5 campagnepagina's van aansprekende filmprojecten

5 campagnepagina's van aansprekende filmprojecten

Hoe zet je een goede crowdfundingcampagne op? Je vult de pagina met een video, wervende tekst en interessante tegenprestaties. Wij lichten vijf inspirerende en aansprekende filmprojecten uit om jou te inspireren!  

 

 

Momentum: Korte, krachtige teksten en een sterke huisstijl

 

De wervende tekst van Momentum is perfect voor het web. Na het lezen van de eerste alinea weet je meteen waar het project over gaat en wat je in de documentaire gaat zien. De beelden op de pagina geven de teksten nog meer kracht. Ook over de tegenprestaties is goed nagedacht. De makers houden het simpel en wijken niet af van de standaard ´filmtegenprestaties´, maar geven door de titels toch een eigen draai aan de tegenprestaties. 

MlAvEI45ucPrHNLZ.jpg

 

Viral: Een succesvol studentenproject

Elk jaar worden er ontzettende veel afstudeerfilms gecrowdfund. Studenten van o.a. de Willem de Kooning Academie, St. Joost, Hogeschool voor de Kunsten Utrecht, de Filmacademie, iedereen komt voorbij. De projecten geven een mooie blik op het talent van de toekomst en bieden de mogelijkheid dit talent te ondersteunen.

Een bijzonder project in deze categorie is Viral, van Shriejan Paudel. Met een originele, korte en krachtige teaser overtuigt hij het publiek om bij te dragen. In de wervende tekst leer je de gezichten achter de film vervolgens nog beter kennen. Een persoonlijk verhaal en een krachtige crowdfundingpagina. 

KqLmFr3zmwsC4YRY.jpg

 

Notes from Brussels: Internationale crowdfunding van een Nederlandse maker

Met je crowdfunding kun je ook een internationale doelgroep bereiken. Je vult dan geen Nederlandse maar Engelse teksten in en het publiek switcht gemakkelijk naar onze Engelstalige website. Uiteraard zijn ook onze betalingsmogelijkheden internationaal. 

De documentaire Notes from Brussels is een mooi voorbeeld van een internationaal project met een internationale doelgroep. Er kwamen donaties binnen uit o.a. België, Denemarken, Italië, Noorwegen, Engeland en India. 

b5gaLuUhSITjpRUV.jpg

 

Anne +: De juiste doelgroep bereiken én betrekken 

Om effectief campagne te kunnen voeren moet je een goed beeld hebben van je potentiële donateurs. Welk publiek zal geïnteresseerd zijn in je onderwerp, thema of hoofdrolspelers? Des te specifieker jij je doelgroep in beeld hebt, des te gerichter kan je campagne voeren en des te groter is je kans op succes.

De makers van Anne+ brachten hun doelgroep perfect in kaart en zorgden er niet alleen voor dat deze doelgroep bereikt werd, ze betrokken de doelgroep óók op een slimme manier bij de crowdfunding. Door samen te werken met ambassadeurs (in hun geval een groep vrouwen binnen de doelgroep) bereikten ze ook hun netwerken en creëerden ze een enorme buzz rondom het project. De ambassadeurs namen o.a. korte video´s op waarin ze vertelden waarom het zo belangrijk was dat het project gerealiseerd werd. Deze video´s waren ook al te zien in de teaser. Al met al werd de 100% in acht dagen bereikt (!) en eindigde de teller op 182%. 

Anne 

 

25 Jaar Foute Vrienden: Originele tegenprestaties 

Ludieke en creatieve tegenprestaties verzinnen is vaak nog niet zo makkelijk. De makers van 25 Jaar Foute Vrienden lukte het in ieder geval wél. Zij speelden met de rewards perfect in op de fans van de serie, creëerden urgentie door een maximaal aantal rewards beschikbaar te stellen en maakten doneren interessant voor de grote en kleine donateur. 

cu0UIXYgCQm7iKxa.jpg

 

Geinspireerd geraakt? Wel een idee, maar nog niet zeker over crowdfunden?

Vertel ons hier je idee en we geven je binnen 2 dagen advies! Of lees hier meer over crowdfunden voor filmprojecten.

© 2024