Nu crowdfunden: tips en voorbeelden

Nu crowdfunden: tips en voorbeelden

We krijgen van makers de afgelopen periode de logische vraag: Moet ik nu gaan crowdfunden? Sommige makers kiezen er juist voor om op dit moment te crowdfunden. Een aantal factoren die je mee kunt nemen.

 

De urgentie is hoger dan ooit

De urgentie van jouw project is nu misschien wel hoger dan ooit. En urgentie is voor donateurs een belangrijke motivator dus gebruik dit in jouw communicatie om een donatie te doen. Sinds de maatregelen bekend werden rondom het coronavirus neemt het gemiddelde donatiebedrag toe. Kortom, leg concreet uit waarom juist nu jouw project er moet komen. 

Een voorbeeld is de Digitale Meezing-Matthäus. Zij startten een crowdfundingcampagne om een digitaal meezingconcert mogelijk te maken omdat het reguliere concert niet meer doorgaat. Bekijk hier hun campagne.

quote_donateur

Er is tijd

In ieder geval is er tot 6 april nog sprake van gesloten theaters, musea en horecagelegenheden. Dat betekent dat er voldoende tijd is om extra goed na te denken over jouw project en het concreet te maken. Maar je hebt ook alle tijd hebt om je vol in te kunnen zetten voor jouw crowdfundingcampagne, startklaar te zetten of te starten met werven. 

 

Crowdfunden gebeurt online

De adviezen rondom de situatie zijn nu: blijf binnen. Dat betekent dat zowel jij als jouw publiek nu vooral online te vinden is en er tijd is om te luisteren naar jouw verhaal. Gebruik jouw online kanalen bijvoorbeeld om een live Q&A te doen via Instagram of plaats een video-update via Facebook. 

Beatrijs Wind van de campagne 'Poskuns in een boek' houdt haar donateurs op de hoogte via haar campagnepagina met video-updates.

 

Tip: Maak speciale tegenprestaties die passen bij de situatie

Veel mensen moeten zoveel mogelijk thuisblijven. Biedt daarom tegenprestaties aan voor de thuisblijvers: bijvoorbeeld een live Skypeconcert of een voordracht uit jouw dichtbundel. Ook leuk voor jou als maker in deze tijden van social distancing en je bouwt meteen een bijzondere band op met jouw publiek. 

 

Wat wij voor je kunnen doen: 

  • Wij kunnen jouw project delen op onze sociale media kanalen. Tag voordekunst zodat we jouw bericht kunnen vinden en we delen jouw project op onze Facebook of op onze Instagram.

  • Wil je aanspraak doen op bepaalde regelingen als maker (bijvoorbeeld BBZ)? We kunnen het bedrag nog even vasthouden of in delen uitbetalen als dat helpt.

  • Wij schrijven net zoals normaal een aanvraag voor jouw project als het past binnen een van de voorwaarden van onze matchfundingpartners. Jij hoeft daar niets voor te doen. Bekijk hier onze partners en hun voorwaarden.

  • Toch nog even bellen? We kunnen je project ook telefonisch even doorspreken. 

 

Heb je nog vragen? Dan kun je deze altijd stellen door te mailen naar [email protected] Of stuur jouw idee in en je hoort zo snel mogelijk of het past op voordekunst.  

© 2020