Theatermaker Barbara Willemsen: ‘’Het werk dat ik maak, maak ik niet alleen. In mijn voorstellingen is het publiek ook onderdeel.’’

Theatermaker Barbara Willemsen: ‘’Het werk dat ik maak, maak ik niet alleen. In mijn voorstellingen is het publiek ook onderdeel.’’

Als theatermaker maakt Barbara Willemsen voorstellingen die inspelen op het zoeken naar iets of iemand waarvan je niet weet of je het gaat vinden, een grote rol. Ze rondde twee keer een crowdfundingcampagne af op voordekunst.  We vragen haar naar haar werk en crowdfundingervaringen.

 

‘’Ik kom uit Nigeria en in Nigeria is het niet vanzelfsprekend dat een vrouw actrice is, je wordt daar iets wat belangrijk klinkt zoals chirurg.’’ vertelt Barbara. ‘’Ik wilde gewoon echt een stem hebben en hoe beter een stem te hebben dan in het theater waar mensen naar je komen luisteren?’’

 

 

‘’Toen ik naar Nederland kwam, kwam ik er voor het eerst achter dat ik anders was, dat er op opleidingen werd gekeken naar mijn kleur in plaats van mijn kunnen’’. Dat was ook een motivatie om in haar werk onderzoek te doen naar naar niet-Westerse theatervormen die ze via haar Nigeriaanse roots ten tonele brengt. ‘’Kunst is nu vaak een bezigheid voor mensen die makkelijk toegang hebben tot kunst en cultuur. Ik wil ervoor zorgen dat kunst en cultuur en meer inclusieve bezigheid wordt. Dat mensen vanuit diverse achtergronden een kans krijgen hun verhalen te vertellen en hun geschiedenis te omarmen.’’ aldus Barbara.

 

''Hoe beter een stem te hebben dan in het theater waar mensen naar je komen luisteren?’’

 

 

Barbara rondde succesvol twee campagnes af, de eerste campagne was voor ‘Drums in de Wijk’. Samen met Barbara en docenten op het gebied van dans, spoken word, rap en muziek maakten de jongeren een week lang theater. ‘’In totaal in tien wijken in Rotterdam ben ik gaan zoeken naar wat zijn de verhalen en hoe kunnen we die verhalen nou in het theater zetten.’’ Ze haalde 6.000 euro op om repetitieruimtes en het theater voor de eindvoorstelling te financieren met behulp van 80 donateurs. ‘’De tweede campagne was de voorstelling ‘De Òrìṣà, waarbij ik het publiek wilde meenemen in mijn roots.’’ Ook deze campagne was succesvol, dankzij 110 donateurs werd er meer dan 5500 euro opgehaald.

 

Met twee crowdfundingcampagnes als ervaring, heeft Barbara wel wat wijsheden te delen. ‘’Met crowdfunding is netwerken het belangrijkst. Voor mijn eerste campagne heb ik gekeken naar welke grote spelers zijn nou echt bezig met kinderen in de wijk. En daar heb ik een samenwerking mee gezocht’’ vertelt ze. ‘’En als ik iemand sprak bij een voorstelling dan zei ik: ‘’Trouwens, hier is mijn kaartje en kom je ook naar mijn volgende voorstelling? Ik ben nu aan het crowdfunden. Waardoor je mensen niet dwingt om te moeten doneren maar waardoor ze wel denken: Ik gun het jou, ik doneer’’.

Daarnaast benadrukt ze dat je goed bewust moet zijn van je doelgroepen. ''In mijn eerste campagne kwamen de kids allemaal uit achterstandswijken, daar waar weinig geld is. Bij mijn laatste crowdfundingcampagne was ik met een cast die allemaal hun eigen achterban hebben''.

 

''Met crowdfunding is netwerken het belangrijkst.''

 

Waarom koos Barbara voor crowdfunding om een deel van het de voorstellingen te financieren? ‘’Ik geloof heel erg in het werk dat ik maak dat ik dat niet alleen maak. Ook in mijn voorstellingen is het publiek ook onderdeel. Voor mij is het grootste wat ik terug kan geven door zo’n crowdfundingcampagne dat je onderdeel ben van mijn voorstelling.’’ begint Barbara. ‘’En dat jij, eigenlijk zonder dat je het weet, de voorstelling maakt. Ik ben ook opgevoed met ik ‘Ik ben, dus jullie zijn’. Zo zitten mijn voorstellingen ook in elkaar, we creëren samen een nieuw verhaal. Ik zou voor een volgende voorstelling zeker nog eens crowdfunden’’.

 

Heb je ook een goed idee? We willen er alles over horen! Vertel ons jouw idee.

 

 

© 2024