Kunst³: culturele organisaties leren pitchen aan ondernemers

Kunst³: culturele organisaties leren pitchen aan ondernemers

Foto: Jorien de Waard

Twee maanden geleden berichtten we over de start van de pilot Kunst³. Samen met het Amsterdams Fonds voor de Kunst gaan we met vier* culturele Amsterdamse initiatieven aan de slag met het werven van sponsoren en crowdfunding. 

De deelnemers van de pilot zijn Kunsthalle Amsterdam, Rose Stories, Van Eesteren Museum en Nieuw Vocaal Amsterdam. Zij worden door AFK en voordekunst geholpen om sponsoren aan zich te binden, en daarnaast voor hun project te crowdfunden bij het grote publiek.  

Crowdfunding: eerste campagne van start

Inmiddels is de crowdfundingcampagne van Nieuw Vocaal Amsterdam al van start gegaan. De Talentenkoren van dit jeugdkoor doen mee aan Cantemus, dé korencompetitie in Hongarije, en Nieuw Vocaal Amsterdam is aan het crowdfunden voor de reis.

De crowdfundingcampagnes voor Kunsthalle Amsterdam, Rose Stories en het Van Eesteren Museum zullen in mei verschijnen. Alle deelnemers hebben van voordekunst een uitgebreide crowdfundingworkshop gehad om zich voor te bereiden. 

Sponsoring: pitchmiddag met ondernemers 

Op maandag 26 maart vond de pitchmiddag plaats in het Van Eesteren Museum. Tijdens deze middag pitchen de deelnemers in exact 7 minuten hun projecten voor een panel van vijf Amsterdamse ondernemers.

kunst_00

Het nieuwe Van Eesteren Paviljoen, aan de noordzijde van de Sloterplas. Foto: Jorien de Waard

De ondernemers gaven kritische feedback op de presentaties, zodat de deelnemers hun plannen en presentaties kunnen aanscherpen voor ze op zoek gaan naar sponsoren uit het bedrijfsleven. 

Het panel 

Het panel bestond uit de volgende Amsterdamse ondernemers:

  • Sarriel Taus (impact ondernemer, Social impact Real Estate),
  • Niki van Wijk (Strategy & Marketing Director iProspect),
  • Diederik Stols (Partner Boekx Advocaten),
  • Eric Traa (Senior Relatiemanager Bedrijven Rabobank Amsterdam),
  • Sharon Oldenkotte-Vrolijk (directeur Kunst & Cultuur BPD). 

Doel van de middag

Belangrijke doelen voor de deelnemers: dat ze zich in hun presentatie leren verplaatsen in potentiële sponsoren, en in staat zijn het gedeelde belang te vinden.

De deelnemers leerden tijdens de middag om hun verhaal concreet en helder te vertellen, en vooral om echt iets te durven vragen aan een bedrijf. 'Als je iets moois in handen hebt, moet je het ook durven vragen' was het devies. 

Daarbij hebben ze ook geleerd dat ze duidelijk moeten formuleren wat een bedrijf aan de deelnemers zou kunnen hebben. 

De pitchmiddag bleek ontzettend leerzaam. Het is toch spannend om je verhaal te vertellen aan iemand die je misschien zelf niet direct zou spreken. En vertel je verhaal maar eens in 7 minuten. Dat bleek in de voorbereidingen nog wel een uitdaging te zijn. Maar na goed oefenen en timen is het iedereen gelukt om de pitch zo kort en krachtig mogelijk te houden. 

kunst_08

Pauze! We zien hier Marco van Nieuw Vocaal Amsterdam die in gesprek is met een van de panelleden. Foto: Jorien de Waard

kunst_07

Nasim van Rose Stories overhandigt een van hun boeken aan Eric Traa: Bedtijdverhalen voor rebelse meisjes: 100 verhalen over bijzondere vrouwen. Foto: Jorien de Waard

kunst_13

Marco van Nieuw Vocaal Amsterdam pitcht zijn project aan de panelleden. De panelleden reageren positief op zijn verhaal. Foto: Jorien de Waard

kunst_11

De vijf panelleden in actie. Foto: Jorien de Waard

En hoe nu verder? 

Alle deelnemers starten dus in mei een crowdfundingcampagne. Nieuw Vocaal Amsterdam is al van start gegaan. De doelen zijn uiteenlopend: zo wil Kunsthalle Amsterdam sponsoren en crowdfunders mee krijgen voor een tijdelijk paviljoen in Noord waar zij in en rond een Fokker F-27 (een vliegtuig uit 1954) artistieke interventies uitvoeren. Rose Stories zet in op een kinderboekenabonnement waarmee zij tegelijkertijd meewerken aan een inclusiever kinderboekenlandschap. Het Van Eesteren Museum zou graag een monumentaal speeltoestel van Aldo van Eyck restaureren en bij het Van Eesteren Paviljoen plaatsen. Nieuw Vocaal Amsterdam wil deelnemen aan het Cantemus zangkoor festival in Hongarije, het korenland bij uitstek.

Ondertussen nemen de deelnemers alles wat zij hebben geleerd over sponsoring mee om een sponsorverzoek in te dienen bij een passend bedrijf. Er zijn al wat eerste contacten gemaakt. Spannend! 

Als het de organisaties lukt om tenminste € 5.000 aan sponsoring en nogmaals hetzelfde bedrag aan crowdfunding te halen, dan matcht het Amsterdams Fonds voor de Kunst dit met € 5.000.

 

N.B. *We begonnen het traject met vijf deelnemers, maar inmiddels is Well Made Productions gestopt met Kunst³. Het lukte ze tijd-technisch niet meer. Ze hadden, door andere activiteiten, niet genoeg ruimte om dit traject goed te doorlopen. 
© 2018