Partner aan het woord: Clayde Menso, Amsterdams Fonds voor de Kunst

Partner aan het woord: Clayde Menso, Amsterdams Fonds voor de Kunst

Clayde Menso. Foto: Catharina Gerritsen

Het Amsterdams Fonds voor de Kunst (AFK) is het stimuleringsfonds op het gebied van kunst en cultuur in Amsterdam. “Wij subsidiëren kunstprojecten die het leven in Amsterdam een beetje mooier maken”, zegt directeur Clayde Menso. In het nieuwe Kunstenplan, dat in 2017 van kracht wordt, gaat het AFK ook meerjarige subsidies aan culturele organisaties verlenen.

20150901_0084_kopie

Fotografie: Catharina Gerritsen

Naast het subsidiëren van projecten en programma’s, zocht Menso naar nieuwe manieren om de kunstensector te versterken. “Crowdfunding was in 2010 nog een opkomend fenomeen, overgewaaid uit de Verenigde Staten. Het gebeurde eerder al met muziek, maar waarom niet met kunst in het algemeen?”

 “Er wordt ondernemerschap gevraagd van de sector, dan moeten kunstenaars ook de instrumenten krijgen om goed te ondernemen.” 

Wat kon het AFK als fonds doen om dat soort ondernemerschap te stimuleren? Roy Cremers, toen nog bij het AFK, nu directeur van voordekunst, ging op onderzoek uit. Hij stuitte op een vergaarbak van interessante initiatieven, maar de techniek was er nog niet om het goed van de grond te krijgen. Het moest dus helemaal anders, vertelt Menso: “Misschien moeten we zo’n platform dan maar zelf ontwikkelen. Dan houden we het in eigen hand en dan is het ook makkelijk uit te rollen.” Wel werden gelijk een aantal eisen gesteld. Het moest echt een op zichzelf staande organisatie worden en niet beperkt tot alleen Amsterdam. “Toen is het balletje gaan rollen, met Roy als projectleider hadden we iemand die uitermate geschikt was om dat op te zetten.” 

20150901_0023_kopie

Fotografie: Catharina Gerritsen

Het AFK bleef betrokken als founding partner. Het initiatief viel samen met forse kunstbezuinigingen, herinnert Menso zich. “De toon waarop staatssecretaris Halbe Zijlstra dat aankondigde was ongelooflijk vervelend voor het kunstenveld.”

"Het gaat bij voordekunst uiteindelijk om de dynamiek tussen de kunstenaar en de donateur.”

Menso vindt dan ook dat de kunstensector weerbaarder moet worden: “Er wordt ondernemerschap gevraagd van de sector, dan moeten kunstenaars ook de instrumenten krijgen om goed te ondernemen.” Crowdfunding moet daarbij een aanvulling, maar geen alternatief voor subsidie zijn: “Voor projecten die direct het publiek raken, is het uitermate geschikt. Maar bij de aanschaf van een busje heb je misschien meer aan een lening bij de bank. Voor minder toegankelijke, experimentele kunst kan subsidie weer geschikter zijn.”

Menso kijkt tevreden terug op vijf jaar voordekunst: “Gedreven, ondernemende types die helemaal gaan voor de kunst. Daar word ik enthousiast van. We wisten bij de start nog niet of we het eerste jaar zouden overleven, maar de eerste vijf projecten waren binnen no time gefund.”

20150901_0072_kopie

 Fotografie: Catharina Gerritsen  

Na vijf mooie jaren is het wat Menso betreft een uitdaging om de diversiteit van de projecten nog meer te benadrukken: “Vaak wordt gedacht dat voordekunst er is voor kleine initiatieven. Maar het platform is ook geschikt voor grote projecten. Denk maar aan de renovatie van de Kleine Komedie, of aan ‘De wereld aan je voeten’ van Barbara Broekman.” Het kan qua kunstvorm ook alle kanten op: “Het kan gaan om de eerste cd van een singer-songwriter, maar ook om een fotoproject waarin de hoofddoek in een moderne context wordt geplaatst. Het gaat bij voordekunst uiteindelijk om de dynamiek tussen de kunstenaar en de donateur.”

 

Tekst: Hotel Content

Foto’s: Catharina Gerritsen

© 2024