Voordekunst Talent Tour: eindexpo HKU

Voordekunst Talent Tour: eindexpo HKU

Voordekunst is er voor iedereen: gevestigde makers, maar ook jong talent. Reden genoeg voor voordekunst-projectassistent Michelle om eens rond te gaan kijken op afstudeerexposities van de verschillende kunstacademies van Nederland. Vandaag: de eindexpo van de HKU. 

In de weken van de eindexposities van de kunstacademies hier in Nederland, mag ik het land door om maar liefst 5 stuks te bezoeken. Ik ben Michelle, afgestudeerd in Autonome Beeldende Kunst op de Willem de Kooning Academie te Rotterdam. Momenteel ben ik werkzaam bij voordekunst als projectassistent en begin ik in september de pre-master Gender Studies aan de Universiteit Utrecht. #credentials

IMG_8369_copy_2

De tweede academie die aan de beurt is, is de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht. Er studeren zo’n 4000 studenten aan de HKU (die niet alleen in Utrecht zit, maar ook in Amersfoort). Bekende HKU’ers die je ongetwijfeld kent zijn Barry Atsma, Wouter Hamel, Floortje Dessing en Najib Amhali. Én natuurlijk onze voordekunstcollega’s Kristel en Alyssa.

“HKU is een publieke instelling voor hoger kunstonderwijs die ten doel heeft het zo goed mogelijk opleiden van daartoe getalenteerde studenten in vrije, uitvoerende en toegepaste kunst- en media disciplines en daaraan grenzende educatieve, technische en economische vakgebieden.” - Aldus HKU

Ik bezocht op zaterdag 1 juli de eindexpositie ‘Rumors, the future is now!’ met de disciplines grafisch ontwerp, film, animatie, fotografie, illustratie en Image and Media Technology, oftewel HKU Media.

Jessie_Westgeest_-_Swim_against_the_Current Jessie Westgeest - 'Swim against the current' in de expo Cut the Mustard

De HKU heeft ondernemerschap hoog in het vaandel staan. Geen wonder dus dat er drie crowdfundingcampagnes op voordekunst hebben gestaan die iets te maken hadden met deze afstuderende jaargang. Tijdens mijn bezoek sprak ik drie voordekunst-makers: de fotografiestudenten van Cut the Mustard, documentairemaker Daylène Kroon, en afstuderend product- en kostuumdesigner Danja Dane. 

Cut The Mustard: van expo naar inventieve catalogus

Cut the Mustard is het fotografieproject van 27 studenten, de Class Of 2017. In het begin van het schooljaar hebben de klasgenoten afgesproken met de alumni van het vorige jaar, voor tips waar ze op kunnen letten tijdens het afstuderen. Door het zien van studenten van andere academies die crowdfunding inzetten tijdens hun afstuderen, kwamen ze bij voordekunst voor de financiering van de catalogus. “Het is hen ook gelukt, dus het kan ons ook lukken. Kan gewoon!”

Rachel_Moron_en_Michelle Rachel Morón (rechts) en uw reporter Michelle op links

Ik sprak hier Rachel Morón. Zij wist met haar ervaring van haar stage bij GUP Magazine het voortouw te nemen in de opzet van de campagne en de communicatie. Het doel was een inventieve catalogus waarin ze het werk van alle afstudeerders kunnen uitlichten.  Natuurlijk is het ze gelukt. 

“Het is hen ook gelukt, dus het kan ons ook lukken. Kan gewoon!”

Toen de eerste donaties binnen stroomden raakte de studenten overtuigd dat mensen ook écht geïnteresseerd zijn.  Rachel vertelt dat de crowdfundingcampagne ervoor zorgde dat er meer animo kwam voor de catalogus en ze als klas meer naar elkaar toe zijn gegroeid, ondanks dat ze elkaar tijdens het afstuderen niet veel zagen. 

Felicity_van_Oort_-_Either_not_dead_or_does_not_Exist Werk van Felicity van Oort, onderdeel van Cut the Mustard

Ook verraste het de groep dat docenten enthousiast raakten van hun ondernemerschap. Dit zorgde voor meer exposure op social media en donaties en resulteerde er zelfs in dat  professionals uit het werkveld de expositie kwamen bezoeken.

Danja Dane: een klapper van een eindwerk

Ik kwam Danja Dane tegen tijdens de afstudeerexpo doordat ik haar herkende aan haar grijze haren. Voor haar afstuderen van de afdeling IMT (Image and Media Technology) had Danja het gevoel dat ze echt een klapper van een eindwerk moest neerzetten en daar is geld en aandacht voor nodig.

Danja_Putman_met_I.R.E._de_triptiek_edited-1Danja met de triptiek I.R.E.

Doordat Danja een Kickoff Crowdfunding bij voordekunst volgde wist ze dat ze dit kon bereiken en wat haar te wachten stond tijdens het voeren van de campagne, vertelt ze. 

“Geld is in die zin een bijzaak.” 

Los van dat er geld nodig was, hecht ze vooral veel waarde aan de positieve reacties die ze heeft gekregen. Ze vertelde met haar afstuderen voor het eerst een persoonlijk verhaal aan een groter publiek en vond dat heel spannend en ook wel moeilijk soms. 

Ze was blij verrast door de reacties die ze gelijktijdig met de donaties ontving. Dit zorgde ervoor dat ze met een heleboel goede energie de draaidagen in ging en wist ze deze liefde en positiviteit over te brengen aan het team waarmee ze werkte. "Geld is in die zin een bijzaak." 

by_Danja_DaneEen materiaal- en silhouetexperiment van Danja Dane

Ze is ontzettend blij met de reacties en donaties van haar moeder, familie, vrienden en vriendinnen van haar moeder. Danja schrok ook van de bedragen van donaties, het was veel meer dan ze had verwacht.  “Echt sick, dat verwacht je helemaal niet!”

Daylène Kroon: een zeer persoonlijk project

Daylene Kroon heeft een zeer persoonlijk project succesvol gefinancierd door middel van crowdfunding. Ze is iemand die graag samenwerkingen aangaat en op die manier een project opzet. Maar soms is daar ook geld voor nodig. Voor mensen en apparatuur. 

Schermafdruk_2017-07-04_12.06.40 Daylène in haar promovideo

Daylene heeft voor haar afstuderen verschillende mensen geportretteerd in video. Om het persoonlijke te onderstrepen heeft ze gefilmd met oude videocamera’s. “Je kent ze wel, van die handycams met tapes erin.”. Tijdens haar campagne kwam ze terug in contact met mensen van vroeger én ontmoette ze nieuwe mensen. 

Daylene is supertrots op alle donaties, maar de leukste donatie is eigenlijk wel de tijd en moeite die haar moeder stak in de campagne, als een soort campagneleider. Ook opa en oma zijn langs gegaan met vrienden met een envelopje om te doneren. Daylene was tijdens haar campagne te gast bij de radioshow Kunst is Lang van Mister Motley, luister het interview hier terug.

 

Maak kennis met meer ondernemende jonge makers die Michelle zag op de eindexpositie van kunstacademies in 2017: 

© 2017