Voordekunst Talent Tour: eindexpo AKV |St.Joost

Voordekunst Talent Tour: eindexpo AKV |St.Joost

Voordekunst is er voor iedereen: gevestigde makers, maar ook jong talent. Reden genoeg voor voordekunst-projectassistent Michelle om eens rond te gaan kijken op afstudeerexposities van de verschillende kunstacademies van Nederland. 

In de weken van de eindexposities van de kunstacademies hier in Nederland, mag ik het land door om maar liefst 5 stuks te bezoeken. Ik ben Michelle, afgestudeerd in Autonome Beeldende Kunst op de Willem de Kooning Academie te Rotterdam. Momenteel ben ik werkzaam bij voordekunst als projectassistent en ik begin in september de pre-master Gender Studies aan de Universiteit Utrecht. #credentials

Carl_Alexander_-_SOMEDAY_01_2'SOMEDAY_01' van Carl Alexander in de expositie 'HOW TO BE a World-Famous Photographer'

Academie nummer vier alweer, wat vliegt de tijd tijdens deze tour! Dit keer ga ik naar de eindexpositie van AKV |St.Joost Breda. Deze gaat onder de naam ‘Launch 2017’ en vond dit jaar plaats van 1 tot 5 juli. De Akademie voor Kunst en Vormgeving St.Joost heeft al ruim 200 jaar ervaring in de kunsteducatie en de alumni laten tijdens de expo werk zien in de richtingen Beeldende Kunst, Illustratie, Animatie, Fotografie, Grafisch- en Ruimtelijk Ontwerp in zowel Breda als 's-Hertogenbosch. Ik bezocht de eindexpositie van de afdeling fotografie op 'Launch 2017' in Breda op 4 juli.

“Het beroepenveld van kunstenaars en ontwerpers is volop in beweging. Met behoud van onze traditie vernieuwen wij ons onderwijs. Om nieuwe generaties kunstenaars en ontwerpers zo goed mogelijk voor te bereiden op een toekomst in de creatieve sector. [...] In de samenwerking tussen disciplines leren studenten te kijken vanuit andere invalshoeken, verdiepen zo hun eigen positionering en dragen daarmee bij aan de dynamiek van de veranderende beroepspraktijk. Daarom kijken wij vooruit: hoe ziet de beroepspraktijk er voor hen uit?” - Aldus AKV St. Joost

Tessa_Wassenberg_-_Homp_Vlees2Tessa Wassenberg - 'Homp Vlees' in de expositie 'HOW TO BE a World-Famous Photographer'

HOW TO BE a World-Famous Photographer

Een kleine throwback op deze thursday: In februari dit jaar werd er een toekomstmarkt georganiseerd op de locatie van AKV |St.Joost in Breda. Voordekunst was daar ook aanwezig en toen ontmoetten we Jesse Huiskamp, die toen al wist dat hij met zijn klas zou gaan crowdfunden later dat jaar.

Op 4 juli, tijdens de eindexpositie spreek ik Jesse Huiskamp weer, nu samen met Janou Munnik, en het is ze gelukt! Zij hebben zich beiden ingezet voor 'HOW TO BE a World-Famous Photographer', de succesvolle campagne van de klas fotografie die dit jaar afstudeert. Onder genot van een kop academiekoffie vertellen ze over de campagne. Het doel van de campagne was om een catalogus te laten drukken waarin de 16 fotografiestudenten hun werk kunnen toelichten en het fundament leggen voor hun (hopelijk) roemvolle carrière.

Janou_Munnik_-_Multiple_Versions_Of_A_Solar_System2Janou Munnik met haar werk 'Multiple Versions Of A Solar System' in de expositie 'HOW TO BE a World-Famous Photographer'

Vanwege de Kickoff op de toekomstmarkt wisten ze al wat ze konden verwachten tijdens hun crowdfundingcampagne. Bijvoorbeeld het marketingaspect. Dit mondde uit tot een flinke dosis publiciteit. Ook waren de klasgenoten zelfs voorbereid om bedrijven te benaderen, maar dat bleek al snel niet nodig dankzij de grote hoeveelheid donaties. De campagne ging supergoed. Zó goed, dat nadat ze op woensdag live gingen, ze in het weekend al 50% van het doelbedrag binnen hadden. Janou vertelt dat ze tijdens de campagne uit nieuwsgierigheid natuurlijk veel hebben gekeken naar wie er doneerde. 

“Puur het feit dat je familie erbij kan betrekken, dat werkt gewoon super goed!”

Op de vraag of ze nu een world-famous fotograaf gaan worden, antwoordt Janou: “Natuurlijk kan het niet altijd lukken, maar het is wel fijn om die droom nog steeds door te kunnen zetten.”

Jesse vertelt dat vooral de terugkoppeling van mensen buiten de academie prettig was, omdat het statement in de titel ook grappig en cheesy had kunnen uitpakken als een soort academiegrapje. Gelukkig bleek hun beeldtaal helder en duidelijk genoeg.

Waar de klas collectief het meest trots op is, is de steun van Anouk Anthonissen, wiens bijnaam dan ook niet voor niets ‘klassenmoeder’ is. Anouk kreeg tijdens haar afstudeerjaar te horen dat ze Multiple Sclerose (MS) heeft en kon daarom niet verder met afstuderen. Ze staat wel in de catalogus: "Omdat ze nog steeds deel uitmaakt van de klas, presenteert zij in deze catalogus een preview van haar werk."

Jesse_Huiskamp_-_Jesses_Gids_Tot_Tijdreizen2Jesse Huiskamp bij zijn werk 'Jesse's Gids Tot Tijdreizen' in de expositie 'HOW TO BE a World-Famous Photographer'

Er zijn al 83 catalogi de wereld ingestuurd naar donateurs, als tegenprestatie voor hun donatie. Maar daar stopt het niet: Recht tegenover de Wall Of Fame, (de naamsvermeldingtegenprestatie), was de catalogus ook te koop in de expositie. Want die catalogus, die moet verder de wereld in.

Dankzij 132 donateurs haalden Jesse en Janou met de klas €4.521 op. Je bekijkt hun campagnepagina hier!

Wall_of_Fame_-_Donateursnamen2Wall of Fame in de expositie 'HOW TO BE a World-Famous Photographer'

St. Joost hartje voordekunst: andere campagnes

De fotografiestudenten van de lichting 2016 voerden succesvol campagne voor een catalogus in de vorm van een scheurkalender. Alumnus en fotografe Linsey Kuijpers ronde recentelijk haar campagne ‘Charlotte’ succesvol af met ondersteuning van onder meer het VSB Fonds. Je leest meer over dit project op haar pagina.

Een andere succesvolle campagne is ‘In Het Midden’, een werkperiode en expositie voor alumni afgestudeerd van AKV |St.Joost tussen 2010 en 2016. Je leest hier meer over hun crowdfundcampagne.

 

Maak kennis met meer ondernemende jonge makers die Michelle zag op de eindexpositie van kunstacademies in 2017: 

 

© 2017