Hoe zet je jouw crowd duurzaam in? Voordekunst geeft tips!

Hoe zet je jouw crowd duurzaam in? Voordekunst geeft tips!

Het doel van crowdfunding is het bereiken van een crowd, de financiering het middel waarmee de donateurs laten zien dat zij jouw project ondersteunen. De crowd is het (nieuwe) publiek dat je werk interessant vindt en jou als maker steunt. Bouw een duurzame relatie met hen op, want dit publiek kan in de toekomst ook veel voor je betekenen. Wij geven je graag tips over hoe je dat kunt doen.

 

Na de succesvolle afronding van je crowdfunding ontvang je een overzicht van alle donateurs die samen met jou het project mogelijk hebben gemaakt. Hopelijk is dit een grote groep, misschien wel meer dan 200 mensen! Natuurlijk bestaat je crowd voor een deel uit familie en vrienden, maar als het goed is heb je ook onbekend publiek bereikt. Dit is een waardevolle groep om tijdens je crowdfunding te bereiken. Zij kunnen ervoor zorgen dat je project sky high gaat en zich wijd zal verspreiden!

 

Hoe bereik je de crowd na afronding van je crowdfunding?

 

Als je project succesvol is afgerond ontvang je een document met de gegevens van je donateurs. Je kunt hen daarmee via e-mail bereiken en de adressen opnemen in bijvoorbeeld een nieuwsbrief. Een andere manier om je donateurs na afloop te bereiken is via de updatepagina op je projectpagina. Je projectpagina blijft namelijk actief na afronding van je project. Daarnaast worden donateurs nog steeds automatisch op de hoogte gebracht als je een nieuwe update plaatst.

 

Schermafbeelding_2016-07-12_om_09.54.08

‘Een huisje voor verhalenvertellers’ bleef haar donateurs op de hoogte houden van toekomstige evenementen door het plaatsen van updates. Zo werd iedere donateur uitgenodigd!

 

Offline evenementen

 

Een crowd ontmoet je niet alleen online via social media, mailings en je website, maar ook bij offline evenementen. Net als tijdens je campagne is ook hierna het persoonlijk contact heel belangrijk. Door met mensen te praten krijg je een beeld van wie je publiek en de liefhebber van je werk is. Dat geeft je inzicht in hoe je doelgroep eruit ziet en hoe je met hen moet communiceren. Zijn het jonge mensen? Pas daar je communicatie dan op aan, door bijvoorbeeld veel beeldmateriaal te gebruiken op social media. Is het ouder publiek dat geïnteresseerd is in de achtergrond van je werk? Stuur hen dan regelmatig achtergrondinformatie over je project in een nieuwsbrief. Is je doelgroep juist divers? Dan kun je er voor kiezen om bijvoorbeeld twee verschillende nieuwsbrieven te maken.

 

Net als tijdens je campagne is ook na de afronding persoonlijk contact heel belangrijk

 

Schermafbeelding_2017-02-23_om_14.01.36

 

Offline evenementen zorgen ervoor dat je persoonlijk in contact komt met je publiek. Hierbij kun je denken aan een borrel die je hebt aangeboden als tegenprestatie, een expositie van je werk, concerten of een lezing. Door een tegenprestatie aan te bieden waarbij je een uitnodiging weggeeft, heb je direct bezoekers voor je evenement. Naast aandacht voor je werk, krijg je tijdens offline evenementen ook vaak feedback op je werk. Zo kom je erachter hoe het ‘in de markt ligt’ en wat anderen ervan vinden. Daarnaast zijn er wellicht bezoekers met een connectie die iets voor jou kan betekenen. Misschien is het niet de insteek van je evenement, maar ben je uiteindelijk toch aan het netwerken. Wie weet wat het brengt!

 Schermafbeelding_2017-02-23_om_14.02.07

 

Door de donateur betrokken te houden voelt hij zich mede-eigenaar van je project

 

De belangrijkste reden om offline evenementen te organiseren is uiteraard het feit dat je de crowd betrekt bij je project. Zij kunnen met eigen ogen het resultaat van je crowdfunding aanschouwen of met jou als maker in contact komen. Door de donateur op deze manier betrokken te houden voelt hij zich mede-eigenaar van je project. Daardoor zal hij je de volgende keer ook sneller steunen of je nieuwe expositie bezoeken. Misschien ben je zelfs van plan om een tweede crowdfunding te starten?

 

Hoe bouw je een duurzame relatie op met je crowd?

 

Om een crowd op te bouwen die je in de toekomst blijft volgen, is het van groot belang dat je contact onderhoudt met je donateurs. Als je campagne succesvol is afgerond is het tijd om je project te realiseren, maar ook om tegenprestaties te voldoen en donateurs op de hoogte te houden van ontwikkelingen. Je donateurs zijn benieuwd naar het resultaat en ook het werk dat hiervoor wordt verzet. Daarnaast zullen zij ook benieuwd zijn naar toekomstige projecten. Bied hen daarom de mogelijkheid om met jouw nieuwe werk in contact te komen. Verlies hen niet uit het oog en stuur regelmatig een nieuwsbrief, nodig hen uit voor bijvoorbeeld openingen en exposities en zorg dat je website en social media up to date zijn.

 

Tweede crowdfunding starten

 

Heb je een crowdfunding succesvol afgerond en is het goed bevallen? Wellicht heb jij dan een geschikte vorm gevonden om jouw projecten te realiseren. Ben je van plan om crowdfunding in de toekomst weer in te zetten? Dat kan zeker, maar houd wel rekening met de volgende punten:

 

  • Plan minimaal een jaar tussen twee campagnes. Bij crowdfunding doe je namelijk altijd een beroep op je directe contacten en het publiek dat je al hebt. Pas daarom op dat je jouw netwerk niet ‘uitput’. Als zij al hebben bijgedragen aan je eerste project, zullen ze dat misschien niet zo snel weer doen. Plan daarom genoeg tijd tussen twee campagnes, zodat je donateurs weer kunt overtuigen van de urgentie van hun donatie!

  • Ben je een tweede project gestart en willen mensen toch niet voor een tweede keer doneren? Vraag hen dan om je te helpen bij de campagne of het project. Wellicht kunnen ze een dienst verlenen bij de uitvoering van je project of zetten ze zich graag in als ambassadeur. Geef hen alle informatie over je project en houd ze op de hoogte, zodat zij het verhaal goed kunnen verspreiden.

  • De contributie die je betaalt om je project te publiceren blijft twee jaar geldig!

 Schermafbeelding_2017-02-23_om_14.02.49

 

Heb je leuke foto’s of filmpjes van evenementen met donateurs? Stuur het naar voordekunst! We zijn altijd benieuwd naar de voortgang van je project!

 

Denk je na over het starten van een (tweede) crowdfunding of heb je vragen? Meld je project hier aan of neem contact met ons op via info@voordekunst.nl, 020-2337019 of de chatfunctie op de website.

 

Succes!

 

Wel een idee, maar nog niet zeker over crowdfunden?

Vertel ons hier je idee en we geven je binnen 2 dagen advies!

© 2017