Ervaringen pilot-deelnemer City, Company & Crowd: Marco vertelt

Ervaringen pilot-deelnemer City, Company & Crowd: Marco vertelt

Op dinsdag 28 mei organiseerden wij samen met Amsterdams Fonds voor de Kunst (AFK) een informatiebijeenkomst over een nieuw traject: City, Company & Crowd. Een traject voor creatieve instellingen waarbij 30.000 euro op wordt gehaald, 10.000 euro vanuit sponsoring, 10.000 euro vanuit de crowd en 10.000 euro vanuit het AFK. 

City, Company & Crowd komt voort uit een pilot genaamd: Kunst^3. Op de informatiebijeenkomst vertelde Marco van Nieuw Vocaal Amsterdam als echte ervaringsdeskundige over zijn ervaringen, hij deed namelijk mee met de pilot.

Het project: met veertig kinderen naar Hongarije

Veertig talentvolle kinderen richting Hongarije voor het Cantemus Festival, dat is waarom Nieuw Vocaal Amsterdam meedeed met de pilot van City, Company & Crowd: Kunst^3. De begroting van deze reis stond op zo’n 40.000 euro. Daarvan zou 15.000 euro via het traject Kunst^3 gefinancierd worden: 5.000 via sponsoring, 5.000 via de crowd en 5.000 via het AFK. 

Marco vertelt. ‘’We willen onze talenten koren iedere twee jaar een internationale reis aanbieden, vorig jaar was dat het Cantemus Festival in Hongarije. Daar hangt alleen een prijskaartje aan, zoals vliegtickets, overnachtingen en inschrijfgeld per lid. Daarom kwam dit traject als geroepen’’.

Uiteindelijk haalde Marco zowel met sponsoring als crowdfunding 7500 euro op, terwijl hij voor beide onderdelen maar op 5000 had gerekend. ‘’Maar eerlijk is eerlijk, dat ging niet van zelf. Toen ik besloot mee te doen dacht ik: ‘ik ga wel zitten en dat geld komt’, maar dat was niet het geval. We moesten er echt zelf mee aan de slag. Maar voordekunst en het AFK ondersteunen je heel goed. Ze rusten niet voordat het ook echt lukt en het doelbedrag (of meer) behaald is.’’

kiddos

Een aantal lessen van de ervaringsdeskundige Marco

1. De juiste crowdfundingstrategie

‘’Ik wilde meteen al alle publiciteitskanalen open zetten en zo groot mogelijk bereik vinden. Voordekunst vertelde ons toch dat je eerst bij je eigen ‘incrowd’ begint. Samen met voordekunst maakten we een campagneplanning en ondersteunde ze ons met de juiste strategieën’’.

 

2. Zoek dicht bij huis als het om sponsoring gaat

‘’Kijk naar het soort bedrijven dat qua grootte passen bij jou en ook wie het jou gunt. Wij dachten in eerste instantie direct aan grote bedrijven zoals ING of een Rabobank, maar kijk naar wat past bij jouw bedrijf. En welke ondernemers ken jij bijvoorbeeld persoonlijk of via via. Als sponsormogelijkheid kregen zij in ruil bijvoorbeeld een vermelding in het programmaboekje en tickets voor een concert naar keuze. Maar daar gaat het ze uiteindelijk denk ik niet om, ze moeten het jou, of in ons geval de kinderen, gunnen’’.

 

3. Doe het samen en houd je aan je planning

‘’Ik zou aanraden echt een collega op de crowdfunding te zetten. Ik had een fantastische collega die mij heeft geholpen tijdens de crowdfunding, bijvoorbeeld die de video heeft gemaakt voor onze campagne. En op de crowdfundingcampagne zit een looptijd, die loopt meestal 35 dagen. In die periode ben je er dus wel elke dag even mee bezig. Maar in het traject maak je samen een planning, waar voordekunst op toe ziet. Dan zeg je tegen elkaar: ‘Oke, woensdag moeten deze e-mails eruit voor 10:00 uur en dan ga je weer met iets anders aan de slag’. Zo zorg je ook dat het niet je hele week opslokt want ja, je blijft natuurlijk je pagina refreshen. Daarnaast heb je de workshops die een dagdeel duren, maar die zijn ook erg leerzaam, als je de opbouwende kritiek ter harte neemt.’’

Bedankt, Marco!

 

Open call: City, Company & Crowd

We bieden dit jaar 5 culturele instellingen een traject aan om 30.000 euro op te halen voor een specifiek project. Dit traject start in augustus 2019 en eindigt in december 2019. Meer weten? Bekijk de open call. Je kunt het voorstel indien tot en met 9 juni via dit formulier. 

 

© 2019