Hoe Theater Walhalla succesvol € 80.000 crowdfundde

Hoe Theater Walhalla succesvol € 80.000 crowdfundde

Het adviestraject van voordekunst is er voor alle instellingen die groot durven denken. Wij vroegen Bram De Ferrante van Theater Walhalla naar zijn ervaring. 

Theater Walhalla in Rotterdam haalde in september een van de hoogste bedragen ooit via voordekunst op: maar liefst tachtigduizend euro werd gedoneerd aan Gun Walhalla een retegoede tribune

Walhalla is deelnemer van het zogeheten adviestraject van voordekunst: maatwerk voor instellingen die een groot doelbedrag willen ophalen en hiervoor een groot draagvlak hebben. 

“We hadden hiervoor nog nooit een beroep op ons publiek gedaan.” 

Wat komt er allemaal kijken bij zo’n crowdfundingcampagne? En hoe zorg je dat het een mega-succes wordt? Dat vroegen we aan Bram De Ferrante van Theater Walhalla. “Het is erg fijn om gebruik te maken van de expertise van voordekunst, gedurende de voorbereiding en vooral tijdens de campagne zelf. Crowdfunden is leuk, maar ook spannend. Het is fijn dat iemand dagelijks meekijkt en de campagne intensief begeleidt. Daarnaast is alle communicatie zeer positief en vrijwel altijd enthousiast." 

Uit elkaar vallende stoelen

De nieuwe, ‘retegoede’ tribune was broodnodig, vertelt Bram. “Walhalla krijgt voornamelijk positieve reacties van haar publiek. De weinige negatieve reacties die er binnenkomen gaan over de tribune in de Kantine. Het is een hele charmante tribune, maar zowel voor het publiek als voor de medewerkers erg onhandig. Het zit niet lekker en de stoelen dreigen uit elkaar te vallen.”

giphy

Dat Walhalla besloot een crowdfunding te starten voor dit doel heeft te maken met succesverhaal van Theater Bellevue. Walhalla hoorde hoe succesvol Bellevue was en zag wat voor positieve reacties eruit voortkwamen. “Daarnaast bestond Walhalla in september 10 jaar en hadden we hiervoor nog nooit (!) een beroep op ons publiek gedaan.” 

“Crowdfund bij voordekunst, neem alles wat je in een korte periode verteld wordt zeer serieus, betrek iedereen binnen je bedrijf en ga de uitdaging aan. Het is meer dan geld ophalen!” 

Creatieve breinen

Toen de knoop eenmaal was doorgehakt begon de eerste fase van het proces eigenlijk al direct. Bram begon eerst de beschikbare bronnen door te spitten. Nadat hij de voordekunst-academie uit had heeft hij een opzet gemaakt met de belangrijkste benodigdheden en zijn ze met alle creatieve breinen van Walhalla samengekomen om een plan te maken. Bram: “Dat is best goed gelukt, al zeg ik het zelf.”

“We zijn vlak voor de zomervakantie voorzichtig begonnen met het geraamte van de campagne, zodat we na de zomer fris met een goede basis verder konden. Dat is gelukkig goed gegaan: de campagnedata, de tegenprestaties, de concepttekst en een opzet voor een promotievideo konden we vóór de zomervakantie al aan onze projectmedewerker laten zien.” 

giphy_1.[1]

In de zomervakantie is Bram begonnen met het klaarzetten van de nieuwsbriefbestanden, de promotievideo voor te bereiden en alle benodigheden voor de campagnepagina te verzamelen. 

“Twee weken voor de campagne stond iedereen in de startblokken en hebben we wekelijks vergaderd en gemonitord.” 

“Tijdens de campagne was iedereen, van schoonmaakster tot kassavrijwilliger en van barmedewerker tot directeur, betrokken.” 

Uiteindelijk was iedereen binnen Walhalla betrokken. “Tijdens de voorbereiding is er een klein kernteam opgezet dat het geraamte van de campagne bedacht heeft en tijdens de campagne was iedereen, van schoonmaakster tot kassavrijwilliger en van barmedewerker tot directeur, erbij betrokken.” 

“Dat bleek een goede opzet. Tijdens de voorbereiding was het handiger om een kleine groep te hebben die snel keuzes kon maken. Maar tijdens de campagne hadden we iedereen nodig. Toen hebben we iedereen wekelijks geüpdatet en actief betrokken gehouden bij de campagne. Dat heeft geholpen, want iedereen deed mee!” 

De drie groepen donateurs

Zo’n groot doelbedrag moet je op de een of andere manier behapbaar maken. Op advies van voordekunst hebben ze daarom alle donateurs opgedeeld in groepen. Die groepen rangschik je vervolgens op basis van betrokkenheid en die verdeel je dan weer over de planning. 

De meest betrokken groepen benader je als eerste en de minst betrokken groepen als laatste. “Uit iedere groep hebben we een flink aantal donaties gekregen, dat was onze grootste verrassing!” 

“Het was erg leuk en motiverend om te zien dat het publiek van Walhalla zo betrokken is.” 

Het resultaat van de campagne 

Maar wat heeft het al dat werk ze opgeleverd? “Naast het doelbedrag en dus een nieuwe tribune, ook de bevestiging dat Walhalla het erg goed doet, dankzij alle hartverwarmende reacties,” vertelt Bram. 

“Tijdens de campagne hebben we zo veel reacties gekregen van mensen die ons graag wilden steunen en zelfs met ons meedachten. Het was erg leuk en motiverend om te zien dat het publiek van Walhalla zo betrokken is.” 

“De relatie met het publiek is zeker versterkt. Crowdfunden is niet het binnenhalen van geld; het is een grote marketingcampagne waarin bestaand en nieuw publiek op een ludieke manier benaderd worden, waarin je de identiteit van het bedrijf en de noodzaak voor het project kunt communiceren.”

maxresdefault_1

Vertrouwd Walhalliaans

Bram denkt dat bekend publiek het een vertouwde Walhalliaanse campagne vond, en nieuw publiek op een verrassende manier heeft kennisgemaakt. “We hebben zelfs donaties ontvangen van mensen die nog nooit bij Walhalla binnen zijn geweest, of van mensen die inmiddels ver weg wonen, maar Walhalla desondanks nog steeds willen steunen. Twee mooie voorbeelden van nieuw publiek en het onderhouden en versterken van bestaand publiek.” 

Brams advies voor andere instellingen die ook zo’n traject willen doorlopen? “Crowdfund bij voordekunst, neem alles wat je in een korte periode verteld wordt zeer serieus, betrek iedereen binnen je bedrijf en ga de uitdaging aan! Het is meer dan geld ophalen!” 

Wil je voordekunst mee laten denken over crowdfunding door jouw instelling? Neem dan contact op met mij, Ella Kuijpers via [email protected] of telefonisch: 020-2337019. 

© 2024