Jouw publicatie-project: Zo bepaal je een concreet doel

Jouw publicatie-project: Zo bepaal je een concreet doel

Je hebt een boek geschreven, een mooi vormgegeven prentenboek gemaakt of jouw poeziealbum ligt klaar om aan de wereld te tonen. Het is alleen niet altijd even makkelijk om een boek uit te geven, maar het mooie is dat je dat helemaal niet alleen hoeft te doen! Wat als je nou eens jouw lezers kunt inschakelen?  Maar wat voor soort doel leent zich goed voor een crowdfundingcampagne? En hoe bepaal je dan het doelbedrag?

Via crowdfunding ga je op zoek naar draagvlak en financiering voor dat idee. Je zoekt publiek dat jou wil ondersteunen met een financiële bijdrage, waarvoor zij een tegenprestatie kunnen krijgen. In ruil voor een donatie krijgen je fans er iets voor terug: bijvoorbeeld een gesigneerd exemplaar van jouw publicatie, een kaartje voor de boekpresentatie, of een voorleesochtend.

Voorbeelden van concrete doelen van publicatie-projecten

Met een crowdfundingcampagne kun je geld ophalen voor jouw publicatieproject. Denk bijvoorbeeld aan:

  • Drukkosten van een publicatie

  • Ontwerpkosten van publicatie

  • De makers een eerlijke prijs bieden voor hun werk

 

Het doelbedrag

De doelbedragen op voordekunst voor projecten in het discipline fotografie lopen uiteen van €1.000 tot €28.000. Het gemiddelde doelbedrag voor een publicatieproject op voordekunst is €7.500. Vind je het lastig om je streefbedrag vast te stellen? Bekijk hieronder onze tips.

  • Maak allereerst een begroting en breng in kaart hoeveel geld je nodig hebt. Ga bij het vaststellen van je streefbedrag vervolgens ook uit van wat je kan ophalen. Bedenk welke mensen jij kunt bereiken zodat je hen kunt vragen te doneren. Het klinkt misschien als een open deur, maar bedenk je: hoe meer mensen je bereikt, hoe meer geld je kunt ophalen. 

  • Maak een overzicht van je eigen netwerk en het netwerk van de mensen met wie je samenwerkt,  je bereik op socials en het bereik van de organisaties die jou kunnen helpen je crowdfunding campagne te verspreiden. Denk bijvoorbeeld aan de locaties waar je vaak optreedt. Op die manier weet je hoeveel mensen je ongeveer kan bereiken en welk bedrag hierbij past. 

  • Op het moment dat je crowdfundingcampagne slaagt, zullen veel mensen niet meer doneren. Je vertelde het publiek immers dat het project voor dat bedrag gerealiseerd zou worden. Durf daarom te dromen en zet niet te hoog, maar zeker ook niet te laag in! 

  • Als je een campagne start, wil je natuurlijk dat jouw project er komt. Samen werken we daarom zo goed mogelijk naar de 100% toe, maar het is fijn om te weten dat een project ook kan doorgaan als dat nét niet gehaald wordt. Lees hier over de verschillende scenario’s: de 80% regeling.


Tot slot, verlies ook onderstaande zaken niet uit het oog: 

  • In ruil voor een donatie bied je tegenprestaties aan. Die tegenprestaties kosten mogelijk ook geld (denk bijvoorbeeld aan verzendkosten, of reiskosten), neem dat mee in je berekening. 

  • En vergeet ook eventuele kosten niet voor het maken van de promotievideo of de huur van apparatuur die daar eventueel voor nodig is.

  • Het kan zijn dat je BTW over je tegenprestaties moet afdragen en de inkomsten uit de crowdfundingcampagne ook moet opgeven bij je jaarlijkse aangifte. Wil je weten hoe het zit met belasting en tegenprestaties? We schreven een blog over btw en belasting om je op weg te helpen!
     

Kom je er niet helemaal uit? Wij adviseren je graag over je doel en doelbedrag tijdens een spreekuur, bekijk de beschikbare tijden hier.

 

Wel een idee, maar nog niet zeker over crowdfunden? Vertel ons hier je idee en we geven je binnen 2 dagen advies! Of lees hier meer over crowdfunden voor een publicatie.

© 2022