere fotografen die hun creatieve project willen crowdfunden op voordekunst! Fotograaf Martijn van de Griendt is fotograaf en filmmaker uit Haarlem en heeft al 7 (!) keer succesvol gecrowdfund via voordekunst. Als adviseur geeft Martijn voorafgaand aan de start van de campagne advies over de campagnepagina, maar makers kunnen hem ook tijdens het crowdfunden raadplegen. 

Het voeren van een crowdfundingcampagne is een enorm avontuur. Martijn van de Griendt heeft inmiddels al 7 keer succesvol gecrowdfund op voordekunst en weet hier dus alles van. Waarom hij zelf ooit begon met het crowdfunden van zijn fotoboeken? ‘Vroeger was het normaal dat je naar een uitgever ging en die zei: ‘Oke, leuk project, ik geef het uit’ ’’ vertelt hij. ‘’Dat gebeurt bijna nooit meer, of je moet een zak geld meebrengen of een hele bekende fotograaf zijn. Bovendien vind ik het ook heel leuk om het zelf uit te geven en mijn eigen baas te zijn. Maar dan moet je wel budget hebben om verschillende posten te betalen, zoals drukkosten bijvoorbeeld’’.

Het eerste project dat Martijn via crowdfunding mogelijk maakte was het boek ’VOOR JOU XXX STELLA’. ‘’Acht jaar lang heb ik gefotografeerd op de Kamasutrabeurs. De bekendste erotiekbeurs van het land. In dit boek bundelde ik rauwe documentairebeelden en portretten van bezoekers en artiesten. Ik noemde het ook wel het leukste koffieboek voor onder de koffietafel, uitgevers durfden het niet aan.’’  Via crowdfunding en dankzij meer dan 170 donateurs werd het boek toch werkelijkheid. Dat is ondertussen acht jaar geleden en inmiddels heeft Martijn zes fotografieboeken via de crowd mogelijk gemaakt.

 

50cc25a74553d_boeken3242_jpg

Beeldmateriaal van Martijn zijn eerste campagne: VOOR JOU XXX STELLA’

 

‘’Ik word best vaak gevraagd door vrienden en collega’s voor advies op dit gebied. Inmiddels weten mensen me wel te vinden als het om crowdfunding gaat. Daarom heb ik besloten om makers op voordekunst ook te helpen’’ vertelt Martijn. ‘’Ik probeer allereerst goed naar ze te luisteren en te horen waar ze nog advies nodig hebben en waar ik mijn expertise kan inzetten’’.

Kristel Casander, directeur voordekunst: ‘’Martijn weet als geen ander hoe dit avontuur voelt na zeven succesvolle campagnes op voordekunst. Door zijn ervaring kent hij alle do’s & don’ts voor een goede crowdfunding. Denk aan: wat is een goed filmpje, wat zijn aantrekkelijke tegenprestaties en hoe werf je donateurs.’’

 

‘’Ik probeer allereerst goed naar ze te luisteren en te horen waar ze nog advies nodig hebben en waar ik mijn expertise kan inzetten’’

- Martijn van de Griendt

 

Inmiddels heeft Martijn al een aantal makers ondersteund, zoals Julie Hrudová met haar project ‘Chasing Amsterdam’. ‘’Martijn is top! We hebben een paar keer uitgebreid gebeld over de campagne, naar aanleiding van een paar vragenlijstjes die ik hem heb gestuurd. Dat ging over de looptijd, de timing van de crowdfundingcampagne, maar ook het soort tegenprestaties en praktische zaken als verzendkosten.’’ vertelt Julie. ‘’Hij heeft ook naar mijn Nederlandse tekst gekeken en geholpen om het in een meer actieve vorm te schrijven. En toen de campagne live was heeft hij, heel scherp, nog wat minor aanpassingen geadviseerd en een typo onderschept. Dus eigenlijk het gehele plaatje. Heel fijn dat hij zo uitgebreid heeft meegeholpen’’

Ook Chantal Heijnen is enthousiast over het advies van Martijn voor haar campagne, Lou’s Summer. ‘’Het meest waardevolle van Martijn vond ik de hulp bij het formuleren van de tekstpagina op voordekunst. Hij heeft heldere ideeën over wat wel en niet werkt voor de lezer en hoe je hen enthousiast kan maken. Ik was echt heel blij met zijn tips!’’

 

Maria (I need your lovin') door Martijn vd Griendt – voordekunst

Martijn samen met Maria, van het fotografieproject 'Maria, I need your lovin'

 

En wat wil Martijn de makers die hij helpt vooral meegeven?  ‘’Ik wil toch altijd weer benadrukken dat je veel tijd voor je campagne moet maken en het crowdfunden niet te licht moet opnemen. Het is niet zo dat je een filmpje maakt, wat tegenprestaties online knalt en achterover kunt leunen. Dat is het absoluut niet, maar hard werken is ook weer overdreven want ikzelf vind het ook heel leuk om te doen.’’

 

‘’Martijn weet als geen ander hoe dit avontuur voelt na zeven succesvolle campagnes op voordekunst.'' 

- Kristel Casander, directeur voordekunst

 

Wij, bij voordekunst, zijn heel bij met de hulp van Martijn. ‘’Bij voordekunst is de persoonlijke begeleiding enorm belangrijk, maar Martijn is als maker toch de echte expert. Het is dan ook heel waardevol dat Martijn als crowdfundingadviseur zijn ervaring en kennis wil delen met fotografen die starten met het avontuur!’’ aldus Kristel Casander. 

 

Denk jij na over crowdfunden voor jouw fotografieproject? Stuur vrijblijvend je idee in en we helpen je graag verder!

Meer weten over Martijn? Bekijk zijn werk op zijn website of bekijk zijn campagnes hier.

 

 

 

 

© 2024