Maker aan het woord: Levi van Veluw

Maker aan het woord: Levi van Veluw

Voor het Maastrichtse cultuurhuis Marres maakt beeldend kunstenaar Levi van Veluw een installatie van 350 vierkante meter. Voor de installatie was onder meer 5.000 duizend kilo hout, ruim 200 grote schotten, honderden kastplanken, tienduizenden ballen, duizenden geometrische vormen, 150 kilo verf en 100 liter giethars nodig. Om dit te bekostigen haalden Van Veluw en Marres 25.000 euro op via voordekunst.

20150831_0083_kopie

Fotografie: Catharina Gerritsen

 

Toen Van Veluw door Marres werd benaderd om een tentoonstelling te maken, bedacht hij hij deze installatie: “Ik wilde een omgeving maken, waar mensen doorheen konden lopen. Eén waarbij de museale context van Marres verdween, één waarbij het om de totaalervaring gaat.” 

''Als je als kunstenaar vindt dat je kunstwerk er moet komen, dan moet je er ook zelf geld in steken.''

Behalve het geld dat via voordekunst werd opgehaald, zit er ook geld van Marres en van fondsen als het Mondriaan Fonds in. “En geld van mijzelf”, zegt Van Veluw, “dat vind ik ook belangrijk. Als je als kunstenaar vindt dat je kunstwerk er moet komen, dan moet je er ook zelf geld in steken.” Het ophalen van geld was voor Marres en Van Veluw niet de enige reden voor crowdfunding: “Het is ook een goede manier om publiek te betrekken bij je werk. Het project kan zo tot leven komen. Doordat mensen het proces kunnen volgen, is de kans groter dat ze uiteindelijk komen kijken.”

 

20150831_0060_kopie

Fotografie: Catharina Gerritsen

 

Van Veluw ziet wel in dat zijn project zich enorm goed leent voor crowdfunding: “Ik kan laten zien hoe zo’n grote installatie wordt gemaakt, dat is makkelijk in beeld te brengen.” Hij voegt toe dat niet alle kunstvormen zich hiervoor goed lenen . “Gevaar is dat er geen plek meer is voor minder makkelijke kunst. Kunst die moeilijker visueel te maken is voor websites als voordekunst moet er wel nog steeds kunnen zijn.”

 

“Het is tof dat de mensen zelf een beetje kunnen sturen wat er wel en niet komt”

 

Daarom is crowdfunden niet de ultieme oplossing volgens de kunstenaar. Hij vindt het goed dat er nog steeds fondsen zijn waarbij experts beslissen of een project gefinancierd wordt. “Het is bullshit dat crowdfunding dit helemaal over kan nemen. Je gaat in de politiek ook niet alles met referenda beslissen. Wij hebben laten zien dat je het heel mooi kan combineren. Marres, fondsen, ikzelf en het publiek.”

 

20150831_0067_kopie

Fotografie: Catharina Gerritsen 

 

“Het is tof dat de mensen zelf een beetje kunnen sturen wat er wel en niet komt”, vervolgt Van Veluw. “Het is een positieve nieuwe aanvulling om bijzondere projecten voor elkaar te krijgen, waarbij tegelijk het publiek op een goede manier betrokken kan worden. voordekunst is daarbij heel belangrijk.”

 

The Relativity of Matter was nog te zien en te ervaren in Marres tot en met zondag 17 januari 2016.  

© 2024