Crowdfunding: Het start met de juiste (kunst)instelling

Crowdfunding: Het start met de juiste (kunst)instelling

Het Westfries Museum haalde met de hulp van 317 donateurs € 36.000,- op voor een virtual reality beleving van de stad Hoorn tijdens de Gouden Eeuw. 

“Wel een beetje spannend”, “we missen de capaciteit voor zo’n intensief project”, “het risico is te groot, straks halen we het doelbedrag niet op”.

De opkomst van crowdfunding bij kunstinstellingen gaat veelal nog gepaard met scepticisme en voorzichtigheid. Toch zijn er al meerdere moedige musea, orkesten, theaters en festivals geweest die de stap hebben gewaagd… en hun campagne succesvol hebben afgerond! Waarom zij er wel voor gekozen hebben? Omdat ze hebben ingezien dat crowdfunding veel meer kan opbrengen dan alleen donaties.   

Crowd engagement

Het gaat erom crowdfunding niet primair in te zetten als alternatieve financiering, maar juist als marketing tool, een instrument om publiek op laagdrempelige wijze bij je organisatie te betrekken. Vanuit die gedachte ben je al succesvol met elke donateur die je bereikt. Natuurlijk is het op te halen bedrag net zo goed van belang, de kunst is echter om dat te zien als een bijkomend voordeel. Wat ik dan ook voorstel is een verandering van focus: van een campagne opzetten voor het ophalen van geld naar een manier om (nieuw) publiek aan je te binden. Oftewel van crowdfunding naar crowd engagement.

 “Crowdfunding bij ondernemers en in het bedrijfsleven, vaak leningen of investeringen, gaat met name om het financieren, terwijl het in de kunstsector juist om betrokkenheid, engagement, draait.”

- Roy Cremers, Directeur voordekunst -

Resultaten 

Nu zal ik met alleen deze nieuwe mindset niet ineens alle instellingen hebben overgehaald om het idee van crowdfunding te omarmen. Want voor het ophalen van geld en het binden van publiek bestaan er toch al fondsenwervers en marketeers? Klopt, maar bij een crowdfundingcampagne worden zaken die bij de meeste instellingen afzonderlijk worden behandeld juist gecombineerd om elkaar te versterken. Hierdoor kunnen bij een goed opgezette actie meerdere resultaten worden behaald. Denk hierbij aan het:

  • vergroten van je zichtbaarheid
  • bereiken van nieuwe doelgroepen
  • versterken van je imago
  • overtuigen van andere financiers
  • activeren van bestaande achterban

Dus ja, een campagne opzetten en uitvoeren kost tijd en energie, maar met de juiste instelling zijn er tegelijkertijd meerdere doelen te bereiken. En is het daarvoor niet de moeite waard om juist capaciteit vrij te maken?

 

Schermafbeelding_2016-05-03_om_16.24.36

Museum Van Loon in Amsterdam bereikte met de campagne om de ‘gouden koets’ van de familie Van Loon te restaureren naast hun bekende publiek ook paarden- en rijtuigliefhebbers door heel Nederland.

 Intern draagvlak

Het belangrijkste onderdeel van crowdfunding voor instellingen is echter nog niet aan bod gekomen: het creëren van draagvlak binnen je organisatie. Of het nou gaat om een kleine of een grote instelling, de succesfactor van de campagne is grotendeels afhankelijk van de mate waarin het project door de medewerkers (en vrijwilligers) wordt gedragen. Waarom? Ten eerste vergroot het je bereik, maar net zo interessant: het zorgt voor een verdeling van inzet en creativiteit. Daarbij is het een uitgelezen gelegenheid om je als één organisatie te presenteren. Een campagne die actief wordt gedragen, van directeur tot vrijwilliger, kan zorgen voor een positieve en actieve energie binnen je organisatie én naar buiten toe.

 

Schermafbeelding_2016-05-03_om_16.51.09  

De designstudio Atelier NL uit Eindhoven startte een crowdfundingcampagne voor het behoud van de kerk waarin zij zijn gevestigd. Ze creëerden niet alleen draagvlak binnen de organisatie, maar konden zelfs rekenen op de steun van de hele buurt om hun campagne te laten slagen.

 Campagne opzetten

De voorzichtigheid bij instellingen is goed te begrijpen. Er zijn voorbeelden van crowdfundingacties te vinden waarbij het doelbedrag niet succesvol werd opgehaald. Gelukkig is dit de minderheid. Via voordekunst weet maar liefst 80% van de projecten het doelbedrag te behalen. Het opzetten van een campagne luistert echter nauw. Zo zal je je bereik moeten bepalen om een realistische inschatting te kunnen maken van het doelbedrag. En moet er een strak promotieplan worden opgesteld met bijbehorende taakverdeling. Gelukkig zijn er speciale platforms die je hierbij kunnen helpen, waar je een eigen projectpagina kan opzetten en die de financiële afhandeling voor je uit handen nemen. Zo kan je als instelling al je aandacht richten op het bereiken en binden van (nieuw) publiek!

 Voordekunst heeft speciaal voor instellingen een adviestraject ontwikkeld. Kijk op de instellingen pagina voor meer informatie en voorbeelden van instellingen die je zijn voorgegaan.

© 2017