In samenwerking met de Erasmus Universiteit: Wat kunnen we vanuit de wetenschap over crowdfunding leren?

In samenwerking met de Erasmus Universiteit: Wat kunnen we vanuit de wetenschap over crowdfunding leren?

In samenwerking met de Erasmus Universiteit Rotterdam organiseerde voordekunst dit voorjaar een workshop speciaal voor muzikanten, waarin het academische onderzoek naar crowdfunding werd gecombineerd met de praktische toepassing. Dit alles in nauwe samenwerking met onderzoeker dr. Carolina Dalla Chiesa, die expert is op het gebied van crowdfunding in de culturele en creatieve industrieën met inmiddels al tien publicaties op haar naam.

In het bijzonder onderzoekt ze het gebruik van digitalisering om opkomende niches, ondernemers, onafhankelijke makers en nieuwe organisatievormen te verbeteren. Ook Dr. Yosha Wijngaarden en Dr. Ellen Loots waren betrokken bij de organisatie van de workshop. Crowdfunding in de culturele sector wordt steeds populairder. Ook bij voordekunst zien we elk jaar een toename aan makers die hun creatieve project mogelijk maken samen met de crowd. Dr. Dalla Chiesa omschrijft crowdfunding als een democratisch proces, omdat het publiek betrokken is bij de financiering van artistieke creatie. Zij beslissen mee of het project er komt, of niet. Het kan daarnaast een extra hulpmiddel zijn op het gebied van promotie, omdat de campagne ook nieuw geïnteresseerden in contact kan brengen met het werk van de maker. Veel mensen denken dat de financiering centraal staat, natuurlijk haal je geld op met je campagne, maar het vergroten van je zichtbaarheid en het vertellen van je verhaal zijn óók belangrijke resultaten. 

Met deze lange lijst aan voordelen vinden ook de onderzoekers het belangrijk dat kunstenaars op de hoogte zijn van de mogelijkheden en de do's en don'ts van crowdfunding. Daarom sloegen Erasmus Universiteit Rotterdam, het Batavierhuis en voordekunst de handen ineen voor deze workshop, met steun van Instituut GAK. We lichten drie belangrijke inzichten uit.  

 

Cut out the middleman: Via crowdfunding opereer je onafhankelijk en sta je direct in contact met je publiek. Eén van de aspecten van crowdfunding die Dr. Dalla Chiesa onderzocht heeft, is de mogelijkheid tot het positioneren van jezelf als maker door middel van een campagne.

In haar artikel “Crowdfunding artists: beyond match-making on platforms”' beschrijft ze hoe crowdfunding via een platform niet per se alleen voor een directere interactie tussen maker en donateur hoeft te zorgen. Het kan juist ook een manier zijn om een professionaliseringsslag te maken in je makerschap en juist wat professionele afstand te creëren, waarbij het voeren van een succesvolle, goed voorbereide crowdfundingcampagne je kan helpen om de volgende stap te zetten en je te profileren als professioneel maker of kunstenaar. 

lGG3zCHyVVvTO29s2V88gwp41-ltsUePjzXzSA0N0rZFkfiH_zq0Py-jnvtqODM6dq_zUWuEHlE7sAHywtIAw2eRAKCq8HQBEa5ZzOvH8boqFRoD28vWtx94ClenjvQ7B3YVFnm92pefYO5T3pQ

 

Ambassadeurs en offline ontmoetingen: Je kunt buiten je eigen netwerk treden door steunbetuigingen van buitenaf, bijvoorbeeld door ambassadeurs. Denk al voor dat je de campagne start heel goed na over welke personen, met een groot netwerk, dit voor jou kunnen en willen zijn. Daarnaast raad Dr. Dalla Chiesa aan om ook tijdens de crowdfundingcampagne goed gebruik te maken van offline wervingsevenementen, zoals een concert of een veiling.

oSAOxUc6dWYSQyYNbjEjKewK-Iwy14Jpe6SvsIe7vK4YrvPGzZyeFNfNcilb8a_SDPPQpZKsHuhPcH4YMlogndznHst83jkUcW8hzjtf1vNT-V6U_yK97Z_ZWSKpyhWBnqTZUuOfgIypvm0MLuE

 

Urgentie is alles: Het feit dat je bij bepaalde crowdfundingplatforms, zoals voordekunst, je doelbedrag moet behalen om de donaties ook daadwerkelijk uitgekeerd te krijgen, zorgt voor vertrouwen bij de donateurs. Zo weten zij dat je het project ook daadwerkelijk kunt gaan realiseren als ze een donatie doen. Daarnaast draagt dit bij aan de urgentie om te doneren: zonder hun bijdrage red je het niet! 

3LkiPns_s7rr68IE6tJXrlGEetFGGqpMcHMYVxkY_WXolFrzJfxwcQNCYtYZeorVKgvmXRGjcysWNZBqgCztdgTfYKmLRFJq9vUa_wgj7O_EClXu13Wq_cCAvdgMIEuFs8SXmvSTKQYvrB7m0Uc

 

Geïnspireerd geraakt? Je kunt altijd vrijblijvend jouw idee insturen via voordekunst.nl/idee. Wij geven binnen twee dagen advies op jouw creatieve project.

1. Dalla Chiesa, C.; Handke, C. (2020).Crowdfunding. In: Towse, R. And Navarrette-Hernandez, T. Handbook of Cultural Economics, Edward Elgar (3rd Edition). https://doi.org/10.4337/9781788975803.000
2. Dalla Chiesa, C. and Dekker, E. (2021). Crowdfunding Artists: beyond match-making on platforms. Socio-Economic Review. 19(4). https://doi.org/10.1093/ser/mwab006

 

© 2024