Dit zijn de crowdfundingtips van ambassadeur Cyriel Guds

Dit zijn de crowdfundingtips van ambassadeur Cyriel Guds

Filmmaker, schrijver en acteur Cyriel Guds deelt zijn tips voor het voeren van een succesvolle crowdfundingcampagne. Als ambassadeur van voordekunst inspireert hij komend jaar makers die ook nadenken over crowdfunden. We geven het woord dan ook graag aan hem. Cyriel: ''Door crowdfunding kon ik mijn droom doorzetten''

Cyriel Guds: Voorafgaand aan de crowdfunding van 'Loverboy' maakte ik de gelijknamige YouTube serie. De serie was een groot succes en had meer dan 800.000 (!) views. Dit idee heb ik gepitcht bij de grote streamingdiensten...maar helaas kreeg ik overal nee te horen. Ook de omroepen en het Filmfonds bleken geen goede match. Ik besloot mijn droom voort te zetten en met de aanmoediging van het YouTube publiek startte ik de crowdfundingcampagne.  Ik realiseerde me dat ik niet mocht opgeven, alleen omdat ik de kans niet kreeg van andere partijen...het is aan mij om die kans te creëren! Gelukkig was de crowdfunding een groot succes. Ik haalde €24.517 op en maak nu met dank aan 275 donateurs en de bijdrage van Provincie Flevoland mijn bioscoopfilm! 

 

Hieronder deel ik mijn belangrijkste tips met jullie: 

1. Bedenk wie jouw ‘crowd’ is 

Welk publiek zal geïnteresseerd zijn in je onderwerp, thema of hoofdrolspelers? Des te specifieker jij de groep in beeld hebt, des te gerichter kan je campagne voeren en des te groter is je kans op succes. In mijn geval bedacht ik: Wie zijn de mensen die vinden dat Loverboy-problematiek meer besproken moet worden? En welke mensen willen juist doneren om een diverse groep filmmakers te ondersteunen? Door te weten wie jouw crowd is, kun je de communicatie en werving van donateurs hier ook meer op insteken.

 

 

2. Maak een goede video! 

Je wilt mensen niet alleen nieuwsgierig maken naar je film, je wilt ook dat ze het jou als maker gunnen om de film te maken. De trailer van je film volstaat dan ook niet als crowdfundingvideo. Het publiek moet begrijpen waarom juist jij dit verhaal wilt vertellen. Deel deze motivatie dus in je crowdfundingvideo en op je pagina! En laat ook vooral zien wat je kan, heb je al beeldmateriaal? Zorg dat dit te zien is in de video. Mensen wilden juist graag onderdeel zijn van mijn project. 

 

3. Wees niet bang om te vragen! 

Ik hoor veel makers om me heen die niet om financiële steun durven vragen. Ik werd gelukkig aangemoedigd door mijn YouTube publiek, mijn vrienden en familie die me verzekerden heel benieuwd te zijn naar een vervolg en daar ook aan te willen bijdragen. Toch vond ik het behoorlijk uitdagend om geld te vragen in de vorm van een donatie. Dit kwam omdat ik niet de juiste mindset had; ‘Shit nu moet ik mensen gaan overhalen om mij geld te geven’.

Remember: Je bent er niet om alleen iets te ‘halen’, maar om iets groters te geven en daar kunnen andere ook aan mee doen!

Maar toen ik er een positieve draai aan gaf werd het vragen om financiële steun een leuk spelletje uit mijn comfortzone ‘Wie kan ik vandaag enthousiasmeren om een persoonlijke bijdrage te maken aan de beste bioscoopfilm van 2023?!’ En ineens stroomden de donaties binnen en mensen wilden juist graag onderdeel zijn van mijn project. Als ik het ze maar met een oprecht hart vroeg. Ik zou andere makers dus echt mee willen geven dat ze hier niet bang voor hoeven te zijn! Dit is een fantastische rit om uit je comfortzone te gaan. Remember: Je bent er niet om alleen iets te ‘halen’, maar om iets groters te geven en daar kunnen andere ook aan mee doen!

 

Heb je ook een goed idee? We willen er alles over horen! Vertel ons jouw idee.

 

Cyriel en nog 3 creatieve makers zijn een jaar lang ambassadeur van voordekunst! Met hun ervaring zetten ze zich in om medemakers te inspireren. Creatieve makers die nog niet eerder gecrowdfund hebben, maar daar wel meer over willen weten. Lees meer over onze ambassadeurs.

 

© 2024