Is crowdfunding voor mij een goed idee? Een checklist voor makers

Is crowdfunding voor mij een goed idee? Een checklist voor makers

Is crowdfunding de juiste keuze voor jouw creatieve project? Deze checklist kan je helpen om de keuze te maken. 

Untitled-1

1. Je hebt je plan rond, maar de financiering nog niet

Het hebben van een helder doel is van levensbelang bij crowdfunding.

Natuurlijk willen je beste vrienden jou ook heus wel geld geven omdat ze jou (en je werk) in het algemeen waarderen, maar donateurs dragen het liefst bij aan een concreet, tastbaar product.

Het helpt dus als je een duidelijk plan hebt! 

2. Je zit vol energie en verse ideeën 

Een benefietavond met alle fans van je toneelgezelschap? Een impromptu straatoptreden met je blazersensemble? Een kunstveiling waarbij je unieke polaroids onder de hamer gaan?

Hoe origineler je werving, hoe beter.

3. Je wil je publiek betrekken bij wat jij maakt

Geld is niet het belangrijkste resultaat van crowdfunding.

Het magische van crowdfunding is dat je tientallen, soms wel honderden donateurs aan je bindt die je allemaal zo geweldig vinden dat ze hun random-reader voor je tevoorschijn trekken.

En dat is heel bijzonder. 

4. Je hebt heel veel zin om het vuurtje aan te steken

Crowdfunding is erg leuk en intensief.

De kracht van herhaling is real: soms moet je vrienden, kennissen en toevallige voorbijgangers meerdere keren aanspreken voor ze doneren. 

Het is de tijd voor mailtjes, sms’jes, telefoontjes en rooksignalen.

Plus: misschien is de lokale krant geïnteresseerd? Een nationale krant? De radio? De televisie...? Die kan je allemaal bereiken! 

5. Je bent gepassioneerd en enthousiast over je project

Tijdens de campagne zal je non-stop je verhaal aan het vertellen zijn. Aan je moeder, aan je kantoorgenoten, aan dat lieve meisje achter de balie van de Coffee Company… 

Zonder mensen aan te spreken kom je er niet. Daarom is het belangrijk dat jij jouw project ook echt ziet zitten.

Want: als je er zelf niet in gelooft, wie dan wel? 

6. Je bent klaar om de volgende stap te gaan zetten 

Met crowdfunding kan je project ineens heel hard gaan. Niet alleen mobiliseer je een grote groep mensen voor je idee, maar je gaat bijvoorbeeld ook tegenprestaties voor ze maken en contact houden met je nieuwe fans.

Bovendien wil iedereen dolgraag op de hoogte gehouden worden van de voortgang.

Tijd dus om dat droomproject waarheid te gaan maken! 

divider 

Klaar voor de start? Hier lees je meer over crowdfunden bij voordekunst, en hier kun je direct jouw idee aanmelden.

© 2024