Dit waren de meest opvallende voordekunstprojecten van 2017

Dit waren de meest opvallende voordekunstprojecten van 2017

De laatste dagen van het jaar tikken weg, en 2018 gloort al aan de horizon. Een goed moment om terug te kijken op een jaar voordekunst. Welke projecten sprongen eruit? Wat waren de meest memorabele verhalen? Dit is een incomplete en subjectieve maar enthousiaste lijst van team voordekunst. 

In 2017 zijn er meer dan 56.000 donaties gedaan aan meer dan 700 projecten op voordekunst. 83% van de campagnes die live ging, is geslaagd. De populairste disciplines waren muziek, beeldende kunst en theater maar alle tien de disciplines waren dit jaar goed vertegenwoordigd. Dit zijn de projecten die bij ons zijn blijven hangen dit jaar. 

Meeste donateurs

(van een geslaagde campagne)

Untitled-1_edited-2

Gemiddeld hebben campagne's zo'n zestig tot honderd donateurs, en dat is op zichzelf al indrukwekkend - zoveel mensen die hun portemonnee trekken om iemands droom werkelijkheid te laten worden. Maar deze campagnes gingen echt sky-high dit jaar: 

PSO Mahler 8 Concertregistratie #M8HLER, een professionele registratie van Mahler's Achtste: 353 donateurs.  Patrimonia Amsterdam, het bordspel voor Amsterdam-liefhebbers: 368 donateurs. En de winnaar is  Paradijsvogels Magazine in een boek, het koffietafelboek van de gelijknamige website: 393 donateurs

Een eervolle vermelding gaat naar Mundo Resink, die met zijn campagne maar liefst 753 donateurs aansprak (!), maar helaas het doelbedrag niet haalde. 

 

Hoogste bedrag

Untitled-8_edited-1

Dit jaar haalde de Braenworks Academy het meeste geld op: € 50.377 voor de start van een nieuwe school voor creatieve ondernemers. Een goede tweede (€ 41.351) is de Groene Zwaan, een voormalige kerk en nu poppodium (het Paradiso van de polder) dat dringend aan renovatie toe was. En op nummer drie staat Reggehof in Trek, met een mooi bedrag van € 35.055. Gefeliciteerd, allen! 

 

Hoogste percentage

Untitled-2_edited-1

Sommige projecten gaan zelfs hun eigen verwachtingen te boven. Er is een aantal projecten die ver boven de 100% eindigden: de donaties bleven maar binnen stromen! 

De winnaar is dit jaar op het nippertje fotograaf Laura Hospes geworden, die in december nog boven de 202% schoot met I Survived Another Day, het ontroerende verhaal over de overwinning van haar depressie.

Een eervolle tweede plaats is voor Marieke Henselmans (200%). Haar boek Laat je niet kisten door de commercie zorgt dat mensen beter beslagen ten ijs komen als ze een uitvaart moeten organiseren. Een lastig onderwerp, maar op een hele goede manier gebracht. 

En de nummer drie is Jasper Vink, die erachter kwam dat hij niet zo bescheiden had hoeven zijn met zijn doelbedrag: hij haalde 193% voor de biografie over zijn leven in een zorginstelling. 

 

Leukste tegenprestatie 

Untitled-3_edited-1

 Dit jaar werd de tegenprestatienieuwsbrief gelanceerd om meer aandacht te vestigen op de mooie, leuke en creatieve dingen die je van makers terugkrijgt voor je donatie.

Zo kwam Sebastiaan Brussee hoogstpersoonlijk langs met een gitaar om de donateurs hun Hardste rockplaat voor kinderen ooit te geven, kon je bij het Nationale Ballet langskomen achter de schermen om mee te denken over het nieuwe ballet van de Junior Company, en verwerkten de Gestampte Meisjes in hun Ode aan de Man een walnoot met je naam erop.

Andere leuke tegenprestaties: een fotoshoot met je gezin door Marijn Scheeres à la Zaterdagochtend in Amsterdam en Theodorus Johannes' workshop borduren in zijn eigen atelier. 

 

Meeste buzz

Untitled-4

 Veel campagnes deden het dit jaar heel goed in de media. De campagne voor het kerstalbum van a balladeer was bijvoorbeeld al binnen 72 uur dagen de honderd procent voorbij, en deze mooie plaat kreeg een heleboel aandacht. En je kon geen krant of tijdschrift openslaan of Sanja Marusic's geweldge fotoboek stond erin (nu nog steeds trouwens!).

De F-site kende een rustige start, maar zodra o.a. de NOS lucht kreeg van dit goede initiatief om meer vrouwen in het geschiedenisonderwijs uit te lichten, schóót dit project omhoog.

En de mooie documentaire en boek Maria (I need your lovin') van Martijn de Griendt kreeg - terecht - volop aandacht van bijvoorbeeld Trouw, de Groene Amsterdammer en de VIVA

 

Meest ontroerende verhaal

Untitled-5_edited-2

Een aantal campagnes dit jaar waren (ook voor ons) behoorlijk emotioneel.

De band Woven Branches crowdfundde voor hun LP waarop de bassist vand de band voor het laatst te horen zou zijn; hij is in april 2017 op jonge leeftijd overleden aan een hersentumor. De rest van het geld werd besteed aan een reis van zijn vrouw en dochter langs de plekken waar hij en zij eerder hun honeymoon hadden gehad. 

Een project dat ons op een andere manier ontroerde was het boek Yokka wil een tattoo, over een klein meisje dat een tatoeage wil om haar dode vogeltje te vereeuwigen (met het liefste projectfilmpje ooit!) 

En we hebben superveel respect voor Willem Poelstra, die niet lang meer te leven heeft maar nog steeds volop bezig is met zijn project For Hanna. Future Stories from the Past.

Nu nog bezig is het project Made in Heaven, een rockopera die de jonge maker geschreven heeft met zijn beste vriend, die in de winter van 2015 is overleden. Dat project kan je nog steunen tot 25 december.

 

Meest creatieve filmpje

 Untitled-6_edited-1

 Het promotiefilmpje is dé pitch van een voordekunstproject. Sommige makers kunnen er dan ook een echt kunstwerk te maken.

Dit jaar waren er te veel leuke fimpjes om op te noemen, maar de video's die er voor ons echt uit springen zijn Animalia Amsterdam (met de slak op haar gezicht!), De Meisjes met de Wijsjes  (alles vierstemmig gezongen), MAN||CO - The Winner Takes it All (een gedanste pitch!) en Toeristen in Amsterdam (je zou bijna ook een negen meter lange selfiestok aanschaffen). 

 

Knapste campagnepagina

Untitled-7

 Iedere pagina op voordekunst heeft uitleg nodig over het project, maar zo nu en dan is er een pagina die er echt uit springt. Check bijvoorbeeld de pagina van Floris Tilanus, Zoals Het Is, die zijn kunst verwerkt heeft in de pagina op een manier die heel veel aan de verbeelding overlaat. 

Onverrassend genoeg doen de designers het op dit vlak heel erg goed: de pagina van Isaac Monté en de pagina van Liselore Frowijn, en de pagina van Anne en Mats voor het Dyslexie Boek, zijn bijvoorbeeld echt een lust voor het oog. 

  

En verder...

Er waren nog honderden andere projecten die we geweldig vonden op al hun eigen manieren. Ontzettend bedankt aan alle donateurs en makers: jullie maken dit platform tot wat het is. Iedereen bedankt voor z'n lieve inzet en generositeit in 2017. En.... tot 2018! 

vdk-kerstfeest

© 2018