Dit zijn de deelnemers van City, Company & Crowd 2021

Dit zijn de deelnemers van City, Company & Crowd 2021

Op 9 september vond de aftrap plaats van een nieuwe editie van City, Company & Crowd! Maar liefst zeven kleine culturele instellingen uit Amsterdam doen dit najaar mee aan dit traject, waarbij de financieringsmix centraal staat. Ook dit jaar bundelen voordekunst en Amsterdams Fonds voor de Kunst de krachten om de zeven deelnemers de mogelijkheid te bieden 15.000 euro op te halen voor een specifiek project door middel van crowdfunding, sponsoring en matchfunding. 

In het traject, bestaande uit vijf workshops, worden deze Amsterdamse instellingen begeleid om 10.000 euro vanuit crowdfunding en sponsoring op te halen. Wanneer dit succesvol is behaald, matcht het AFK dit bedrag met 5.000 euro. We stellen de deelnemers graag aan je voor!

 

Vrienden van de Kamermuziek

Stichting Vrienden van de Kamermuziek zet zich in om op toegankelijke wijze kamermuziekconcerten naar een breed publiek te brengen. De stichting biedt een podium aan jong volwassen musici; musici die met een of twee benen in de (inter)nationale muziekwereld staan. De concerten zijn thematisch van opzet, worden altijd toegelicht door de musici middels leuke anekdotes, en worden omlijst door een drankje, bij het thema passende hapjes en een meet & greet tussen het publiek en de musici na afloop. “We willen dit seizoen vier kamermuziekconcerten organiseren, waarbij ruim 20 musici een podium wordt geboden, en waarbij we volop kunnen inzetten op het bereiken van een breed publiek. We organiseren de met aansprekende thema's en een avontuurlijke programmering!”

The Beach

 The Beach is een werkplaats en hub voor sustainist design gevestigd in Amsterdam Nieuw-West. Met mensen en organisaties maken ze projecten die gemeenschappen versterken. Waarden als duurzaamheid, menselijke maat, eerlijk delen zijn daarbij het kompas. Het ontwerpen van nieuwe vormen van relaties – het maken van nieuw maatschappelijk weefsel – en onderzoek naar de onderliggende processen is de kern van wat ze doen. “Met City, Company & Crowd realiseren we 3SF: 3-zijdig voetbal met een 6-zijdig veld en 3 doelen. Dit spel, bedacht door kunstenaar Waël El Allouche en ontwikkeld met personal trainer Bilal El Hadaoui en The Beach, is een unieke combinatie van bewegen en creëren, van media en voetbal. In dit project worden jongeren van 10 tot 14 jaar uitgedaagd een nieuwe variant van voetbal, namelijk 3-zijdig voetbal te spelen.”

 

Platform Nexus

Nexus is een groep van zes individuele makers uit verschillende disciplines, die bij elkaar kwamen om een creatief platform te bouwen. Ze zijn installatie- en performancekunstenaars, zich bewegend tussen de werelden van theater, dans en beeldende kunst. Onlangs zijn ze verhuisd naar een magazijn in de wijk Het Domijn in Weesp. Platform Nexus renoveert het enorme magazijn om er een gemeenschappelijke creatieve werkruimte van te maken, waar ze zij aan zij kunnen werken, wat kruisbestuiving en samenwerkingen mogelijk maakt, en waar werk gedeeld kan worden met het publiek. Het doel is om een culturele basis te worden, van waaruit ze zowel individueel als collectief werk maken. 

 

Homemade Productions

Stichting Homemade Productions maakt voorstellingen over maatschappelijke thema's, meestal voor jongeren en liefst ook met zoveel mogelijk jongeren in het makersteam. “Dit jaar maken we Klaartje de Zwarte Walvisch, een voorstelling voor kinderen van 11 tot 14 jaar. De hoofdpersoon heeft werkelijk bestaan, ze is in 1943 naar de Joodsche Schouwburg weggevoerd en in Sobibor om het leven gekomen. Klaartje vertelt het verhaal over Jodenvervolging, oorlog en discriminatie als een verhaal over Walvissen, Oceanen en Verre Landen, om kinderen hierover te leren.” 

 

 ZOGrace Creative Agency

ZOGrace Creative Agency is actief in Amsterdam Zuidoost. ZOGrace verbindt, creëert, organiseert en entertaint! De organisatie verbindt (culturele) instellingen met het diverse publiek woonachtig in dit deel van de stad. Naast verbinding in de wijk brengen ze hiermee talentvolle jazzmuzikanten uit de wijk een stuk verder in hun ontwikkeling. “In december wil ZOGrace Creative Agency het ZOJazz Lounge Christmas Charity Gala organiseren, waar bewoners in stijl kunnen genieten van een dinnershow met hoge kwaliteit live Jazzmuziek, geheel in kerststijl. Tijdens dit gala wordt een grote groep eenzame senioren in Zuidoost in de watten gelegd. Muziek verbindt en een beetje glitter & glamour geeft shine aan het leven van een ieder.”

 

 

 Stichting Beleef de Nederlandse Natuur

‘Onder het Maaiveld’ is een film van EMS Films over de bodem: een zoektocht naar een visuele metafoor tussen het ‘rooten’ van planten en het ‘rooten’ van een nieuwe gemeenschap. Tijdens het filmen fotografeert Miriam Brunke de makers en mensen die later ook in de documentaire te zien zijn. De foto’s laten de verbinding tussen mens en natuur zien; hoe een gemeenschap van mensen ontstaat als je met de natuur bezig bent en hoe goed het voor je mentale gezondheid is door in weer en wind buiten te zijn. De kwaliteit van ons eten, leven en klimaat is afhankelijk van de bodem; door het vastleggen van mensen en door te laten zien hoe ze samen hun best doen voor een gezonde bodem, wordt dit complexe onderwerp tastbaar en herkenbaar gemaakt. De foto’s zullen worden getoond in een bijzondere verplaatsbare buitenexpositie. 

 

Stichting Embrace

 Educatief zelfzorgplatform Embrace verbindt middelbare scholieren met zelfzorg en activisme, door middel van kunst en creativiteit. Embrace richt zich op iedereen die buiten de norm valt: jongeren die deel uitmaken van de LHBTI+ gemeenschap, mensen met een migratieachtergrond of die te maken hebben met racisme. Doel is om een inclusieve, diverse omgeving te creëren. Met City, Company & Crowd realiseert Embrace een zelfzorgworkshop en -pakket over identiteit, aansluitend bij een dansvoorstelling. De workshop en voorstelling wil Embrace naar scholen en verzorgingstehuizen brengen.

 

Op 22 september staat de tweede workshop over sponsoring (digitaal) gepland. In totaal volgen de deelnemers 5 verschillende workshops: het campagneverhaal, sponsoring, crowdfunding, de campagneplanning en een presentatiemiddag. 

City, Company & Crowd wordt mede mogelijk gemaakt door Amsterdams Fonds voor de Kunst.

Niets missen? Je volgt de verhalen van de deelnemers via Facebook of LinkedIn!

 

© 2024