Kunst en de thema’s Klimaat & Voedsel: Stichting DOEN draagt bij!

Kunst en de thema’s Klimaat & Voedsel: Stichting DOEN draagt bij!

Kunst en de thema’s Klimaat & Voedsel gaan goed samen. Kunstenaars spelen een belangrijke rol in het tonen van een nieuwe wereld. En goed nieuws: Stichting DOEN, partner van voordekunst, gaat ook specifiek bijdragen aan campagnes op voordekunst met als hoofdthema Klimaat en Voedsel.

Ben of ken jij iemand die zo’n project wil realiseren? Stichting DOEN draagt tot wel 25% van het doelbedrag bij en je hoort voordat je start met crowdfunden al of je een bijdrage ontvangt. Goed nieuws toch? 

Een kookboek met klimaatverbeterende recepten? Of een utopisch handboek voor de keuken van morgen? Het zijn enkele voorbeelden van campagnes die precies passen binnen het thema van Klimaat & Voedsel en dat mogelijk maakte via voordekunst.

Fork Ranger 

'’Wat we eten is de grootste oplossing voor de klimaatcrisis. Maar ik vond soms de vegetarische recepten frustrerend, wéér een salade of iets met quinoa.'' Dat moest anders, dacht Frank. HIj bedacht simpele gerechten die de wereld gaan redden en bundelde ze in een kookboek, terwijl hij niet eens van koken houdt. Hij vertaalde complexe informatie in eenvoudige verhalen en recepten in Fork Ranger.

2uGDfzIuRHAeg54r.jpeg

Hij ontwikkelde daarnaast een app. De app bevat tips en trucs over voedselkeuzes en kooklessen. Het doel van de app is om duurzaam eten vanzelfsprekend te maken, door bijvoorbeeld seizoensgebonden recepten bovenaan te zetten. Hij haalde voor via voordekunst 120% van zijn doelbedrag op: 12.000 euro.

De eetbare plasticsoep 

 ‘’Er zijn momenteel nog wat problemen in de voedselindustrie. Om aandacht te creëren voor enkele van deze problemen ben ik bezig met een reeks projecten zoals een eetbare plasticsoep, een echt puur eerlijke chocolade en een utopisch handboek voor de keuken van morgen.’’ 

fTpVIGqtO9XgIaze.png

Met haar kunst bracht Indy Rose de problemen zoals voedselschaarste, overbevissing en gebrek aan duurzaamheid in de voedselindustrie onder de aandacht. In totaal haalde ze met haar project via voordekunst meer dan 3000 euro op. 

Stichting DOEN droeg aan beide campagnes bij. Klimaat en Voedsel is een van de belangrijke pijlers van het fonds en draagt bij aan campagnes op voordekunst met dit thema.

Stichting DOEN draagt bij aan projecten met thema Klimaat & Voedsel

Kunstenaars die vanuit verschillende invalshoeken kijken hoe we op een andere manier met ons voedsel om kunnen gaan. Deze creatieve voorlopers gebruiken als geen ander de kracht van de verbeelding om het publiek aan het denken te zetten over ons eetgedrag en motiveren ons het anders te doen.

En extra mooi: je hoort voordat je live gaat al of je een bijdrage van Stichting DOEN ontvangt. Denk je dat jouw project past binnen dit thema? Meld dan nu je idee aan en laat dit weten bij je aanmelding!

 

We vroegen Anneke Sipkens, oud-directeur van Stichting DOEN, al eens eerder over kunst en de kracht van verandering die daarachter schuilt: ‘’We moeten met nieuwe methodes en ideeën de wereld veranderen. Wij willen daarom kunstenaars en makers ondersteunen die met nieuwe perspectieven naar de wereld kijken’’. Lees meer. 

© 2024