Rapper Afu Sensi: ''Door crowdfunding heb ik toch een band weten op te bouwen met iedereen die interesse heeft in wat ik doe''

Rapper Afu Sensi: ''Door crowdfunding heb ik toch een band weten op te bouwen met iedereen die interesse heeft in wat ik doe''

Immanuel, beter bekend als de rapper Afu Sensi, gebruikt zijn muziek als uitlaatklep waarin hij zijn gedachten, gevoelens en ervaringen kwijt kan. Na twee Surinaamse EP’s wil hij een nieuwe weg inslaan en startte hij een crowdfundingcampagne voor zijn eerste Nederlandse productie. We spreken hem in de studio over het project.

Liever het interview lezen? Scroll dan verder.

 

In 2007 begon hij met rappen in het Surinaams, met eerste verses op het album van DuvelDuvel en optredens op het Kwakufestival met Typhoon en de Trafassi XL band.  ‘’Ik heb nu 2 EP’s gemaakt in het Surinaams met een aantal video’s en een aantal samenwerkingen met andere artiesten. En nu was het tijd voor een volgende stap’’ vertelt Immanuel. Met een doelbedrag van 6.500 startte hij een crowdfundingcampagne om zijn eerste Nederlandse single te realiseren.

‘’De reden dat ik heb gekozen voor crowdfunding is dat ik met mijn campagne een groter publiek wilde bereiken maar ook omdat ik met crowdfunden persoonlijk mensen kan aanspreken’’ aldus Immanuel. ‘’Het is wel echt spannend want je weet niet wat de uitkomst gaat zijn. En je doet eigenlijk alles wat in je macht ligt zonder mensen een gevoel te geven dat je ze aan het stalken bent om het doelbedrag te halen‘’

 

''Het is soms best spannend om mensen te benaderen, je ziet je doelbedrag, je ziet de tijd die tikt door''

Met het opgehaalde bedrag kon Immanuel de studiotijd, productie, de video en een stukje marketing financieren. In ruil voor een donatie ontvingen de donateurs uiteraard een tegenprestatie. ‘’Ik had verschillende tegenprestaties, van een bedrijfslogo in een video, een totale discografie tot de huidige EP die ik nu aan het maken ben’’ somt hij op. ‘’En ook gewoon eeuwige dank, mensen die er niets voor terug wilde. Dat was een derde van de donateurs bij mij’’ zegt hij lachend. ‘’Door crowdfunding heb ik toch een band weten op te bouwen met iedereen die interesse heeft in hetgeen wat ik doe.’’

In totaal doneerden meer dan 75 donateurs aan zijn campagne én ontving hij een bijdrage van verschillende matchfundingpartners van voordekunst. ‘’Ik heb gewoon donaties gekregen van mensen die ik niet ken, dus dat vond ik sowieso heel tof. Mensen die mijn verhaal hebben gezien en er in geloofden’’. Wat hij niet zag aankomen, waren de bijdragen van de matchfundingpartners van voordekunst. ‘’Ik had verwacht dat ik het van mijn kennissen- en vriendenkring en mensen daarbuiten zou moeten hebben. En die hebben ook gesteund, en goed gesupport maar een bijdrage van de gemeente Rotterdam en VSBfonds was wel echt een verrassing.’’

 

VDK_Immanuel_v2-mp4-low

 

Voordekunst begeleidde de campagne ‘Afu Sensi in het Nederlands’. Hoe heeft hij dat ervaren? ‘’Ze hebben me heel goed geholpen en heel veel geadviseerd. Op een bepaald moment in de campagne voelde ik me soms bezwaard om mensen geld te vragen. Maar zij benadrukte dat je mensen kunt betrekken bij jouw project en ontwikkelingen.’’

Immanuel wil makers vooral op het hart drukken een goed plan te maken als je gaat crowdfunden. ‘’Een goed stappenplan. Het is soms best spannend om mensen te benaderen, je ziet je doelbedrag, je ziet de tijd die tikt door.  Zorg dat je gewoon fris bent, want het is een leuk maar intens traject. Zorg er voor dat je er ook van kan genieten!’’ 

 

Denk jij ook na over crowdfunden voor een muziekproject? Lees hier meer of meld direct jouw idee aan. Je ontvangt binnen twee dagen vrijblijvend advies.

© 2024