DUBBELSLAG: “De metaalschroot is een wonderland voor ontwerpers”

DUBBELSLAG: “De metaalschroot is een wonderland voor ontwerpers”

Martina Lasinger. Foto: Roderik Rotting

Ontwerper Martina Lasinger wil samen met het online platform FONTANEL een duurzame, lokaal geproduceerde sierradenlijn lanceren. “We willen een mooi merk rond de stad Eindhoven, de bakermat van Dutch Design.”

Bekijk het project hier.

De Hardebollenstraat in Utrecht was nog niet zo lang geleden een rosse buurt. De bij bezoek gesloten gordijnen, de ongemakkelijke bedjes en de lampen boven de ramen herinneren aan de vorige bestemming van het gebied, waarvoor blijkbaar nog geen nieuwe bestemming is gevonden. Dat geldt niet voor nummer 13, waar een peeskamer is omgebouwd tot het kantoor van FONTANEL.

2016_02_HotelContent_VDK_Dubbelslag_Fontanel_HR_04

Martina Lasinger en Rens Peters. Foto: Roderik Rotting

Rens Peters is communitymanager bij FONTANEL, met een team van vier mensen belicht hij op het online platform de creatieve industrie in Nederland: “We willen dat mensen de persoon leren kennen achter het werk dat wij bewonderen.” Dat doet FONTANEL bijvoorbeeld met interviews of een verslag van een werkweek van een kunstenaar. Daarnaast verbindt FONTANEL creatieven met bureau’s, merken en organisaties via een eigen vacaturebank.

''Martina heeft een groot talent voor het gebruik van materiaal en vorm.''

Over de talenten van 2014 werd een boek gemaakt. Martina Lasinger prijkt op de omslag. In de catalogus staat een door haar ontworpen kast van gevlochten hout; door een ingenieus systeem zijn geen schroeven of lijm nodig om de boel bij elkaar te houden.

Metaalschroot   

Met het design van de kast in het achterhoofd, was Peters in eerste instantie verrast door wat er nu op het bureau ligt: een sieradenlijn. De oorsprong van de industrieel ogende, gouden objecten ligt op de metaalschroot in Eindhoven. Een wonderland voor ontwerpers, als je het Lasinger vraagt: “Oude machineonderdelen, buizen in allerlei metaalvormen, hele containers vol mooie, intrigerende voorwerpen.”

‘Upcycling’ noemt Lasinger het. “Ik polijst afval, ik haal de krassen eraf. Soms gebruik de originele vorm van een voorwerp, soms gebruik ik mijn machines om het in de gewenste vorm te krijgen. Uiteindelijk wordt het verguld.” 

2016_02_HotelContent_VDK_Dubbelslag_Fontanel_HR_02

Sieraden uit de ij-industrial collectie. Foto: Roderik Rotting

Lasinger doorliep de Design Academy in Eindhoven. “Het is deel van onze opleiding om op een creatieve manier om je heen te kijken. Er liggen oneindig veel slangklemmen, die deed ik vroeger al om mijn vinger alsof het een echte ring was.” Peters vult aan: “Martina heeft een groot talent voor het gebruik van materiaal en vorm. Of het nu hout of metaal is, keramiek of grafisch werk.”    

''Dat FONTANEL mij als niet-Nederlander omarmt als Dutch Design vind ik eervol.''

De van oorsprong Oostenrijkse Lasinger is sinds 2010 permanent in Nederland gevestigd. Ze spreekt voornamelijk Engels ‘uit verlegenheid’, maar haar Nederlands is niets om je voor te schamen: “Dat FONTANEL mij als niet-Nederlander omarmt als Dutch Design Talent vind ik eervol. Hun hulp bij de communicatie in heel Nederland ervaar ik als zeer waardevol.”

Duurzaam en lokaal

Lasinger werkt voor haar sieradenlijn nauw samen met andere specialisten uit de Eindhovense industrie: “Ik ben zelf geen goudsmid, daar heb ik hulp bij nodig. Ik kan dat ergens ver weg goedkoop laten doen, maar dat is niet waar dit merk om draait. Het merk draait om het potentieel van de stad.” Juist bij een luxeproduct als een sieraad is authenticiteit belangrijk, vindt ze: “Ik wil het potentieel om me heen gebruiken.”

2016_02_HotelContent_VDK_Dubbelslag_Fontanel_HR_03

Rens Peters en Martina Lasinger. Foto: Roderik Rotting

De sieradenlijn van Lasinger bestaat nog uit prototypes. Om de designmarkt te kunnen bestormen is voorraad nodig. “Daar hebben we de crowdfundcampagne voor gestart”, verklaart Peters, “we willen € 10.000 ophalen.” Dat geld is nodig om de samenwerking met specialisten te bekostigen en voor de aanschaf van materialen: Lasinger: “Ik wil de goudsmid bijvoorbeeld een eerlijke prijs kunnen betalen. Het goud zelf is natuurlijk ook niet goedkoop, en dat is echt nodig, niet alleen omdat het mooi is, maar ook tegen oxidatie.”

''Aan de kwaliteit van de sieraden zal het in ieder geval niet liggen'.'

Peters heeft vertrouwen in de crowdfunding: “Aan de kwaliteit van de sieraden zal het in ieder geval niet liggen. Daar staan wij vol achter. Dit verdient een groter publiek, dus het moet op de markt gebracht worden.”

Als u dit project mede mogelijk wil maken: doe het voordekunst.

Tekst: Hotel Content

Foto’s: Roderik Rotting

© 2017