Waarom geven donateurs? Inzichten vanuit de Vrije Universiteit over crowdfunding

Waarom geven donateurs? Inzichten vanuit de Vrije Universiteit over crowdfunding

Crowdfunding staat bij wetenschappelijk onderzoekers volop in de belangstelling. Deze keer staat het onderzoek van Dr. Claire van Teunenbroek van het Centrum voor Filantropische Studies aan de Vrije Universiteit Amsterdam centraal. Waarom geven donateurs?

Dr. Claire van Teunenbroek onderzoekt ‘filantropische crowdfunding’ ofwel ‘reward & donation-based crowdfunding’, waarbij een donateur een donatie doet in ruil voor een tegenprestatie. Het is belangrijk om je te realiseren dat uit haar onderzoek blijkt dat deze tegenprestatie voor slechts tien procent van de donateurs het hoofdmotief is om een donatie te doen. De meeste donateurs willen vooral jouw project steunen, waarbij de tegenprestatie een leuk extraatje is! 

 

Waarom dragen donateurs bij aan jouw project? 

Waarom geven donateurs dan wel? Intrinsieke motivatie, verbondenheid en de emoties die vrijkomen bij donatie (‘joy of giving’) spelen een belangrijke rol. Soms zijn ook de mogelijkheid om input te geven en specifieke tegenprestaties van belang. Het verhaal van jouw project staat voor de donateur centraal: de gever moet zich emotioneel betrokken voelen bij het thema. Vertel in tekst, foto en video over jouw missie, en waarom dit project er móet komen. Leg goed uit waarom het gestelde doelbedrag echt nodig is en licht de kwaliteit van je project toe. 

De moderne gever geeft heel bewust: in plaats van zich te verbinden aan één organisatie, blijkt uit het onderzoek dat ze vaker eenmalig of voor een korte periode geven aan een project waar ze (op dat moment) verbinding mee voelen.

 

‘’Ik vind het belangrijk en mooi als mensen hun droom kunnen waarmaken! En het geeft mij een goed gevoel om daar een beetje aan bij te dragen.’’

Een donateur op de campagnepagina van Judith Agaath

 

Location matters

Omdat een crowdfundingcampagne zich grotendeels online afspeelt, lijkt de woonplaats van je publiek misschien niet meer relevant. Maar niets is minder waar; kleine, lokale projecten zijn vaak succesvoller dan grote, landelijke crowdfundingcampagnes. Makers die in de buurt van hun gevers leven, een relatie met elkaar hebben en in dezelfde netwerken verkeren, zijn meer met hun fans verbonden en hebben dus meer kans op succes. Afstand, of het nu fysiek is of virtueel, is dus zeker van belang! 

‘’We hebben een fantastisch park voor de deur, waar na jarenlang intensief gebruik van het park, een mooi kadootje op z’n plek is!’’

Een donateur op de pagina van Waterspeelplaats Park Sonsbeek

 

Online = essentieel  

Dr. Van Teunenbroeks bevindingen laten zien dat ‘actief zijn op social media’ een sterkere voorspeller is voor geven via filantropische crowdfunding dan bijvoorbeeld iemands leeftijd. Dit komt omdat het succes van jouw campagne sterk afhankelijk is van hoe jij je netwerk weet te mobiliseren: donateurs worden meestal gevraagd om te doneren door vrienden en familie, bijvoorbeeld via Facebook en Instagram, en in sommige gevallen LinkedIn. Onderschat nooit de kracht van herhaling! Jouw verschillende communicatiekanalen werken samen om de campagne meerdere keren onder de aandacht te brengen bij je netwerk. Dus plaats je filmpje op Facebook, mooie stories op Instagram en laat je zien op TikTok. Whatsapp, mail en zelfs telefoon helpen om jouw fans het laatste zetje te geven en donateur te worden. 

We schreven al eens een blogbericht over de kracht van herhaling, je leest het hier:  Hoe kan ik meer mensen bereiken? 

 

Stel de geefvraag! 

Een laatste belangrijke tip vanuit het onderzoek: ondanks het online karakter van crowdfunding is gevraagd worden om te doneren nog steeds essentieel! Met een mooie pagina en sterke video ben je er nog niet; je moet je netwerk actief vragen of ze willen bijdragen aan jouw campagne. Een like is nog geen donatie!

 

In deze serie lichten we inzichten over crowdfunding vanuit de wetenschap uit, zodat jij de up to date kennis en tips kunt gebruiken voor jouw project! Eerder publiceerden we dit blogbericht met kennis over crowdfunding vanuit de Erasmus Universiteit. Geïnspireerd geraakt? Je kunt altijd vrijblijvend jouw idee insturen via voordekunst.nl/idee. Wij geven binnen twee dagen advies op jouw creatieve project.

 

Van Teunenbroek, C. and Hasanefendic, S. (2022). Researching the crowd: Implications on philanthropic crowdfunding and donor characteristics during a pandemic. Journal of Philanthropy and Marketing. https://doi.org/10.1002/nvsm.1773.

© 2022