Regisseur Julia over haar filmproject en crowdfundingcampagne 'Ni Una Más'

Regisseur Julia over haar filmproject en crowdfundingcampagne 'Ni Una Más'

In de documentaire Ni Una Más volgen we Vivir Quintana, een zangeres die doorbrak met haar nummer Cancion Sin Miedo en hierin de hymne van de feministische beweging in Mexico heeft geschreven. Regisseur Julia leerde de activistische muzikanten kennen in Mexico en, was direct geraakt door de krachtige muziek van deze vrouwen: de band Las Brujas. Ze besloot een crowdfundingcampagne te starten om haar documentaire mogelijk te maken. 

“Ni Una Más” betekent ‘’Niet Één Meer’' en is een statement dat uitgesproken wordt door activistische feministen in Mexico. Het verwijst naar de talloze vrouwenmoorden (feminicidios) die in heel Mexico dagelijks worden gepleegd. Vrouwen pikken het niet langer en zijn het zwijgen en de voortdurende angst beu en spreken en zingen vrouwelijke muzikanten over dit onderwerp.

 

De crowdfundingvideo van Ni Una Más

 

Regisseur Julia leerde de activistische muzikanten kennen voor haar etnografisch onderzoek naar vrouwenrechten vanuit haar master Sociale en Culturele Antropologie. In samenwerking met Rauwkost Collective en Herman Slagter van Riverparkfilms, besloot ze een crowdfundingcampagne te starten om de documentaire mogelijk te maken. 

 

‘’Met de crowdfundingcampagne hebben we geld opgehaald voor de researchperiode en de eerste zes maanden draaien’’ 

 

‘’Ik ben gaan crowdfunden omdat het als beginnend filmmaker lastig is om direct financiering te vinden. Al helemaal als het project zich afspeelt buiten Nederland, in ons geval in Mexico’’. In totaal werd er 12.730 euro opgehaald via de campagne, dankzij bijna 200 donateurs. ‘’Met de crowdfunding campagne hebben we geld opgehaald voor de researchperiode en de eerste zes maanden draaien’’. 

In ruil voor een donatie ontvingen donateurs bijvoorbeeld een ingezongen videoboodschap van de muzikanten uit Mexico of tickets voor de voorpremiere. ‘’We houden de donateurs nog steeds op de hoogte via sociale media maar ook door middel van nieuwsbrieven. We vertellenhen bijvoorbeeld waar we zijn in het proces en hoe het gaat met de productie. Op deze manier is iedereen goed op de hoogte van wat we aan het doen zijn’’.

 

Portert_afbeelindg_Julia 

 

Naast het opgehaalde geld was de crowdfundingcampagne ook een leerzame periode voor Julia. ‘’Wat ik fijn vond is dat er begeleiding is tijdens de crowdfundingcampagne vanuit het platform. Het was een zeer goede training om je project goed te verwoorden, ook richting fondsen of andere mensen die belangrijk voor je project kunnen zijn. Je leert echt om je eigen film te kunnen verkopen’’

 

 

Denk jij ook na over crowdfunden voor een filmproject? Lees hier meer of meld direct jouw idee aan. Je ontvangt binnen twee dagen vrijblijvend advies.

 

Deze blog is tot stand gekomen dankzij Cultureel Fonds Audiovisuele Producenten en Vevam Fonds

Schermafbeelding_2022-05-12_om_16-16-26

© 2024