DUBBELSLAG: “Haar foto’s zijn altijd gelaagd en heel aantrekkelijk”

DUBBELSLAG: “Haar foto’s zijn altijd gelaagd en heel aantrekkelijk”

Olya Oleinic en Zippora Elders. Foto: Roderik Rotting

We leven in een wereld waarin we dagelijks duizenden afbeeldingen en reclame-uitingen zien. Die hebben een grote invloed op onze samenleving en onze psyche. Deze invloed is het belangrijkste thema in het werk van het jonge fotografietalent Olya Oleinic. Curator Zippora Elders: “Het is het moment om Olya uit te nodigen voor een tentoonstelling in Foam.”

Ik weet niet welke yoghurt ik moet kopen. Er is zoveel keuze dat ik daardoor soms helemaal geen yoghurt koop”, zegt Oleinic. “Mensen schijnen beter te worden in kiezen naar mate ze ouder worden, maar ik word alleen maar slechter. De keuzestress vreet aan onze tijd, energie en aandacht. Daar moeten we iets mee.”

2016_05_17_HotelContent_VDK_Dubbelslag_FOAM_output_07

Olya Oleinic. Foto: Roderik Rotting

Oleinic (24) is geboren in Moldavië en kwam naar Nederland om fotografie te studeren. Twee jaar geleden studeerde ze af. “Ik maak constructed photographs. Het zijn geen traditionele foto’s die je met een camera maakt, maar ze zijn in elkaar gezet, vaak op de computer. Ik neem dingen niet voor wat ze zijn, maar ik probeer ze me eigen te maken.” Ze draagt een groot wit overhemd en een grote jas. Haar krullen vallen langs haar gezicht.

“Reclame is een van de sterkste talen in de wereld”

Curator Zippora Elders (30) nodigde haar uit om samen een tentoonstelling te maken, die dit najaar te zien is in het Amsterdamse fotografiemuseum Foam: “Olya’s nieuwsgierigheid naar de rol van afbeeldingen in onze visuele wereld in interessant. Ze begrijpt de esthetiek van reclame en hoe dingen worden gerepresenteerd in deze hyperkapitalistische wereld.” Elders kijkt uit om samen een een tentoonstelling te maken: “Ze is jong en in ontwikkeling. Dat is voor mij als curator het spannendst, om te zien waar dit heengaat.”

000038_copy_1

Foto: Olya Oleinic

“De extreme beeldcultuur trekt me aan en stoot me tegelijkertijd af. De samenleving wordt enorm beïnvloed door de media en reclame. Reclame is een van de sterkste talen in de wereld. Het spreekt aan, zelfs in hele andere culturen”, zegt Oleinic. De gevolgen daarvan zijn groot volgens haar: “Onderzoek laat zien dat mensen depressiever zijn als ze dagelijks meer keuzes moeten maken.”

“We willen laten zien hoe beelden de wereld beheersen”

China is extra interessant als het gaat om beeldcultuur, volgens de fotografe: “China is cultuurhistorisch boeddhistisch en communistisch, allebei levensopvattingen waarin openheid centraal staat en weinig plek is voor persoonlijk bezit. Aan de andere kant is er in China ook diezelfde heftige consumentencultuur als hier in het westen. Die paradox wil ik vangen.”

Oleinic’s werk over de beeldcultuur past goed binnen Foam. Elders: “Wij willen ons publiek goede fotografie laten zien, maar we willen ook laten zien hoe beelden de wereld beheersen. En Olya’s werk past hier precies tussen. Daarom maken wilden wij deze tentoonstelling met haar maken voor 3H, onze kleine zaal op de derde verdieping van het museum waar we graag jong talent laten zien.”

 

dnTTtb0LRTQkGWFd

Foto: Olya Oleinic

Elders: “Wat we willen crowdfunden is een onderzoek van Olya in China. Zij gaat daar een maand reclame en de extreme aanwezigheid van beeld en verleiding proberen te vatten. Wat doet het met mensen? En wat doet het in China?” Uiteindelijk willen ze € 10.000 ophalen via crowfundplatform voordekunst. “Met het geld kan Olya het onderzoek in China doen, maar vooral een nieuw ruimtelijk werk maken voor de tentoonstelling in Foam.”

Als je dit project mede mogelijk wil maken: doe het voordekunst

Tekst: Hotel Content

Foto's: Roderik Rotting

© 2024