Gemeente Rotterdam draagt bij aan crowdfundingcampagnes op voordekunst

Gemeente Rotterdam draagt bij aan crowdfundingcampagnes op voordekunst

Rotterdamse crowdfunders maken vanaf nu kans op een bijdrage van de gemeente Rotterdam! De gemeente treedt toe als partner van voordekunst en zal tot 25% gaan bijdragen aan geselecteerde Rotterdamse projecten.

Een budget van € 35.000 is beschikbaar gesteld door de gemeente Rotterdam voor cultuurmakers uit de havenstad die via crowdfunding hun publiek aanspreken. De gemeente en voordekunst, het grootste crowdfundingplatform voor de creatieve sector in Nederland, lanceren vandaag deze nieuwe samenwerking.

Burgemeester Aboutaleb: “We vinden het belangrijk dat iedereen die een goed voorstel heeft voor een cultureel project, de mogelijkheid heeft dit uit te voeren. We willen daarin maatwerk bieden. Naast de traditionele subsidies ontwikkelen we ook andere financiële instrumenten, via pitches, laagrentende leningen en crowdfunding. Zo bieden we meer nieuwe cultuurmakers kansen een beroep te doen op een financiële bijdrage van de gemeente.”

Roy Cremers, directeur Stichting voordekunst: “Matchfunding werkt! We hebben gemerkt dat een lokale of regionale matchfundingpartner een sterke stimulans is voor met name nieuwe makers om hun publiek actief te betrekken bij hun artistieke praktijk via crowdfunding. Vooral in een stad als Rotterdam zien we heel veel potentie voor mooie projecten die gedragen worden door publiek en de gemeente.”

Operator_22_of_23

De eerste matchfundingbijdrage wordt overhandigd aan Operator. 

Eerste bijdrage 

De gemeente lanceert de samenwerking met een bijdrage van € 5.000 aan de campagne van Operator, een online radiostation uit Rotterdam. Ze hebben geld nodig voor de continuiteit van het station. Het geld van de crowdfunding zal gebruikt worden, om meer en beter programma te kunnen aanbieden, apparatuur aan te schaffen (denk dan aan bijvoorbeeld een mobiele set-up), de huur en de hosting te kunnen betalen, marketing goed op te zetten en ondersteuning voor bij evenementen.

Hoe werkt het?

Iedereen die een creatief idee heeft en publiek wil betrekken bij dit project, kan een campagne aanmelden. Indien deze campagne voldoet aan de voorwaarden van de gemeente, stelt voordekunst de campagne voor. Als de gemeente akkoord gaat wordt tot 25% van het doelbedrag bijgeschreven bij de lopende campagne. Dit gaat snel en de maker hoeft hier zelf niets extra’s voor te doen.

Zo biedt voordekunst aan makers een bijdrage van de gemeente Rotterdam, en kan de Rotterdam cultuurmakers bereiken die anders niet bereikt zouden worden.

Ben jij een maker en wil jij weten of je project op voordekunst past? Neem hier een kijkje! 

© 2018